Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 1 mars 2018

    Så kollar du proveniensen på din traktor

    Proveniensen kan vara viktig för känslan. Därför har Emil Elsius forskat fram vilken ägare hans BM Volvo T 810 traktor såldes till när den var ny. Med hjälp av tillverkningsnumret har han också tagit reda på tillverkningsåret.

    Den här artikeln publicerades första gången i mars 2018.

    Den oväntade upptäckten kom när några kompisar var på besök. Emil Elsius trodde att hans 810:a var av årsmodell 1971. Men kompisarna uppmärksammade honom på tecken som tydde på att den borde vara äldre. Efter att de kollat i listor över tillverkningsnummer upptäcktes överraskningen. Emil Elsius 810:a rullade ur fabriken 1969 vilket var den första årsmodellen.

    LÄS ÄVEN: Här hittar du alla ATL:s veteranartiklar

     Emil Elsius kollade upp historiken för sin T 810. Med proveniensen klar blir en kommande renovering ännu mer betydelsefull.
    Emil Elsius kollade upp historiken för sin T 810. Med proveniensen klar blir en kommande renovering ännu mer betydelsefull. FOTO: Emil Elsius

    De kollade också upp tillverkningsnumret med personal som har tillgång till arkiven från BMs traktortillverkning. Från arkiven har de dessutom beställt ett rapportkort där det står att traktorn levererades 24 september 1969 till en gård i Tågarp. Det var Skånska Lantmännen Maskins avdelningskontor i Billeberga som gjorde leveransinspektionen.

    Hur är det att ha en 810:a?

    – Det är en stor järnklump och duger bara att dra med och det är många som beundrar den. Det är en häftig traktor.

     Den har gått som snöröjare och saltat vägar. Det finns ett renoveringsbehov på en traktor som jobbat hårt och snart är 50 år gammal.
    Den har gått som snöröjare och saltat vägar. Det finns ett renoveringsbehov på en traktor som jobbat hårt och snart är 50 år gammal. FOTO: Emil Elsius

    Emil berättar om historiken, att de första i T 800-serien (800-810-814) kallades Bison eftersom föregångaren BM 470 hade fått det smeknamnet. Broschyrbilder sporrar honom att renovera traktorn.

    – Det vore kul med nyskick, säger han.

    På föräldragården i västgötska Sätila finns flera BM och Volvo i form av Victor, T22 och T 430, förutom en nyare Valtra. Intresse för lantbruket har han, det finns maskiner och djur där hemma. Till hösten är planen att börja på naturbruksgymnasiet där han räknar med att kunna renovera sin 810:a som ett projekt. Det finns bara ett problem med det.

    – Jag får abstinens om den ska plockas ned, då kan jag inte köra med den, berättar Emil.

    LÄS ÄVEN: Tröskan som har fått nytt jobb som nostalgikick

     Som ny gick 810:an i Skåne. Det visar också rapportkortet som Emil Elsius beställt från arkivet i Eskilstuna. Ägarhistoriken är klarlagd.
    Som ny gick 810:an i Skåne. Det visar också rapportkortet som Emil Elsius beställt från arkivet i Eskilstuna. Ägarhistoriken är klarlagd. FOTO: Emil Elsius

    Vad gör man när man har ett intresse för BM-traktorer?

    – Jag är ute på träffar och samlar på broschyrer. Vi har ju nästan bara BM hemma. De är snygga att titta på och så är de sega och slitstarka.

    Hur umgås man med andra med samma intresse?

    – Man pratar och träffar nya människor. Vi jämför traktorerna, kollar detaljer och fakta om de olika versionerna. Och så kan man hjälpa varandra med mekartips.

    Hur är priserna för en T 810?

    – De kostar runt 75 000 kronor men jag har sett annonser på Blocket där priset är 90 000 kronor. Vår 810:a kostade under 30 000 kronor.

    LÄS ÄVEN: Så mycket hade en BM kostat i dag

     BM Volvo T 800 hade inte tillräcklig motoreffekt för att möta kraven på vissa marknader. Den nya T 810 med turbomotor gav ägaren en traktor mer högre potential.
    BM Volvo T 800 hade inte tillräcklig motoreffekt för att möta kraven på vissa marknader. Den nya T 810 med turbomotor gav ägaren en traktor mer högre potential. FOTO: Emil Elsius

    Emils 810:a har gått som snöröjare och har spridit salt på vägarna. Därför finns det lite att jobba med under renoveringen. Ett projekt som nu fått lite extra krydda tack vare proveniensen.

    Så forskar du fram proveniensen för din BM-traktor

    Arkiv Sörmland i Eskilstuna erbjuder forskarservice via telefon och mejl för den som inte själv har möjlighet att komma och ta del av arkivhandlingar. De kan bistå med framtagning av vissa uppgifter ur materialet liksom med kopiering av rapportkort för traktorer.

    På korten finns uppgifter om första köpare, återförsäljare, när traktorn gick iväg till kunden och om det fanns någon extrautrustning på traktorn när den levererades. Ytterst sällan står även registreringsnummer. Det Arkiv Sörmland behöver veta för att kunna söka är traktormodell och chassinummer eller tillverkningsnummer. Korten är arkiverade just på dessa nummer. De allra flesta kort finns men på en del ställen är det luckor i arkivet. Om traktorn gått utomlands kan det vara svårigheter att få fram kort på den. De äldre T-traktorerna (T22, T43, T24 o s v) finns det heller inte så många kort av hos Arkiv Sörmland.

    Källa: Helena Karlsson, arkivarie, Arkiv Sörmland.

    T810

    Tillverkningsår: 1969-1979

    Motor: Volvo TD 50. Från 1975: TD 60

    Antal tillverkade: 3 550

    Källa: ”Från Munktells till Valmet”

    Relaterade artiklar

    Till toppen