Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 9 april

    Så blir MF:s nya organisation

    Det blir ett ökat fokus på Massey Ferguson i den nya organisationen som började jobba den 1 april. Och kanske blir det märkbart även för kunderna, när de får tillgång till hela maskinutbudet på ett tydligare sätt än tidigare.

     Med förändringen kommer också ett ökat fokus på hela Massey Fergusons Europautbud.
    Med förändringen kommer också ett ökat fokus på hela Massey Fergusons Europautbud. FOTO: Fredrik Stork

    Det har nu gått några dagar sedan Massey Ferguson lämnade Lantmännen och MF import. Sedan dess driver Agco och Massey Ferguson importverksamheten på egen hand från Uppsala.

    – Övergången har gått bra, alla anställda har valt att följa med över till Massey Ferguson, och vi behåller tredjeparsredskapen och kommer fortsätta att sälja dem till MF-handlarna i en separat kanal, säger Leif Thorwaldsson, vd på Lantmännen Maskin.

    Det innebär bland annat att McHale, Elho och Sampo kommer att säljas på ungefär samma sätt som tidigare.

    Fokus på ett varumärke

    Den nya organisationen får tolv anställda, men de exakta funktionerna är ännu inte spikade. Tills vidare fortsätter personalen som vanligt. Här finns bland annat regionansvariga försäljningschefer, traktorspecialister och trösk- och logistikansvariga. Som brukligt jobbar alla funktionerna enbart mot återförsäljarna och inte mot slutkunderna. Återförsäljarnätet är också samma som tidigare. Ungefär hälften av medarbetarna har tidigare erfarenhet av att jobba direkt för MF, från tiden innan verksamheten övergick till Lantmännen för ungefär fyra år sedan.

    – Den största skillnaden blir att vi får ett varumärke att fokusera på, det ger oss ett tydligare fokus på vad vi ska sälja. Det tycker jag är positivt, säger Robert Johansson, tillförordnad affärsområdeschef.

    – Kunderna kommer inte märka något, mer än att det blir ett större fokus på Massey Ferguson.

    ”Stått i konflikt”

    Däremot kan de komma att uppleva förändringar i utbudet när hela Europasortimentet plötsligt ska marknadsföras på ett tydligare sätt än innan.

    – Allt som MF gör ska vi nu också marknadsföra och sälja i Sverige. Där har vi tidigare stått i konflikt med andra varumärken och inte kunnat satsa på samma sätt.

    Så i stället för Sampo, Elho och McHale kommer det alltså bli ett större fokus på MF:s egna pressar och tröskor, men konkurrenternas utbud kommer alltså, precis som tidigare, också att finnas tillgängligt i återförsäljarnas vanliga kanaler.

     Mycket fokus ligger också på introduktionen av nya 8S.
    Mycket fokus ligger också på introduktionen av nya 8S. FOTO: Massey Ferguson

    En central fråga är också om MF räknar med att tjäna mer pengar på det nya upplägget.

    – Det gör vi inte. Men vi hoppas få till en bättre support till våra återförsäljare. Lantbruken blir mer professionella och behöver därför mer stöd. Det är viktigt också att säga att genom detta får återförsäljarna en bättre förbindelse till vår organisation, säger Jens Christian Otte, Nationell säljchef för bland annat Sverige och Danmark.

    Med det nya upplägget räknar även Robert Johansson med att de kommer att komma närmare fabriken och den övriga organisationen.

    – Vi som var med på Agco-tiden känner att vi kommer slippa mellanledet. Det ger närmare och fler kontakter in i fabriker och andra nödvändiga funktioner. Förr var man importör och blev slussad in i en tratt. Här får vi ett bredare kontaktnät på ett annat sätt. Det är ytterst bara positivt för oss.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen