Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 april

    Rymlig hybrid-suv som är snällare än den ser ut

    Barcelona.

    En suv som delvis går på el, har fyrhjulsdrift och släpper ut lite koldioxid samtidigt som förbrukningen hålls på en modest nivå. Visst låter det som en dröm? Med den nya elhybriden Toyota RAV4 AWD-i slipper du trixa med sladdar för att köra med strömmen.

     Toyotas RAV4 ska ge ”högre komfort, bättre utrymmen och roligare köregenskaper”, enligt bolaget.
    Toyotas RAV4 ska ge ”högre komfort, bättre utrymmen och roligare köregenskaper”, enligt bolaget. FOTO: Stefan Nilsson

    På parkeringen utanför hotellet riktar alla RAV4:orna sina nosar mot oss och de påminner lite om en armé av robotar med sina stela ögon och neddragna mungipor. Kommer på mig med att börja nynna Kraftwerks ”We are the robots”. Men man ska inte luras av den lätt aggressiva designen på den här elhybriden. Det är en välkomnande och lättkörd familjebil – snällare än den ser ut.

    Den senaste generationen av RAV4 är byggd på Toyotas nya TNGA-plattform som enligt tillverkaren ska ge ”högre komfort, bättre utrymmen och roligare köregenskaper”. Att koncernchefen för det japanska bilföretaget, Akio Toyoda, har ett mantra som ska genomsyra biltillverkningen – ”No more boring cars” – märks på flera sätt.

     Antispinn och antisladd gör att bilen snabbt kan räta upp om man kör lite för fort på kurviga och hala vägar.
    Antispinn och antisladd gör att bilen snabbt kan räta upp om man kör lite för fort på kurviga och hala vägar. FOTO: Ia Wadendal

    Komforten i framsätena är verkligen bra och till och med jag som är ganska kort i rocken lyckas få till en riktigt bekväm körställning. Instrumenten och reglagen är intuitiva och infotainmentskärmen är inte bara lagom stor utan sitter dessutom så pass högt att blicken inte behöver slita sig alltför mycket från vägen när man ska svepa med fingret. Även baksätet får godkänt, åtminstone de två riktiga stolarna – mittplatsen är det nog ingen som vill sitta i vid långfärd.

    Det där med bättre utrymmen då? Jo, bagaget lastar 79 liter mer än tidigare generation och min stora resväska som jag har med mig från Afrikafärden ser nästan ut som en liten vandringsryggsäck när jag slängt in den. En klar fördel är också att det går att fälla baksätet till ett helt plant lastgolv och då får man hela 1 690 liter att packa in prylar på.

     Skärmen är lagom stor och sitter i bra höjd så att man slipper ta ögonen för mycket ifrån vägen.
    Skärmen är lagom stor och sitter i bra höjd så att man slipper ta ögonen för mycket ifrån vägen. FOTO: Ia Wadendal

    Detta är ju en så kallad självladdande hybrid – ett system som Toyota är pionjären bakom. Det behövs alltså inga sladdar för att ladda batteriet, utan det sköts av båda motorerna och den energi som uppstår när du bromsar eller rullar. Köregenskaperna inne i stan när vi styr ut från den stökiga Ramblan och de ständigt tutande småbilarna i Barcelonas centrum går inte att klaga på. Mjuk och fin styrning och lätthanterad steglös automatlåda. Att det vinande ljudet från elmotorn först känns som ett lätt tinnitus-besvär kommer jag snart över. Bensinmotorn tar över när det behövs. När vi ökar farten ute på motorvägen för att styra mot Montserrat-bergen och den utlovade offroad-banan så morrar bensinmotorn lite sportigt, men den känslan motsägs av den jämna och stabila lunken vi tar oss fram i.

     Uppe i Montserrat-bergen utanför Barcelona är det läge att testa fyrhjulsdriften.
    Uppe i Montserrat-bergen utanför Barcelona är det läge att testa fyrhjulsdriften. FOTO: Ia Wadendal

    Ju högre upp i bergen vi kommer desto lägre blir temperaturen och det luggslitna vintergräset har bleknat av frost. Här är det läge att testa fyrhjulsdriften som fungerar så att bakhjulen drivs av elmotorn och framhjulen av antingen bensin- eller elmotorn. Upp till 80 procent av hybriddrivlinans effekt kan fördelas till bakhjulen vid behov. Tillsammans med antispinn och antisladd innebär det att bilen snabbt kan räta upp om man kör lite för fort på kurviga och hala vägar. Det fungerar bra i terrängbanans leriga och blöta vägar uppe i bergen, även om en halv sekund med däckglid mot vägkanten hinner ge mig hjärtat i halsgropen. På sidan av vägen är det nämligen stup rakt ner.

    Det finns flera olika körlägen och utöver ”trail” som vi använde i terrängbanan så finns förstås också ”standard”, ”eco” och ”sport”. Med ”eco” arbetar systemet för att minimera förbrukningen så mycket som möjligt. Även om provkörningen var för kort för att verkligen ge en god uppfattning om en genomsnittlig förbrukning så kan jag konstatera att den låg högre än den uppgivna siffran från tillverkaren som är 4,4 liter per 100 kilometer.

     Nosen påminner om en lite arg robot, tycker ATL:s testförare.
    Nosen påminner om en lite arg robot, tycker ATL:s testförare. FOTO: Ia Wadendal

    I Sverige kommer RAV4 enbart att säljas i hybridutförande men den går att få med bara framhjulsdrift också om man så vill. Instegsversionen Life ligger på 315 900 kronor men troligen väljer de flesta de bättre utrustningsnivåerna Active eller Style. Med Active får man bland annat en lite större pekskärm och parkeringssensor. Till Style kommer 18-tumsfälgar, elmanövrerad baklucka och elektriskt höj- och sänkbar förarstol.

    Utrustningsnivån Active ligger på 322 900 kronor medan Style går på 365 900 kronor.

    Det mesta av Toyotas säkerhetssystem Safety Sense finns med i instegsversionen – men den som vill ha dödavinkelnvarnare och varningssystemet för korsande bilar när man backar ut från parkeringsplatsen, ”Rear Cross Traffic Alert”, får slå till på en högre utrustningsnivå.

    Elhybriden från Toyota ger köparen en stor rymlig bil som dessutom släpper ut så pass lite koldioxid att årsskatten blir klart överkomlig.

     Bagaget rymmer 79 liter mer än tidigare generation och om dessutom baksätet fälls ner fins plats för 1 690 liter att packa i.
    Bagaget rymmer 79 liter mer än tidigare generation och om dessutom baksätet fälls ner fins plats för 1 690 liter att packa i. FOTO: Ia Wadendal

    Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

    Motor: 4-cyl bensin 2,5 liter + elmotor

    Växlar: steglös automat, 4-hjulsdrift

    Toppfart: 180 km/tim

    Effekt: 222 hk

    Vridmoment: 221 Nm vid 3600 v/min

    Acceleration: 0-100 km/tim på 8,1 sek

    Tjänstevikt: 1725 kg, kan skilja beroende på bilens utrustning

    Max släpvagnsvikt: 1650 kg

    Längd/bredd/höjd: 460/186/168 cm

    Markfrigång: 19,0 cm

    Plus/minus

    Plus: Mjuk och fin styrning, låga utsläpp och låg årsskatt. Bra sikt runtom.

    Minus: Design som man antingen hatar eller älskar.

    Komfort

    Ställbar ratt: Höjd/längd

    Bagageutrymme: 580-1 690 liter

    Elektrisk justering förarsäte: i högre utrustningsnivå

    El-manövrerad baklucka: i högre utrustningsnivå

    Regnsensor vindrutetorkare: i högre utrustningsnivå

    Navigation: tillval 8 500 kr

    Säkerhet

    Standard: 7 krockkuddar, aktivt krockskyddssystem med fotgängar- och cyklistdetektion även i mörker, autobroms- och kollisionsvarningssystem, körfilsassistent, aktiv farthållare, backkamera

    Tillval/högre utrustningsnivå: dödavinkeln-varnare, parkeringssensorer, rear cross traffic alert

    Euro Ncap: ej testad, 5 stjärnor för tidigare generation

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 315 900 kr

    Skatt: från 1 180 kr/år

    Garantier: nybil 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, hybrid 5 år, service 1 år

    Förbrukning (blandad körning): 4,6 lit/100 km

    CO2-utsläpp: 105 g/km

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen