Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 13 oktober 1998

    Riskfyllt att privatimportera

    Till och med juni i år har 16 095 bilar privatimporterats till Sverige. En stor del av dem kommer att vara stulna innan årsskiftet.

    Till och med juni i år har 16 095 bilar privatimporterats till Sverige. En stor del av dem kommer att vara stulna innan årsskiftet.
    Larmtjänst, försäkringsbolagens gemensamma bolag, har specialgranskat privatimporten av BMW och Mercedes. Privatimporten står i dag för 30 procent av beståndet, men hela 60 procent av ouppklarade stölder för de båda märkena. Av 120 privatimporterade MB och BMW som stals 1996­97 hade 51 försvunnit inom ett halvår.
    Med ett lågt satt snittpris på 100 000 kronor beräknar Larmtjänst att skadekostnaderna för Mercedes och BMW ökat med över 20 miljoner kronor om året.
    Resultatet spär på eländet från en tidigare utredning som visade att 14 procent av privatimporterade BMW hade backad mätarställning och att ytterligare 24 procent var starkt misstänkta. I de konstaterade fallen hade mätarna i snitt backats 11 000 mil. Räknar man två kronor per mil i värdeminskning blir fifflet tydligt.

    Jan Vainult

    Relaterade artiklar

    Till toppen