Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 april

    Prisad BM Victor i nyskick

    Tomelilla.

    Vad går upp mot ljudet av en Victor? Christian Andersson har tagit sig an ett exemplar som han förvandlat till nyskick. Se och njut.

     BM Victor i superrenoverat skick. Christian Andersson har gjort ett snyggt jobb.
    BM Victor i superrenoverat skick. Christian Andersson har gjort ett snyggt jobb. FOTO: Joel Sannemalm

    Det är en härlig sommarkväll i Tomelilla. Ljudet av en BM Victor kommer närmare. Det är något som får många traktorfrälsta att njuta lite extra. Det är ett karaktäristiskt kvittrande ljud som den tvåcylindriga dieseln ger i från sig och den här gången kommer det från en BM Victor som ser ut som den vore ny.

    Det är Christian Andersson som glider in och parkerar. Oj, oj oj. Här har det lagts ner tid, det ser man direkt.

    – Jag har haft den sedan 2006. Jag köpte den för att ha som snöskottare. Jag hade nämligen renoverat den Victor som jag skottade snö med då, säger Christian Andersson.

     Typ 230. BM-Victor är en sann klassiker som många har kört genom åren.
    Typ 230. BM-Victor är en sann klassiker som många har kört genom åren. FOTO: Joel Sannemalm

    Den fick duga som snöskottare under några år men 2017 togs den ur bruk för att få en makeover.

    – Victorn är en fantastisk traktor men som snöskottare är den så där. Det är ju ingen vintertraktor, då är det mest dragit, kallt och stelt, säger Christian Andersson med ett skratt.

    Nu är det en IH 585XL från 1983 som får sköta vintersysslorna.

    Veteranmarknaden i Degeberga

    2017 drog renoveringen i gång på allvar.

    – I stället för att ha den stående så ville jag fixa till den. Tanken på att renovera den en dag har funnits där sedan inköpet 2006.

    Därför hade han hunnit samla på sig en hel rad delar som gett det där lilla extra.

    – Jag har besökt veteranmarknaden i Degeberga flera gånger. På Tradera hittar man delar och på skrotar och genom kontakter.

    – Framskärmarna hittade jag inte ihop utan först en och vid ett annat tillfälle den andra. Det var en ren tillfällighet att den ena var en högerskärm och den andra en vänsterskärm.

     Christian fick tag på blinkers Fixlight. De var NOS, New Old Stock, alltså gamla men oanvända.
    Christian fick tag på blinkers Fixlight. De var NOS, New Old Stock, alltså gamla men oanvända. FOTO: Joel Sannemalm

    Han har haft hela traktorn nerplockad i delar undantaget motorn.

    – Cylindrarna och kolvarna var i bra skick. Toppen är renoverad med ny packning och slipade ventiler.

    Den 3 februari 1960 levererades traktorn ny till Lantmännens centralförening i Västervik.

    – I de gamla registreringsdokumenten är traktorn registrerad som årsmodell 1959 men tillverkningsnummer 11 290 pekar på att den är tillverkad tidigt 1960, säger Christian Andersson.

     Även arbetsbelysning riktas bakåt så klart.
    Även arbetsbelysning riktas bakåt så klart. FOTO: Joel Sannemalm

    I mars 2006 köpte Christian traktorn utanför Sjöbo i Skåne.

    – Då var traktorn utrustad med Ålölastare av modell ”ryck o slit”.

    Traktorn var i bruksskick vid köpet. Den fick startas med en skruvmejsel då startknappen hade fallit isär. Kopplingen var helt slut så den var man tvungen att byta innan det gick att använda traktorn.

    Bakskärmarna var rejält slitna så när renoveringsarbetet påbörjades konstaterades snabbt att de inte var värda att lägga ner tid på.

    – Den har nog gått mycket med snökedjor som slagit i skärmarna, de var för dåliga så jag hittade två bättre begagnade från Volvo T20-serien.

    Dessa är inte helt identiska. På Victorn har skärmen en veckad plåt på insidan som inte finns på skärmarna från T20-serien. Den veckade plåten kunde tas från de utslitna Victor-skärmarna och monteras på de begagnade T20-skärmarna så fungerade det perfekt.

    – Jag ville ju ha kvar det utseendet med den veckade plåten på insidan, säger Christian Andersson.

    Hans far hjälpte till med svetsarbetet. Även hans bror var involverad i renoveringen bitvis när det kom till bland annat motorn.

    Garaget blev lackbox

    Lacken har Christian Andersson själv fixat. Garaget byggdes tillfälligt om till en lackbox.

    – Jag har ju fått måla om några grejer som inte blev så bra som jag ville. Men jag ville prova själv och man lär sig hela tiden.

     Christian Anderssons garage blev tillfälligt en lackbox.
    Christian Anderssons garage blev tillfälligt en lackbox. FOTO: Privat

    Att totalrenovera och lacka traktorn var inte ett speciellt svårt beslut.

    – En del kan ha synpunkter på att renovera en gammal traktor och ta bort patinan och det kan jag absolut förstå. Men denna var ommålad någon gång i tiden så den hade inte original-lacken kvar.

    Att traktorn alltid har varit grön med röd motor och röda fälgar vet Christian Andersson då han inte hittade någon annan kulör under.

     Inte en originaldel men väl från rätt tid. AEB heter den belgiska tillverkaren.
    Inte en originaldel men väl från rätt tid. AEB heter den belgiska tillverkaren. FOTO: Joel Sannemalm

    Traktorn var klar för premiär under våren 2019.

    – Jag ställde ut traktorn på Löderupsdagen under våren och sedan på Traktor Power-café i Tomelilla.

    Där blev han utsedd till ”Best in show”.

    – Det var riktigt kul, det förväntade jag mig verkligen inte, säger Christian Andersson.

     Registreringsskylten från Kalmar län dit traktorn levererades som ny.
    Registreringsskylten från Kalmar län dit traktorn levererades som ny. FOTO: Joel Sannemalm

    Reportaget har tidigare publicerats i Traktor Power.

    SE OCKSÅ: Se Volvo BM:s bjässe S 950 – den största tröskan från BM Volvo

    Fakta: BM 230 Victor

    Tillverkare: AB Bolinder-Munktell, Eskilstuna.

    Tillverkningsår: 1955–1961.

    Motor: Typ 1052, 2-cylindrig 4-takts diesel med direktinsprutning, toppventiler och våta utbytbara cylinderfoder.

    Cylindervolym: 2,24 liter.

    Effekt vid max varvtal: 33 hästkrafter.

    Normalt varvtal: 1 700 r/m.

    Maximalt varvtal: 2 000 r/m.

    Växellåda: 5 fram/1 back.

    Elsystem: Bosch, 12 volt.

    Bränsletank: 50 liter.

    Däck fram original: 5.50-16/4.

    Däck bak original: 6.00-16/8.

    Total längd: 2 850 millimeter.

    Total bredd: 1 670 millimeter.

    Total höjd med skyddsram: 2 150 millimeter.

    Vikt standard: 1 650 kilo.

    Riktpris standard 1961: 11 140 kronor.

    Reservdelslistan

    Följande delar har bytts ut under renoveringen:

    Toppackning, kylargardinen, bakskärmarna, huvplåtar.

    Lock till batterilåda är nytillverkat.

    Nya strålkastare och baklampor, arbetsbelysningen har renoverats.

    Bättre begagnade mätare samt ny röd kontrollampa av originalmodell.

    Nya framskärmar. (NOS)

    Blinkers och relä av äldre årgång. (Bra när man kör med vagn tillkopplat.)

    Ny VDO timräknare, ny sittdyna, ny vattenpump.

    Matarpumpen har renoverats med nya packningar då den läckte.

    Nya däck, ny länsskylt med ursprungliga numret H 8757.

    Ljusreglage samt startknapp utbytt.

    Bakaxeln har renoverats med nya packboxar.

    Nya gamla “spårskruvar med kullerskalle” av M6, M5, M4.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen