Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 9 januari

    Rejäl suv med lång räckvidd

    Själland.

    En tung terrängriddare med extremt låga utsläpp och bara 1 liters bränsleförbrukning i snitt. Dessutom har Toyota RAV4 Plug-In AWD en elektrisk räckvidd på hela 7,5 mil. Med andra ord – ett fordon som kan vara perfekt för tjänstebilisten på landet.

     Laddhybriden från Toyota kombinerar det oslagbara – både fyrhjulsdrift och extremt låg förbrukning.
    Laddhybriden från Toyota kombinerar det oslagbara – både fyrhjulsdrift och extremt låg förbrukning. FOTO: Ia Wadendal

    Att försöka hitta något slags utmanande terräng att testa RAV4:ans fyrhjulsdrift i visar sig vara omöjligt. Danmark är verkligen platt – till och med plattare än Skåne.

    Den här bilen ska klara av att vada i vatten och förstås manövrera mjukt över stock och sten. Det finns en trailfunktion som gör att svår terräng inte ska vara någon utmaning alls. Men på danska Själland ser jag bara släta ängar och fält längs de slingriga landsvägarna. Och mängder av skyltar som det står ”Privat väg” på.

    Efter att ha muttrat lite över svenska Toyotas val av landskap för denna provkörning finner jag mig i mitt öde och testar i stället hur RAV4:an sköter sig i kurvorna. Fjädringen är så mjuk att den nästan uppför sig som en gungig amerikanare men det är något jag faktiskt trivs rätt bra med. 306 kombinerade bensin- och eldrivna hästkrafter bäddar för ett riktigt bra riv om man vill manövrera i raskt tempo, även om bilen inte kan klassas som sportig. Det är den nästan 2 ton tunga suven helt enkelt lite för bastant för.

     I bagageutrymmet finns det en lucka under golvet där laddkablarna kan förvaras.
    I bagageutrymmet finns det en lucka under golvet där laddkablarna kan förvaras. FOTO: Ia Wadendal

    Stark ur flera perspektiv

    Men nu till det viktigaste. Toyota har äntligen bestämt sig för att erbjuda den här starka suven med laddkabel. Resultatet är riktigt bra – både ur ekonomi- och miljöperspektiv. Utsläppen ligger på extremlåga 22 gram koldioxid per kilometer. Och den drar i snitt inte mer än 1 liter milen. Årsskatten är ynka 360 kronor och klimatbonusen ger 44 000 kronor i rabatt.

    Dessutom är räckvidden på enbart ström hela 7,5 mil och inne i stadstrafik kan man ta sig nästan 10 mil på el. Allt detta är siffror som gör att Toyota glatt kan vinka hej då till de flesta av konkurrenterna – det är bara BMW och Mercedes som kan matcha den elektriska räckvidden och deras laddhybrider är som bekant dyrare.

     I displayen går det att se hur laddat batteriet är och hur energiåtgången ter sig under körningen.
    I displayen går det att se hur laddat batteriet är och hur energiåtgången ter sig under körningen. FOTO: Ia Wadendal

    Förmånsvärdet är bra

    Än så länge är också förmånsvärdet för den här laddhybriden riktigt bra – det ligger på 1 228 kronor i månaden. Men regeringen vill ta bort nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar och laddhybrider. Om det förslag som ligger ute på remiss går igenom kan det bli betydligt dyrare för tjänstebilisten från och med juli nästa år. Så vill du byta till en ny laddbar tjänstebil så gäller det att slå till under de första sex månaderna 2021.

    Lever den upp till räckvidden på el då? Faktum är att jag under provkörningen – trots hårt tryck på gaspedalen – körde nästan 7 mil på el i snitt. Så under mer normal körning lever nog RAV4-pluggisen upp till de utlovade snittsiffrorna – 7,5 mil – på ström.

     Körkänslan är fin och styrningen precis.
    Körkänslan är fin och styrningen precis. FOTO: Ia Wadendal

    Färdas tyst i stad och landsbygd

    Körkänslan är fin och styrningen precis. Bensinmotorn på 2,5 liter samarbetar bra med de två elmotorerna – det sitter en på varje axel. Det finns fyra hybridlägen och bilen startar alltid på el. Paddlarna bakom ratten gör att man själv aktivt kan hjälpa till med bromskraftsåtervinningen.

    Under provkörningen på landsvägar och inne i städerna går färden tyst för det mesta – så pass mycket att de tutande danska bilisterna i Köpenhamns stadstrafik mest låter som ett diskret bakgrundsljud.

    Testbilen är svart som natten, både exteriört och interiört. Det enda som avviker är de röda sömmarna i skinnklädseln på stolarna som finns i den topputrustade version som ATL får provköra. Sobert förstås men lite väl mörkt för min smak. Utvändigt finns det en del design-detaljer som skiljer laddhybriden från syskonen. I fronten har bilen fått dekordelar med metall-look och grillen har en mörk nyans som gör att den flyter in i den svarta lacken.

     Baksätet är stort och bekvämt och har även eluppvärmning.
    Baksätet är stort och bekvämt och har även eluppvärmning. FOTO: Ia Wadendal

    Stort och bekvämt

    Invändigt tar förstås hybriddriften plats i displayen – där det går att se hur laddat batteriet är och hur energiåtgången ter sig under körningen. Smarttelefoner kan anslutas genom antingen Apple Carplay eller Android Auto.

    Baksätet är stort och bekvämt. Ett aber är möjligen att baksätets ryggstöd bara kan fällas i 60/40-fördelning men bagageutrymmet bjuder på 520 liter och det finns en lucka under golvet där laddkablarna kan förvaras. För den som behöver hänga på ett släp är det bra att veta att bilen får dra 1 500 kilo.

     Laddas enklast hemma med laddbox.
    Laddas enklast hemma med laddbox. FOTO: Ia Wadendal

    Eluppvärmt baksäte

    Laddar bilen gör man enklast hemma med en laddbox. Med 10 ampere tar det sju timmar men med 32 ampere krymper laddtiden till 2,5 timmar.

    Basversionen av RAV4 Plug-in innehåller det mesta som behövs, även lyxen med ett eluppvärmt baksäte till exempel. För den som vill ha trådlös mobilladdare, en niotums pekskärm och 19-tumsfälgar är det toppmodellen som gäller och den går löst på 534 900 kronor.

    Fakta: Toyota RAV4 2,5 Plug-In Hybrid AWD-i

    Motor: 4-cyl, 2,5 liter bensin + två elmotorer

    Växlar: automat, 4-hjulsdrift

    Toppfart: 180 km/tim

    Effekt: 306 hk totalt bensin+el

    Vridmoment: 227 Nm vid x v/min

    Acceleration: 0-100 km/tim på 6 sek

    Tjänstevikt: 1910 kg

    Max släpvagnsvikt: 1500 kg

    Längd/bredd/höjd: 460/186/167 cm

    Markfrigång: 19 cm

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 499 900 kr

    Klimatbonus: 44 292 kr

    Skatt/år: 360 kr

    Förmånsvärde från: 1228 kr/mån

    Företagsleasing från: 4995 kr/mån ex moms

    Garantier: nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, hybrid 5 år

    Förbrukning: 1 lit/100 km

    CO2-utsläpp: 22 g/km

    Komfort/lastutrymme

    Ställbar ratt: höjd/längd

    Bagageutrymme: 520-1604 liter

    Elmanövrerad förarstol: standard

    Elmanövrerad baklucka: standard

    Pekskärm: 8 tum standard

    Backkamera: standard

    Navigation: ej standard

    Plus/minus

    Plus: Riktigt bra och rejäl suv med fyrhjulsdrift som standard. Lång räckvidd på el och låga utsläpp. Bra säkerhetssystem.

    Minus: Dyr i inköp.

    Fler artiklar från ATL:s testförare Ia Wadendal:

    Diskret el-suv med rejäl körglädje

    Smart och rymlig suv med generös dragvikt

    Förnuftig hybrid med maffig klimatbonus

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen