Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 10 december 2020

    Ny ramp gör skotaren till brandfordon

    Åby, Sala

    Med en ny ramp i skotarredet kan en vattentank och pump flyttas över från en lastväxlare. På mindre än 20 minuter förvandlas skotaren till ett terränggående brandfordon.

     Håkan Johansson, Sala, har tillsammans med SkogForsk tagit fram en ramp för att kunna föra över brandutrustning från en lastväxlarbil.
    Håkan Johansson, Sala, har tillsammans med SkogForsk tagit fram en ramp för att kunna föra över brandutrustning från en lastväxlarbil. FOTO: David Larsson

    Håkan Johansson är lantbrukare i Åby utanför Sala. Han har haft flera skogsbränder på nära håll och om det händer igen vill han vara förberedd.

    Efter bränderna 2018, där han själv var med och försökte släcka innan brandkåren var på plats ”utan att vi visste vad vi gjorde” samlade han folk i bygden till en studiecirkel. Det hela mynnade ut i flera saker. Dels ett studiematerial som nu finns tillgängligt för alla hos LRF och Vuxenskolan. Och dels kunskapen om hur svårt och tungt det är för räddningstjänsten att få ut slang i terrängen.

    Passar alla fabrikat

    Med den insikten åkte han hem och började rita på en lösning som nu står klar. Det är en ramp som ska passa på alla typer av skotare i mellanklass och uppåt. Den lyfts på med gripen och fästs i skotaren med kättingar.

     Lantbrukaren Håkan Johansson kom på idén med en lastväxlarramp till skotaren efter bränderna i Sala 2018.
    Lantbrukaren Håkan Johansson kom på idén med en lastväxlarramp till skotaren efter bränderna i Sala 2018. FOTO: David Larsson

    Därefter kan en lastväxlarbil backa till och flytta över ett flak med tank, brandslang och pump med motor till skotaren. Efter de första testerna är allt klart på mindre än 20 minuter innan skotaren kan ge sig ut i terrängen.

    – På grund av vikten så krävs det en skotare i mellanklass och uppåt för klara vikten, säger Håkan Johansson.

    Jobbade med SkogForsk

    I ett tidigt skede i idéstadiet tog han kontakt med en lokal verkstad för att tillverka rampen. Han kontaktade även SkogForsk som välkomnade idén och startade ett projekt och fick då med sig en rad företag, föreningar och organisationer som medfinansiärer.

    När rampen nu är klar för tillverkning ser Håkan Johansson att möjligheten att snabbt komma ut till skogsbränder ökar.

    – Om allt är bra organiserat och grejerna finns så kan man väldigt snabbt komma närmare brandhärden och vara effektivare med mindre mantimmar

     Rampen som lyfts på med gripen passar till lite större skotare och väger drygt 1100 kilo.
    Rampen som lyfts på med gripen passar till lite större skotare och väger drygt 1100 kilo. FOTO: David Larsson

    Som ett ytterligare resultat efter stora skogsbränder i området tillsammans med studiecirkeln har Räddningstjänsten i Sala-Heby nu satt ihop ett brandvärn på cirka 60 personer och Håkan Johansson är en dem.

    – Man kan bli inringd när det krävs mer folk. Vi kommer aldrig att åka på en bilolycka men det kan handla om till exempel skogsbränder eller översvämningar.

     Håkan Johansson med den första modellen av hur en ramp skulle kunna se ut.
    Håkan Johansson med den första modellen av hur en ramp skulle kunna se ut. FOTO: David Larsson

    Efter studiecirkeln har han dessutom satt ihop en egen räddningskärra som står klar att häkta på fyrhjulingen.

    – På kärran har vi två bensinpumpar, brandslang, munstycken, vattenkannor, brandsläckare, krattor och spadar. Det som krävs för att få till ett mindre vattensystem för släckning.

    Med en egen släckningskärra och med studiecirkel och ett närmare samarbete med Räddningstjänsten i bagaget känner sig Håkan Johansson nu bättre förberedd för en skogsbrand.

    – När det väl är skarpt läge och blåljusena står och blinkar, då ska man veta vad man ska göra.

     Håkan Johansson har numera en kärra i verkstaden som står startklar för snabb utryckning.
    Håkan Johansson har numera en kärra i verkstaden som står startklar för snabb utryckning. FOTO: David Larsson

    Lastväxlarramp för skotare

    Idégivare: Håkan Johansson, Sala.

    Projektledare: AG Brand som koordineras av SkogForsk.

    Tillverkning: Andersérs Mekaniska verkstad, Sala

    Vikt: Cirka 1 110 kilo, passar till skotare från 14 ton och uppåt.

    Medfinansiärer prototyputveckling: BillerudKorsnäs, Holmen Skog, Mellanskog, Skogbrand (Norge), SE Skogsentreprenörerna, Stora Enso, Sveaskog, Sydved, Södra Skogsägarna, Karl Hedin, Vida.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen