Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 oktober

    Förnuftig hybrid med maffig klimatbonus

    Uppsala-Märsta.

    Med teknik från motorsporten, låga utsläpp och en rejäl klimatbonus vill Renault locka tjänstebilsförarna att slå till på laddhybriden Megane E-Tech Sport Tourer. Det är en förnuftig bil men lastutrymmet och släpvagnsvikten är ett par minus.

     ATL:s testförare Ia Wadendal har provkört Renault Megane E-Tech.
    ATL:s testförare Ia Wadendal har provkört Renault Megane E-Tech. FOTO: Ia Wadendal

    Den allra första Renault Megane rullade av bandet redan 1995 och fyra generationer senare har bilmodellen sålts i sju miljoner exemplar över världen. Nu är det dags för en laddhybridsversion av kombin Sport Tourer och ATL fick testa den under en kort provkörning i uppländska landskap.

    Megane E-Tech Plug-In är en klimatbonusbil och får en rabatt på strax över 40 000 kronor, något som gör att biltillverkaren hoppas på att bilmodellen ska bli attraktiv för tjänstebilsförarna. Kraften från en bensinmotor på 1,6 liter och två elmotorer ger 160 hästkrafter att spela med på vägarna och utsläppet per kilometer är låga 28 gram koldioxid.

     Den nya laddbara Renaultkombin har teknik från motorsporten.
    Den nya laddbara Renaultkombin har teknik från motorsporten. FOTO: Ia Wadendal

    Går att spara batterikraft

    Megane E-Tech kan köras helt elektriskt ungefär fem mil i snitt i blandad körning, enligt den nya stränga mätmetoden WLTP. Batteripaketet är på 9,8 kWh och bilen går, enligt Renault, att köra strömdrivet i 6,5 mil i stadstrafik. Megane E-Tech startas alltid i elektriskt läge. För att ladda mer energi till batteriet går det att lägga i växeln B i stället för D – det ökar bromskraftsåtervinningen. Men även under det vanliga D(drive)-läget hjälper fartminskningar och inbromsningar till med energiåtervinning.

    Det finns tre olika körlägen. Pure är det helelektriska, My Sense normalläget med hybridkörning och Sport som kombinerar kraften från de tre motorerna. Med E-Save-funktionen går det att spara batteri-kraft för senare körning i stadsmiljö, till exempel.

     Bagageutrymmet sväljer en del och det finns kabelförvaring undertill.
    Bagageutrymmet sväljer en del och det finns kabelförvaring undertill. FOTO: Ia Wadendal

    Det märktes inte några större skillnader mellan normalläget och sportläget under körningen, mer än att styrningen var något styvare i det senare fallet. Visst hade den en riktigt bra väghållning i kurvorna på landsvägen men speciellt sportigt blev det inte. Å andra sidan är det ju heller inte det som är tanken med en laddhybrid.

    Det riktigt intressanta med nya Megane E-Tech – som är en av tre bilar i E-Techfamiljen från Renault – är den nya kopplingsfria växellådan som kallas för dog-box. Tekniken i växellådan är hämtad från motorsporten och Renaults Formel 1-bilar, där den är till för att minska ryckigheten vid växlingar. I korthet så innebär det att de två elmotorerna i bilen reglerar rotationshastigheten i växellådan och gör växlingarna smidigare.

    Ingen dragbil

    Även om provkörningen bara var på ett par timmar så tycker jag att växlingen fungerade ungefär så bra som det är tänkt. Det går inte att klaga på kvickheten i omkörningarna men i högre farter känns det inte som om de 160 hästkrafterna levererar riktigt som förväntat. Packutrymmet då? Jo, en del av bagageutrymmet – som är på 447 liter – används för kabelförvaring men det går att fälla både baksäte och passagerarstol för att få mer utrymme för last. Och visst går det att haka på ett släp men bilen får inte dra mer än 750 kilo – det är ett minus.

     På pekskärmen intill ratten går det att följa hur mycket el och bensin som går åt.
    På pekskärmen intill ratten går det att följa hur mycket el och bensin som går åt. FOTO: Ia Wadendal

    Bekväma säten

    Exteriört sticker bilen inte ut så mycket med sin diskreta mörkblå kulör – det är bara märket E-Tech och laddluckan till höger där bak som gör att man anar elektrifieringen. Interiört är den sobert mörkgrå, med en stor mittkonsol och en 9-tumsskärm där man bland annat kan följa hur bilen växlar mellan el- och förbränningsmotorer och hur inbromsningarna laddar batteriet. Sätena både fram och bak är väldigt bekväma.

    Laddar batteriet gör man antingen hemma med en laddbox eller vid någon snabbladdare på stan. Exakt hur lång tid de olika laddalternativen tar finns det ännu inga uppgifter om.

    Standardutrustningen i Megane E-Tech är riktigt bra. Autobroms med fotgängar- och cyklistavkänning, farthållare, trötthetsvarnare, filbytesvarnare, parkeringsradar och pekskärm med inbyggd navigation är en del av det som ingår. Större pekskärm, head-up-display, backkamera, handsfree-parkering och dödavinkeln-varnare är dock tillval.

    Renault E-Tech Plug-In SportTourer lanseras i slutet av året på den svenska marknaden.

    Fakta: Renault Megane Sport Tourer RS Line E-Tech 160 Plug-In

    Motor: 4-cyl bensin, 1,6 liter + elmotor

    Växlar: automat, framhjulsdrift

    Toppfart: 183 km/tim

    Effekt: 160 hk vid 5600 v/min

    Vridmoment: 144 Nm vid 3200 v/min

    Acceleration: 0-100 km/tim på 9,8 sek

    Tjänstevikt: 1603 kg

    Max släpvagnsvikt: 750 kg

    Längd/bredd/höjd: 435/158/144 cm

    Markfrigång: ingen uppgift

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 376 900 kr (testbil 410 700 kr)

    Klimatbonus: 40 008 kr

    Skatt/år: ej klart

    Förmånsvärde från: ej klart

    Garantier: nybil 5 år, rostskydd 12 år, lack 3 år

    Förbrukning: 1,3 lit/100 km

    CO2-utsläpp: 28 g/km

    Komfort/säkerhet

    Ställbar ratt: höjd/längd

    Bagageutrymme: 447 liter

    Navigation: standard

    Pekskärm: 7 tum standard

    Backkamera: tillval

    Dödavinkelvarnare: tillval

    Adaptiv farthållare: tillval

    Plus/minus

    Plus: Laddhybrid som ger hög klimatbonus gynnar tjänstebilsföraren

    Minus: Låg maximal släpvagnsvikt

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen