Förnuftig hybrid med maffig klimatbonus
Med teknik från motorsporten, låga utsläpp och en rejäl klimatbonus vill Renault locka tjänstebilsförarna att slå till på laddhybriden Megane E-Tech Sport Tourer. Det är en förnuftig bil men lastutrymmet och släpvagnsvikten är ett par minus.
Den allra första Renault Megane rullade av bandet redan 1995 och fyra generationer senare har bilmodellen sålts i sju miljoner exemplar över världen. Nu är det dags för en laddhybridsversion av kombin Sport Tourer och ATL fick testa den under en kort provkörning i uppländska landskap.
Megane E-Tech Plug-In är en klimatbonusbil och får en rabatt på strax över 40 000 kronor, något som gör att biltillverkaren hoppas på att bilmodellen ska bli attraktiv för tjänstebilsförarna. Kraften från en bensinmotor på 1,6 liter och två elmotorer ger 160 hästkrafter att spela med på vägarna och utsläppet per kilometer är låga 28 gram koldioxid.
Går att spara batterikraft
Megane E-Tech kan köras helt elektriskt ungefär fem mil i snitt i blandad körning, enligt den nya stränga mätmetoden WLTP. Batteripaketet är på 9,8 kWh och bilen går, enligt Renault, att köra strömdrivet i 6,5 mil i stadstrafik. Megane E-Tech startas alltid i elektriskt läge. För att ladda mer energi till batteriet går det att lägga i växeln B i stället för D – det ökar bromskraftsåtervinningen. Men även under det vanliga D(drive)-läget hjälper fartminskningar och inbromsningar till med energiåtervinning.
Det finns tre olika körlägen. Pure är det helelektriska, My Sense normalläget med hybridkörning och Sport som kombinerar kraften från de tre motorerna. Med E-Save-funktionen går det att spara batteri-kraft för senare körning i stadsmiljö, till exempel.
Det märktes inte några större skillnader mellan normalläget och sportläget under körningen, mer än att styrningen var något styvare i det senare fallet. Visst hade den en riktigt bra väghållning i kurvorna på landsvägen men speciellt sportigt blev det inte. Å andra sidan är det ju heller inte det som är tanken med en laddhybrid.
Det riktigt intressanta med nya Megane E-Tech – som är en av tre bilar i E-Techfamiljen från Renault – är den nya kopplingsfria växellådan som kallas för dog-box. Tekniken i växellådan är hämtad från motorsporten och Renaults Formel 1-bilar, där den är till för att minska ryckigheten vid växlingar. I korthet så innebär det att de två elmotorerna i bilen reglerar rotationshastigheten i växellådan och gör växlingarna smidigare.
Ingen dragbil
Även om provkörningen bara var på ett par timmar så tycker jag att växlingen fungerade ungefär så bra som det är tänkt. Det går inte att klaga på kvickheten i omkörningarna men i högre farter känns det inte som om de 160 hästkrafterna levererar riktigt som förväntat. Packutrymmet då? Jo, en del av bagageutrymmet – som är på 447 liter – används för kabelförvaring men det går att fälla både baksäte och passagerarstol för att få mer utrymme för last. Och visst går det att haka på ett släp men bilen får inte dra mer än 750 kilo – det är ett minus.
Bekväma säten
Exteriört sticker bilen inte ut så mycket med sin diskreta mörkblå kulör – det är bara märket E-Tech och laddluckan till höger där bak som gör att man anar elektrifieringen. Interiört är den sobert mörkgrå, med en stor mittkonsol och en 9-tumsskärm där man bland annat kan följa hur bilen växlar mellan el- och förbränningsmotorer och hur inbromsningarna laddar batteriet. Sätena både fram och bak är väldigt bekväma.
Laddar batteriet gör man antingen hemma med en laddbox eller vid någon snabbladdare på stan. Exakt hur lång tid de olika laddalternativen tar finns det ännu inga uppgifter om.
Standardutrustningen i Megane E-Tech är riktigt bra. Autobroms med fotgängar- och cyklistavkänning, farthållare, trötthetsvarnare, filbytesvarnare, parkeringsradar och pekskärm med inbyggd navigation är en del av det som ingår. Större pekskärm, head-up-display, backkamera, handsfree-parkering och dödavinkeln-varnare är dock tillval.
Renault E-Tech Plug-In SportTourer lanseras i slutet av året på den svenska marknaden.
Fakta: Renault Megane Sport Tourer RS Line E-Tech 160 Plug-In
Motor: 4-cyl bensin, 1,6 liter + elmotor
Växlar: automat, framhjulsdrift
Toppfart: 183 km/tim
Effekt: 160 hk vid 5600 v/min
Vridmoment: 144 Nm vid 3200 v/min
Acceleration: 0-100 km/tim på 9,8 sek
Tjänstevikt: 1603 kg
Max släpvagnsvikt: 750 kg
Längd/bredd/höjd: 435/158/144 cm
Markfrigång: ingen uppgift
Ekonomi/miljö
Pris från: 376 900 kr (testbil 410 700 kr)
Klimatbonus: 40 008 kr
Skatt/år: ej klart
Förmånsvärde från: ej klart
Garantier: nybil 5 år, rostskydd 12 år, lack 3 år
Förbrukning: 1,3 lit/100 km
CO2-utsläpp: 28 g/km
Komfort/säkerhet
Ställbar ratt: höjd/längd
Bagageutrymme: 447 liter
Navigation: standard
Pekskärm: 7 tum standard
Backkamera: tillval
Dödavinkelvarnare: tillval
Adaptiv farthållare: tillval
Plus/minus
Plus: Laddhybrid som ger hög klimatbonus gynnar tjänstebilsföraren
Minus: Låg maximal släpvagnsvikt
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.