Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 27 februari

    Utrustning som räcker långt

    Tumba.

    Räckvidden är minst sagt rejäl och lyftkapaciteten likaså. Det unika ekipaget har varit hos Westers Group sedan december och nu börjar Klarre Ahlin Wester bli nöjd.

     Räckvidden på kranen är 24 meter.
    Räckvidden på kranen är 24 meter. FOTO: Mikael Marklund

    Palfingerkranen har en räckvidd på 24 meter. Lyftkapaciteten på full längd är 740 kilo. Maximalt lyfter den 7 ton. Och den är den enda i sitt slag.

    – Den är en prototyp byggd hos Vemservice i Vemdalen. Där har de gjort en på 18 tonmeter, men det tyckte jag var för lite. Den här är på 34 tonmeter, säger Klarre Ahlin Wester, vd på Westers Group och förare av ekipaget som förutom kranen består av en Ljungby L15 och ett specialbyggt Hakarpssläp.

    – Men det ska vi byta. Vi ska ha ett där vi kan montera ett kranfäste där bak. Det går inte på den här, hjulaxlarna sitter för långt fram.

     Korgen kommer flitigt till användning då merparten av uppdragen handlar om att sätta upp skyltar på vägnätet i Stockholmsområdet.
    Korgen kommer flitigt till användning då merparten av uppdragen handlar om att sätta upp skyltar på vägnätet i Stockholmsområdet. FOTO: Mikael Marklund

    Det har lagts ned en hel del tankemöda och inte minst pengar på firmans flaggskepp. Totalkostnaden vill han inte avslöja, men det handlar om en rejäl summa. Men det är inget som oroar Klarre Ahlin Wester.

    – Det är klart att skulle jag sälja så får jag inte tillbaka pengarna. Men vi kör in hela tiden. Och maskinen skulle kunna gå 24 timmar om dygnet.

    Orsaken är flexibiliteten, framkomligheten och den stora bristen på kranbilar i Stockholmsområdet, enligt honom.

    – Jag klarar fem mans jobb med den här. Och korgen är det som är guldet. Huvuduppdragen är att sätta upp och ta ner Trafikverkets skyltar på motorvägarna i Stockholmsområdet. Men det kan också handla om det mesta från att sätta upp ett hus på en otillgänglig skärgårdsö till att lossa en lastbil på ett industriområde eller hjälpa en villaägare med att lyfta material över huset till ett byggprojekt på baksidan.

    – I och med att jag kan ha med mig alla redskap på släpet är det enkelt att ta på sig något annat uppdrag om det blir några timmar över.

     Släpen har inte rullat många mil men ska ändå bytas ut. Den nya ska få ett kranfäste i bakänden.
    Släpen har inte rullat många mil men ska ändå bytas ut. Den nya ska få ett kranfäste i bakänden. FOTO: Mikael Marklund

    Det finns egentligen bara en nackdel med ekipaget jämfört med en kranbil tycker Klarre Ahlin Wester. Det går inte fortare än 50 kilometer i timmen, kranbilen kan blåsa på i 90 kilometer i timmen. Och när det är motorvägsjobb krävs det ett antal TMA-bilar för att komma på plats.

    Men väl där åker kranbilarna på spö:

    – Räckvidden gör så otroligt mycket.

    Att köra kranen är inte heller svårt, enligt honom. Det är inga problem att jobba med full kranlängd vinkelrätt ut från lastmaskinen. Sensorer känner av och varnar om det börjar vara i gränslandet.

     Klarre Ahlin Wester är mycket nöjd med både kran och Ljungbylastaren som är företagets enda fordon.
    Klarre Ahlin Wester är mycket nöjd med både kran och Ljungbylastaren som är företagets enda fordon. FOTO: Mikael Marklund

    ”Volvo har inget att komma med”

    Ljungbylastaren klarar transportkörning med kranen utan problem.

    – Det var det första jag kollade av med dem. Men den väger bara omkring fem ton. Då är det mer tyngd när jag kör med planerskopan full med sand.

    Klarre Ahlin Wester erkänner att han som har kört hjullastare i hela sitt yrkesliv helst skulle ha velat ha en Volvo. Men, säger han, Ljungbyn är oslagbar när det gäller dragkraft, vilket är en mycket viktig faktor.

    – Sedan har den hyttfjädring i en helt annan klass också. Fast den är ful som stryk och såväl instrumenten som reglagen känns ju inte som om de är från 2000-talet. Men det viktiga är dragkraften som sagt. Där har Volvo inget att komma med.

     Lyftkapaciteten längst ut är 740 kilo. Maximalt kan kranen lyfta 7 ton. Ljungbyns hydraulsystem räcker till men den har fått extra vikter, VBG-drag, kompressor och bredare däck.
    Lyftkapaciteten längst ut är 740 kilo. Maximalt kan kranen lyfta 7 ton. Ljungbyns hydraulsystem räcker till men den har fått extra vikter, VBG-drag, kompressor och bredare däck. FOTO: Mikael Marklund

    Krävande kombination

    Men alla fördelar till trots. Några tankar på att skaffa sig ännu ett sådant här ekipage är inte aktuellt:

    – Visst går det hitta folk som kan köra kran. Och folk som kan köra hjullastare. Och de som kan köra släp. Men hitta någon som kan allt, det är svårt. Och det krävs att man ska kunna allt.

    Westers Group AB

    År, Omsättning mkr, Resultat mkr

    2019 – 12,6 – 0,2

    2018 – 21,5 – 1,3

    2017 – 12,7 – 0,7

    2016 – 4,0 – 0,05

    2015 – 2,3 – 0,2

    Antal anställda: 8 plus ett 30-tal underentreprenörer.

    Ljungby L15

    Motor: Sisu 66 LFTN

    Effekt: 157kW

    Tjänstevikt: 14,5-16 ton

    Max lyfthöjd: 4,18 m

    Tipplast: 10,9 ton

    Hydraulflöde: 304 l/min vid 2100 rpm

    Tryck: 250 bar

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen