Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 juni

    Prisvärd pickup med lastförmåga som imponerar

    Den lastar som en fullvuxen pickup och har ett flak som de flesta pickupägare bara kan drömma om. Det finns egentligen bara en baksida, och det är att den jobbar bäst på hårdgjorda underlag.

     Fiat Doblo pickup är en liten praktisk pickup med generösa lastmöjligheter, men som här hemma bäst på hårdgjorda ytor på grund av avsaknaden av fyrhjulsdrift.
    Fiat Doblo pickup är en liten praktisk pickup med generösa lastmöjligheter, men som här hemma bäst på hårdgjorda ytor på grund av avsaknaden av fyrhjulsdrift. FOTO: Hans Dahlgren

    Fiat Doblo pickup är sprungen ur den stora grupp av små skåpbilar som blivit så omåttligt populära bland hantverkare och maskinister som behöver ett enkelt och billigt transportfordon.

    Till skillnad från de flesta övriga pickuper saknar Fiat Doblo rambalkar. För att få till ett flak har man helt enkelt kapat av skåpet och behållit drivlina, hytt och bottenplatta.

    Under huven spinner en 1,6 liter dieselmotor på 105 hästar. Den upplevs som pigg och alert och att hålla motorvägsfart gör den utan att knorra. Detta kompletteras väl av den sexväxlade lådan där växel ett är en utpräglad lågväxel. Det ger i sin tur fördelar när man ska dra igång lite tyngre lass och vid rangering i tyngre utrymmen.

     Hytten har tre bältade sittplatser med hyggligt utrymme.
    Hytten har tre bältade sittplatser med hyggligt utrymme. FOTO: Hans Dahlgren

    En bränsleförbrukning på 0,52 liter per mil gör att bilskatten de första tre åren hamnar på under 7 000 kronor per år med bonus maulus.

    Utpräglad hantverksbil

    Insteget till förarplatsen är ytterst generöst med dörrar stora som stalldörrar. Det är bara att kliva rakt in med ett lågt bekvämt insteg. Fiat Doblo har också en extrem takhöjd, det högsta jag sett på en pickup.

    Väl på plats är det också extremt gott om utrymme. Det känns nästan som att ta plats i en lastbil. Det märks att det är en hantverkarbil, det finns massor av smarta utrymmen för papper och annat. Förvaringsfacket ovanför vindrutan förstärker också lastbilskänslan.

     Till utrustningen hör luftkonditionering samt radio med handsfree.
    Till utrustningen hör luftkonditionering samt radio med handsfree. FOTO: Hans Dahlgren

    Kupén har tre sittplatser där två vuxna och ett barn har gott om plats även för lite längre färder och tre vuxna klarar sig hyfsat.

    Rejält flak

    Lastytan är kanske det som imponerar mest. Med fällbara sidolämmar och en flakyta som är 2,2 gånger 1,8 meter är det en dröm att lasta också skrymmande gods.

     De fällbara lämmarna gör det enkelt att lasta. Flaket rymmer tre pallar.
    De fällbara lämmarna gör det enkelt att lasta. Flaket rymmer tre pallar. FOTO: Hans Dahlgren

    Vid vår provtur med en pall cementblock på 800 kilo uppför den sig förvånansvärt väl. Lasten med sin höga tyngdpunkt påverkar inte köregenskaperna i någon nämnvärd omfattning. Flaket monteras i Sverige och är kraftigt utformat med gott om surrningspunkter längs flakets ytterkanter. Flakytan är av plyfa och har rejält med friktion som gör det enklare att surra, samtidigt som det förhindrar att saker glider omkring.

     Den fyrcylindriga dieselmotorn har hyggliga dragegenskaper. Bränsleförbrukningen ligger på behagliga 0,52 liter per mil vid blandad körning.
    Den fyrcylindriga dieselmotorn har hyggliga dragegenskaper. Bränsleförbrukningen ligger på behagliga 0,52 liter per mil vid blandad körning. FOTO: Hans Dahlgren

    Prisvärd och användbar

    Finns det då inget negativt med den här pickupen? Det är bara att erkänna att med enbart framhjulsdrift och en formpressad plåtkaross trivs den definitivt bäst på asfalt. Släpvagnsvikten är inte heller det starkaste kortet med sina 1 300 kilo. Den är kanske också mer praktisk än snygg?

    Men för den som kan överse med detta får en prisvärd och användbar pickup med inte bara ett rimligt inköpspris utan också låga driftskostnader och bekymmerslöst ägande.

     Sexväxlad växellåda där ettan är en utpräglad lågväxel som gör det bekvämt att komma igång med tungt lass.
    Sexväxlad växellåda där ettan är en utpräglad lågväxel som gör det bekvämt att komma igång med tungt lass. FOTO: Hans Dahlgren

    Fiat Doblo pickup (provex)

    Motor, diesel: 105 hk

    Cylindrar/volym: 4/2,7 liter

    Vridmoment: 300 Nm/1 750 varv/min

    Bränsletank: 60 liter

    Transmission: 6 växlad manuell

    Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,2 l/100 km

    CO2-utsläpp: 153 g/km

    Miljöklass: Euro 6

    Tjänstevikt: 1 665 kg

    Maxlast: 815 kg

    Totalvikt: 2 480 kg

    Pris: 195 950 kr exkl. moms

    Fordonsskatt: 7 759 kr

    Släpvagnsvikt: 1 300 kg

    Maximal tågvikt: 3 500 kg

     Förarutrymmet vimlar av praktiska förvaringsutrymmen. Här ett ovanför framrutan.
    Förarutrymmet vimlar av praktiska förvaringsutrymmen. Här ett ovanför framrutan. FOTO: Hans Dahlgren

    Garanti och service

    Nybilsgaranti: Tre år/10 000 mil

    Två år med fria kilometer.

    Rostskyddsgaranti: 12 år

    Lackgaranti: Tre år

     Det finns massor av praktisks förvaringsutrymmen i hytten. Här är plats för spännband.
    Det finns massor av praktisks förvaringsutrymmen i hytten. Här är plats för spännband. FOTO: Hans Dahlgren

    Relaterade artiklar

    Till toppen