Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 mars 2017

    Priserna på Volvo BM skjuter i höjden

    Intresset för Volvo BM-traktorer är större än på länge och samlarna konkurrerar om de mest åtråvärda modellerna.

     Valmet 2005 blev den sista traktorn som lämnade fabriken i Eskilstuna. Då hade Volvo BM lämnat traktorbranschen och var enbart legotillverkare till Valmet. Modellen var en utveckling av Volvo BM 2654 som passade in i 05-serien.
    Valmet 2005 blev den sista traktorn som lämnade fabriken i Eskilstuna. Då hade Volvo BM lämnat traktorbranschen och var enbart legotillverkare till Valmet. Modellen var en utveckling av Volvo BM 2654 som passade in i 05-serien. FOTO: Niklas Larsson
     Volvo BM T814. Stordragaren från Eskilstuna som idag tycks stå högt på samlarnas önskelista. Med sin sexcylindriga turbomotor charmar den besökare på veteranträffar.
    Volvo BM T814. Stordragaren från Eskilstuna som idag tycks stå högt på samlarnas önskelista. Med sin sexcylindriga turbomotor charmar den besökare på veteranträffar. FOTO: Niklas Larsson

    Det tillverkas inga nya och det är 30 år sedan den sista traktorn lämnade fabriken.

    Nostalgin kring märket Volvo BM gör att priserna stiger. Den mest populära modellen att samla på tycks vara en T814. Har traktorn få körtimmar och är utseendemässigt tilltalande försvinner annonsen snabbt.

     Den tvåhjulsdrivna T810 kan vara en mindre kostsam modell att köpa till veteranträffen. Men en bra 810 har stigit i pris även den.
    Den tvåhjulsdrivna T810 kan vara en mindre kostsam modell att köpa till veteranträffen. Men en bra 810 har stigit i pris även den. FOTO: Niklas Larsson

    För femton år sedan såldes en T814 i bra skick med 3 800 timmar på mätaren för 57 000 kronor när den bjöds ut på auktion.

    ATL har frågat Henrik Carlsson, hängiven Volvo BM samlare i Motala hur mycket en likvärdig T814 skulle kosta i dag.

    – Inte under 200 000 kronor. Det är svårare nu att hitta någon med väldigt lite timmar, det är ju sällan de stått still bara. Jag har sett på annonser och hört lite från auktioner. Det är ingen hemlighet direkt att Volvo BM stiger i pris. Det är många som diskuterar det nu.

     BM 350 Boxer. Modellen som många pratar om. Motorljudet, vridmomentet, alla maskiner som byggts på en 350. I Mellan Östern vill de köpa Boxern än i dag.
    BM 350 Boxer. Modellen som många pratar om. Motorljudet, vridmomentet, alla maskiner som byggts på en 350. I Mellan Östern vill de köpa Boxern än i dag. FOTO: Niklas Larsson

    Hur kan intresset för Volvo BM vara så stort?

    – Det här började väl egentligen när folk började inse att de sista BM-traktorerna började bli så pass gamla att de började bli lite sällsynta. När de började försvinna lite, då vaknade folk och började köpa.

    Hur är tillgången på delar?

    – Det blir lättare och lättare, folk vägrar ju sluta köra med dem.

    Huvudorten för Volvo BMs traktortillverkning var Eskilstuna och där finns i dag Volvo Construction Equipments museum, Munktellmuseet. Där visar man ett urval av tidigare produkter för kunder och allmänhet. Leif Anväg är museichef.

    Hur är intresset för Volvo BM traktorer i dag? Hur märks det på museet?

    – Många får något drömskt i blicken och minnen från när de var liten att det var någon bonde som hade en sådan traktor. Sen hör man ju också när de kommer hit och berättar hur många traktorer de har hemma, man blir ju förvånad ibland att intresset är så stort. Att det finns de som har så himla många traktorer som står hemma på gårdarna. Det är ett större intresse generellt för traktorer än vad det är för entreprenadmaskiner.

    Vilka frågor brukar ni få från besökarna?

    – En fråga som dyker upp ibland men inte så ofta det är ju naturligtvis vad som hände med traktorerna. Det är många som förknippar BM med en traktor. Annars är det alla möjliga frågor. Ofta kan det vara detaljfrågor, en som har en traktor hemma och då får vi leta i arkivet om vi inte kan svara på det.

     Munktells 30-40 var den första traktorn som tillverkades i Eskilstuna. I dag finns bara ett exemplar kvar så vitt man vet. Attraktionsvärdet är oändligt för Munktellmuseet som har den.
    Munktells 30-40 var den första traktorn som tillverkades i Eskilstuna. I dag finns bara ett exemplar kvar så vitt man vet. Attraktionsvärdet är oändligt för Munktellmuseet som har den. FOTO: Niklas Larsson

    Volvo BM

    Företaget Munktells etablerades 1832 i Eskilstuna, Sverige. Det var Johan Theofron Munktell som då startade en mekanisk verkstad. Redan 1853 började man tillverka lokomobiler. År 1913 var 760 personer sysselsatta i företaget med att bland annat tillverka lokomobiler och tröskverk. 1932 kom Munktells att fusioneras med företaget Bolinders i Stockholm och Bolinder-Munktells blev det nya firmanamnet. År 1950 köps BM upp av Volvo. En tid därefter såldes BM och Volvo som separata traktormärken. Men med tiden slogs de båda ihop till BM Volvo och till sist Volvo BM. År 1979 beslutades att traktordelen successivt skulle avyttras till finska Valmet och det nya varumärket Volvo BM Valmet användes till och med 1985. Den sista lantbrukstraktorn tillverkas i Eskilstuna 1987. Då med enbart Valmet i namnet eftersom den tidigare konkurrenten tagit över traktorverksamheten. Totalt tillverkades 277 467 traktorer av Munktells, BM, Volvo och Volvo BM

    Munktellmuseet finns i Eskilstuna där en samling maskiner visar Volvos historia som tillverkare av en mängd olika maskintyper. Traktorerna har en stor plats i museet.

    Relaterade artiklar

    Till toppen