Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 december 2015

    Politiker vill höja hastigheten för a-traktorer

    I höst har fyra olika riksdagsledamöter motionerat om att höja den tillåtna hastigheten för epa- och a-traktorer. Det är inte helt osannolikt att det blir så.

    – Varje månad får jag minst ett eller två mejl om detta. Så det finns ett stort intresse därute om att en förändring ska komma till stånd, säger Cecilia Widergren, moderat riksdagsledamot som för tredje året i rad tar upp frågan i riksdagsmotioner.

    Vanliga traktorer får efter EU-inträdet köra 40 kilometer i timmen och mopeder får numera gå upp till 45 kilometer i timmen. Med samma körkort få man fortfarande bara köra 30 kilometer i timmen med epa- och a-traktorer.

    "Ger tillgång till fritidsliv"

    – Det är många gånger ungdomar som bor en bit ifrån kollektivtrafik. Det möjliggör för dem att få tillgång till fritidsliv som andra ungdomar har, säger Cecilia Widergren.

    – Så det är klart det finns nytta för de här fordonen.

    I princip behöver ett beslut om höjd hastighet av a-traktorer inte gå genom riksdag eller regering. Det är föreskrifter från det tidigare Vägverket som ligger till grund för bestämmelsen. Idag är det Transportstyrelsen som sitter på makten över hastigheten för a-traktorer, och där har frågan diskuterats.

    – Ja, det har det. Men vi vilar lite på hanen och ser vad regeringen anser om kontrollbesiktningskraven, säger Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen.

    Önskar kontrollbesiktning vartannat år

    Myndigheten föreslog för några veckor sedan, i en utredning åt näringsdepartementet, att det ska införas krav på att a-traktorer kontrollbesiktas vartannat år.

    Det finns i dag ingen analyserad statistik över orsakerna till olyckorna med epa- och a-traktorer. Därmed går det inte med säkerhet säga vad de beror på.

    Totalt är epa- och a-traktorer uppskattningsvis inblandade i mellan 50 och 80 inrapporterade olyckor varje år. I snitt vartannat år inträffar en dödsolycka. Sett till körd vägsträcka menar Mats Hjälm att fordonstyperna är överrepresenterade i olycksstatistiken.

    – Det kommer att kosta ägarna lite att åka in och göra en kontrollbesiktning vart annat år, men den kostnaden är ju väldigt liten jämfört med vad det kostar svenska samhället med de som förolyckas.

    "Avvaktar resultatet"

    Kan man utgå ifrån att en ökad kontrollbesiktning kommer att minska olyckorna?

    – Ja, det kommer det, men det kommer definitivt inte att lösa hela problemet.

    Om besiktningskravet går i genom så skulle ni kunna fundera över en höjd hastighet på a-traktorer?

    – Vi kommer att avvakta resultatet av vad regeringen kommer fram till. När det gäller a-traktorer finns det ju en hel del att göra både vad gäller trafiksäkerheten och framförallt miljödelen, säger Mats Hjälm.

    Relaterade artiklar

    Till toppen