Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 25 januari

    Polisen som vill stoppa A-traktorboomen

    De nya A-traktorreglerna har fått antalet fordon att stiga rejält – sedan i somras handlar det om en ökning med 25 procent. Men trafikpolischef Leif Svensson vill gärna se siffrorna peka åt andra hållet.

     Många A-traktorer går för fort, enligt polisen. Arkivbild.
    Många A-traktorer går för fort, enligt polisen. Arkivbild. FOTO: Lennart Perlenhem/Scanpix/TT

    När Transportstyrelsen i somras tog bort regeln att en A-traktor högst får gå i 10 kilometer i timmen på lägsta växeln jublade många som höll på att bygga om bilar. Det gav också en rejäl skjuts i antalet registrerade fordon av den typen.

    Knappt två månader efter förändringen hade antalet ökat med 13,4 procent. Men tillväxten har vuxit ännu mer sedan dess. Vid årsskiftet var antalet inregistrerade A-traktorer 33 263 stycken, över 25 procent fler än vid halvårsskiftet, enligt siffror från Transportstyrelsen.

    Men alla är inte glada över att det blir allt fler A-traktorer på vägarna. En som gärna skulle se att de förbjöds totalt är Leif Svensson, chef för trafikpolisen i Bergslagen.

    – Problemet är att det inte är A-traktorer, det är bilar.

    När han varit ute privat har fordon med LGF-skylt kört om honom:

    – Det har hänt flera gånger.

    Han menar att den nya tekniken gjort det mycket lättare för de A-traktorförare som vill köra för fort och mycket svårare för polisen:

    – Det krävs att vi först vid en hastighetsmätning ser att det går för fort. Sedan får vi ta in fordonet och gå igenom det för att hitta hur det är manipulerat.

    – Det bästa vore en återgång till det gamla regelverket.

    Går att styra om med fjärrkontroll

    Den nya elektroniken ger enligt Leif Svensson möjlighet att med en fjärrkontroll styra om A-traktorn ska vara laglydig eller inte när det gäller hastigheten:

    – Det har vi sett flera gånger.

    Samtidigt som många retar sig på A-traktorer som kör för fort finns det även de som har åsikter om A-traktorförarna håller sig till de stipulerade 30 kilometer i timmen som reglerna säger.

    – Det är flera som stör sig på att de stoppar upp trafiken då och hör av sig till oss för det, säger Leif Svensson.

    Även om han helst vill få bort A-traktorena från vägarna förstår han att fordonen har en funktion, speciellt för många unga som bor på landsbygden långt från skolor och kompisar.

    – Och jag förstår också att föräldrarna hellre ser att deras barn kör en A-traktor som ger ett betydligt bättre skydd vid en olycka jämfört med mopedbilarna som bara är en plåtburk på hjul, säger han och fortsätter:

    – Men vi ser att det blir allt fler olyckor med A-traktorer. Frågan är om en 16-åring är mogen att köra något som i praktiken är en bil.

    Här finns flest A-traktorer

    Det A-traktortätaste länet är Västra Götaland med 4 807 stycken inregistrerade vid årsskiftet, tvåa är Skåne med 2 786 stycken och trea Dalarna med 2 451 stycken.

    Den kommun det finns flest A-traktorer i är med bred marginal Sundsvall med 663 stycken. Tvåan Piteå har 506 stycken och i trean Örnsköldsvik 435 stycken.

    Källa: Transportstyrelsen

    Det här krävs för A-traktorn ska bli godkänd:

    • Eftersom den inte får vara avsedd ”för gods- eller personbefordran” måste ofta hytten/karossen minskas och den nya konstruktionen ska vara svår att återställa till originalskick.

    • Ursprungsbilen måste ha en släpvagnsvikt på minst 1 000 kilo.

    • Har fordonet tjänstevikt under 2 000 kilo och mindre är 60 procent av tyngden vilar på drivhjulen måste det ha ett lastflak.

    • A-traktorn ska ha draganordning, släpvagnskontakt och LGF-skylt.

    • Maxhastigheten är 30 kilometer i timmen.

    • Elektronikboxens grundvarvtal får inte kunna ge högre hastighet än 30 km/h på någon ospärrad växel.

    • Alla detaljer som reglerar hastighetskravet ska vara inkapslade och det ska kräva ”stor arbetsinsats att genomtränga” höljet.

    • Den elektroniska regleringen får inte kunna påverkas av yttre faktorer som till exempel fjärrkontroller eller felsökningsutrustning.

    Källa: Bilprovningen

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen