Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 april

    Fyrhjuling med finesser som imponerar

    Åseda.

    Det uppfällbara passagerarsätet och tippbara flaket är finesser som ATL:s fyrhjulingsexpert gillar med Polaris Sportsman X2 570 EPS. Men batteriets placering får kritik.

    Inför 2021 har Polaris uppdaterat den vanliga Sportsmanserien 570. Maskinerna har högre dragkapacitet, högre markfrigång och lite elakare uttryck med full-ledbelysning.

    Agri Pro-versionen kommer med rejäla lasträcken bak och fram av metall i stället för plast. Och så är maskinen utrustad med stöldskyddet geofence. Med hjälp av en app kan man skapa ett virtuellt staket, som gör att ATV:n bara fungerar inom ett visst område.

    Uppdateringen har inte kommit till Sportsman X2 ännu, den Polaris som ATL:s fyrhjulingsexpert Per Johansson testkört i sin skog norr om Åseda. Men den har flera andra funktioner som imponerar.

     Per Johansson, tycker att Polaris 570 är en ”jättetrevlig” maskin med innovativa finesser.
    Per Johansson, tycker att Polaris 570 är en ”jättetrevlig” maskin med innovativa finesser. FOTO: Torbjörn Esping

    Men först det negativa. Batteriet är lite bökigt och öppet placerat under maskinen. Det gör det svårt att byta och gör det utsatt även om man sätter på ett bukskydd.

    – En väldigt konstig placering av batteriet, säger Per Johansson och fortsätter:

    – Batterier har inte en jättelång livslängd, och inte minst kommer det upp mycket skit när vi kör.

     Polarisen har ett extra säte infällt i flaket.
    Polarisen har ett extra säte infällt i flaket. FOTO: Torbjörn Esping
     Batteriet sitter märkligt och oskyddat placerat under maskinen.
    Batteriet sitter märkligt och oskyddat placerat under maskinen. FOTO: Torbjörn Esping

    Per Johansson är som vanligt kritisk mot variatormaskinernas ljudvolym. Och mot att Polaris stora växelspak är som ett spett ner i växellådan, samt mot att kablar hänger lösa.

    – Jag är smått allergisk mot sladdar som bara hänger, det är lätt att de hakar i.

    Den elektroniska motorbromsen fungerar fint, utom i körning i nedförsbacke med tungt släp.

    – Den har lite svårt att hitta vart den ska ta vägen när den har tunga lass bakom nerför, den gasar upp och bromsar tillbaka, det är lite konstig gång när man kör nedför.

    Även positiva egenskaper

    Så till det positiva. Vid sidan av tvåhjuls- och fyrhjulsdrift har Polaris X2 570 Turf Mode, som ska optimera drivning på de olika hjulen så att de inte river upp marken – eller gräsmattan – så mycket. I praktiken kan det innebära att ett hjul drar.

    I fronten finns ett rejält lastfack under plastlocket som bär 41 kilo.

    – Lastmöjligheter saknas på en hel del maskiner, men inte på den här Polarisen, säger Per Johansson.

     Dragkroken är lätt att koppla på och koppla av.
    Dragkroken är lätt att koppla på och koppla av. FOTO: Torbjörn Esping
     Flaket är tippbart.
    Flaket är tippbart. FOTO: Torbjörn Esping

    Flaket kan lasta 181 kilo, är tippbart och har nedfällbar läm. Infällt i flaket finns också ett extra säte som man kan fälla upp med någorlunda enkla handgrepp.

    – Ett extrasäte som man kan ta fram är en ganska häftig finess. En riktigt bra lösning, det har jag inte sett på någon annan maskin.

    Själva körningen är ett nöje, bortsett från ljudvolymen. Även om X2 är både längre och bredare än den vanliga 570-modellen, så känns den smidig i skogen. Och fjädringen, med fjädringsväg på 21 respektive 24 centimeter, får också beröm.

    – Den är väldigt följsam och trevlig att köra med i skogen, även om det är väldigt knöligt. Och om det lutar och man flyttar över kroppen så fungerar det jättebra.

     Med en knapp styrs två- och fyrhjulsdrift plus motorbroms.
    Med en knapp styrs två- och fyrhjulsdrift plus motorbroms. FOTO: Torbjörn Esping
     Varning för mer än en passagerare.
    Varning för mer än en passagerare. FOTO: Torbjörn Esping

    Amerikanska Polaris har ett stort modellprogram för både nytta och nöje. Ranger är side-by-side eller UTV för arbete. Sportsman är ATV för arbete, och i Sverige säljs 570 och 1 000-kubikare. I USA finns också 450 och 800-kubikare. Som köpare kan man välja att köpa ett paket, som Agri Pro eller Hunters edition. Eller så kan man klä på en basmaskin med det som behövs, en vinsch och skyddsplåt till exempel.

    – En Polaris 570 är en bra arbetsmaskin för jordbrukare och skogsbrukare, säger Per Johansson.

     Per Johansson, ATL:s ATV-expert.
    Per Johansson, ATL:s ATV-expert. FOTO: Torbjörn Esping

    Polaris Sportsman X2 570 EPS

    Motor: 1-cylindrig, vätskekyld, OHC 4-takt

    Volym: 567 cc

    Växel: Automatisk PVT P/R/N/L/H

    Drivning: AWD/2WD/Turf

    Fjädring fram: Macpherson, 208 mm fjädringsväg.

    Fjärdring bak: individuell med dubbla A-armar, 241 mm fjädringsväg.

    Max last fram: 41 kg

    Max last bak: 180 kg

    Markfrigång: 279 mm

    Längd: 2 280 mm

    Bredd: 1 219 mm

    Höjd: 1 451 mm

    Axelavstånd: 1423

    Vändradie: 208 cm

    Pris: Från 85 900 terrängregistrerad exklusive moms.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen