Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 12 april

    Pickupmarknaden minskar

    Utbudet av pickuper kommer att bli mindre framöver, när flera märken försvinner.

     Försäljningen av pickuper gick ned med 56 procent 2020 jämfört med 2019, enligt Bil Swedens statistik.
    Försäljningen av pickuper gick ned med 56 procent 2020 jämfört med 2019, enligt Bil Swedens statistik. FOTO: RICHARD PARSONS/TOYOTA

    De senaste åren har Merecedes X-class, Renault Alaskan, Fiat Fullback, Ssangyong Actyon Sport och Landrover försvunnit.

    Volkswagen Amarok går inte längre att köpa, märket återkommer först om två år.

    Mitsubishi med pickupen L200 har gett besked om att man lämnar den europeiska marknaden och nästa år är risken stor att även Nissan Navara är borta.

    – Den nya Navaran, som precis har lanserats, kommer inte till Europa som det ser ut just nu, säger Alexandra Österplan, kommunikationschef på Nissan i Sverige.

    Fabriken i Spanien, där Navaran byggs i dag, stängs vid årsskiftet och vad som händer sedan finns det inga besked om.

    – Det syns ingenting i kristallkulan. Men vi hoppas såklart att vi även i framtiden kommer att kunna erbjuda Navara till kunder i Europa. Det har bland annat att göra med drivlinor och vad som händer på den politiska spelplanen.

    Sverige är en av de största marknaderna för pickuper i Europa. Skattereglerna gör att man kan ha en dubbel hytt med fullt baksäte och alltså även använda laståsnan som familjebil på fritiden.

    Men de totala volymerna i Europa ger inte tillräckligt lönsamhet. Och straffbeskattning av koldioxidutsläppen pressar försäljningen. Särskilt i Sverige.

    Enligt Bil Swedens statistik gick försäljningen av pickuper ned med 56 procent 2020 jämfört med 2019. Nedgången är dels en coronaeffekt, dels en effekt av bonus malus-systemet.

     Amarok återkommer först om två år. Om den kommer att se ut som på konceptbilden återstår att se.
    Amarok återkommer först om två år. Om den kommer att se ut som på konceptbilden återstår att se. FOTO: Volkswagen

    Dodge enda som ökar

    Den enda pickupen som har ökat är etanolkonverterade Dodge, som har lägre skatt eftersom de kan gå på E85. Att en dieselbil kan köra på HV0 100 ger dock inte lägre skatt.

    Under första kvartalet i år har det dock varit en liten köprusch inför att skatten höjdes med cirka 12 000 kronor första april. Den totala pickupförsäljningen ökade från 686 till 1816 bilar. Mest sålde Toyota Hilux där 511 bilar registrerades.

    Bil Sweden vill att man i Sverige ska särskilja lätta lastbilar från personbilar, eftersom de lätta lastbilarna inte har kommit lika långt med elektrifieringen.

    – Lantbrukare och hantverkare har inte alltid alternativet att köra med rena elbilar, då utbudet är begränsat. De får välja mellan att betala hög skatt eller köra med äldre fordon som är sämre för miljön och säkerheten, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.

    Bil Sweden har bildat en speciell arbetsgrupp som bara jobbar med lätta lastbilar och styrmedel för dem.

    – Det handlar om att få regeringen att förstå att man i Sverige, precis som i övriga Europa, måste hantera lätta lastbilar som en egen fordonsklass skattemässigt. Och att man måste ta hänsyn till var i omställningen det här fordonsslaget ligger.

    Men det finns märken som satsar och ser möjligheter på marknaden som andra lämnar.

    Izuzu D-max satsar just nu stort med en helt ny modell, Toyota har uppdaterat sin Hilux inför i år. Och Ford, som ska bygga den nya Amaroken, tuffar på med sin Ranger.

    – Vi kommer att köra på med Ranger som vanligt. Det går som tåget med den bilen, säger Erik Lindham, PR-chef på Hedin motor company.

    – Vi kommer att kommunicera ett par specialversioner inom kort, men det är väldigt oklart om de kommer till Sverige.

     Toyota Hilux, Izuzu D-max och Ford Ranger kan säkert fylla upp delar av tomrummet när övriga lämnar.
    Toyota Hilux, Izuzu D-max och Ford Ranger kan säkert fylla upp delar av tomrummet när övriga lämnar. FOTO: RICHARD PARSONS/TOYOTA

    ATL TV: UAZ Profi – rysk laståsna med retrokänsla

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen