Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 mars

    Tryggt bakom ratten i nya Volvon – men skatten svider

    Luleå

    Hala issträngar under pudrad snö på vägen? Det är ingen match för nya Volvo V60 Cross country AWD. ATL har testat den bensindrivna skogsmulleversionen av cross country. En bil som blir en trygg följeslagare på svenska vintervägar – men koldioxidutsläppet ger en fordonsskatt som svider.

     ATL:s testförare Ia Wadendal har provkört Volvo V60 cc i riktigt vinterväglag.
    ATL:s testförare Ia Wadendal har provkört Volvo V60 cc i riktigt vinterväglag. FOTO: Ia Wadendal

    Termometern visar minus 20 och det börjar göra ont i nästippen så fort jag är utanför bilen i några minuter. För en skåning som lämnat plusgrader och lysande gul vintergäck på gräsmattan bakom sig för att flyga upp till den kyligaste delen av Sverige är temperaturförändringen lätt chockartad. Men det är ändå inte svårt att förföras av vinterlandskapet. För det är magnifikt vackert med de tunga snömassorna på granarna och de gnistrande vita vägarna. Tystnaden bryts bara av motormorret när vi försöker få bilen att sladda loss på glansisen i kurvorna.

     Instrumenteringen känns igen från vanliga V60.
    Instrumenteringen känns igen från vanliga V60. FOTO: Ia Wadendal

    ”Köldchocken” i Luleå är perfekt när Volvos nya V60 cross country ska testas på halt underlag. Dels på kurviga och hala vintervägar, på isvägar mellan öarna i skärgården och dessutom på en snitslad bana ute på den 60 centimeter tjocka isen i Bottenviken. Här erbjuds de bästa utmaningarna när den här skogsmullen på hjul ska begå sitt elddop med internationella motorjournalister bakom ratten.

     Den bensindrivna T5:an är av modellår 2020 och börjar produceras efter påsk i år.
    Den bensindrivna T5:an är av modellår 2020 och börjar produceras efter påsk i år. FOTO: Ia Wadendal

    Lite provokationer med full gas innebär att man kan få bakdelen att svänga ut en del, men Volvons alla säkerhetssystem ser förstås till att snabbt till att få bilen i balans igen. En lätt understyrning märks men den korrigeras snabbt med hjälp av Haldex fyrhjulsdrift och antisladdsystemet. När vi provar älgtest och undanmanövrer på Bottenvikens isbana går det att testa de två lägena i antisladdsystemet – ett strängt och ett lite snällare. Med det sistnämnda läget och fulla rattutslag går det att få till rejäla sladdar på det hala underlaget men de går förstås ändå att häva utan större problem. Några av de sydkoreanska journalisterna som är med i testet fastnar till sin förtret i en snövall, men får snabbt hjälp av Volvofolket att komma loss. Vi får också testa assistanssystemet Hill descent nedför i en obehagligt brant backe, och det sköter sig mycket bra. Systemet optimerar hjulens grepp och håller automatiskt en låg hastighet. Det är heller inga problem att köra på en lutande snövall eller genom gropar och gupp.

     På skärmen syns hur bilen förflyttar sig på vägen.
    På skärmen syns hur bilen förflyttar sig på vägen. FOTO: Ia Wadendal

    Även om våra tester på is och i snöpudrade kurvor sker under kontrollerade former så är det tydligt att Cross Countryn är en bil som är kapabel att klara svårare situationer på vanlig svensk vinterväg. Det känns mycket tryggt att sitta bakom ratten i den här bilen.

    Vad är det då som är nytt med V60 cross country AWD och hur skiljer den sig från vanliga V60? Invändigt, i stort sett inget alls – såväl instrumentering som övrig inredning är i princip identisk med V60. Den stora pekskärmen av ipad-karaktär är för den Apple-vane användaren intuitiv och smart. Sätena är väldigt bekväma och går att ställa in i perfekta lägen både för den långa och den korta föraren och passageraren.

     Det har ju talats högt och mycket om en kommande elektrifiering av alla Volvos modeller, men någon laddhybridversion av V60 CC AWD verkar inte vara på gång.
    Det har ju talats högt och mycket om en kommande elektrifiering av alla Volvos modeller, men någon laddhybridversion av V60 CC AWD verkar inte vara på gång. FOTO: Ia Wadendal

    Det nya med V60 CC AWD är förstås egenskaperna – detta är ju en modell som Volvo vill att ”äventyraren” som rattar långt utanför stadskärnorna ska älska. Markfrigången är höjd med sex centimeter och reser sig nu nästan 21 centimeter över vägen – eller isen i det här fallet. Hjulen är utflyttade ett par centimeter för att öka stabiliteten, och fjädringen är lite mjukare.

     Volvo V60 CC är utrustad med dödavinkelvarnare.
    Volvo V60 CC är utrustad med dödavinkelvarnare. FOTO: Ia Wadendal

    Fronten har designats för att se lite kaxigare ut och för den som vill gå hela vägen när det gäller att signalera äventyrlighet så går det att beställa till hasplåt och lister på sidorna och därbak i aluminium – för en extrapeng på 11 900 kronor.

     Med Volvo V60 CC kör du säkert på svenska vintervägar. Men säkerheten har sitt pris.
    Med Volvo V60 CC kör du säkert på svenska vintervägar. Men säkerheten har sitt pris. FOTO: Ia Wadendal

    Cross countryn som jag kör, den bensindrivna T5:an, är av modellår 2020 och börjar inte produceras förrän efter påsk i år. Kanske innebär det leverans till sommaren. Av det skälet finns inga priser klara än. Förhoppningsvis hamnar priset under 400 000 kronor – och då får man en mycket kompetent bil för ganska lite pengar. Den Cross country som nu finns i bilhallarna är 190-hästars dieseln D4 AWD, som ligger på 369 900 kronor i inköp. Dieseln är dock inte tillgänglig under vår provkörning i Luleå.

     På skärmen syns hur bilen förflyttar sig på vägen.
    På skärmen syns hur bilen förflyttar sig på vägen. FOTO: Ia Wadendal

    En sak som de flesta närvarande motorjournalister blir lite förvånade över är beskedet att Volvo inte lanserar någon laddhybridversion av V60 CC AWD – åtminstone inte just nu. Det har ju talats högt och mycket om en kommande elektrifiering av alla Volvos modeller, men vi får alltså vänta på sladden till elstolpen. På sikt kommer det i alla fall en icke laddningsbar mildhybrid med 48-voltssystem – något som ska sänka förbrukningen med några procent enligt Volvo.

     I bagaget ryms det många prylar.
    I bagaget ryms det många prylar. FOTO: Ia Wadendal

    Volvo V60 Cross Country T5 AWD

    Motor: 4-cyl bensin, 2 liter, turbo

    Växlar: 8-stegad automat, 4-hjulsdrift

    Toppfart: 230 km/tim

    Effekt: 250 hk vid 5500 v/min

    Vridmoment: 350 Nm vid 1800-4800 v/min

    Acceleration: 0-100 km/tim på 6,8 sek

    Tjänstevikt: 1862 kg, kan skilja beroende på bilens utrustning

    Max släpvagnsvikt: 2000 kg

    Längd/bredd/höjd: 478/185/150 cm

    Markfrigång: 20,6 cm

    Ekonomi/miljö

    Pris från: ingen uppgift

    Skatt: 7 581 kr/år

    Förmånsvärde: ingen uppgift

    Garantier: nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, service 1 år

    Förbrukning: 7,3 lit/100 km (NEDCcorr)

    Koldioxidutsläpp: 166 g/km (NEDC), 178-198 g/km (WLTP)

    Säkerhet

    Antal krockkuddar: 10

    Autobroms: ja

    Filbytesvarnare: ja

    Dödavinkelvarnare: ja

    Euro Ncap: ej testad men vanliga V60 fick 5 stjärnor

    Komfort

    Ställbar ratt: Höjd/längd

    Bagageutrymme: 529-1441 liter

    Elektrisk justering förarsäte: ja

    El-inställning svankstöd: ja

    Navigation: ja

    Plus/minus

    Plus: En supersäker, bekväm och körglad bil som passar både äventyraren och familjen.

    Minus: CO2-utsläppet och fordonsskatten

    Relaterade artiklar

    Till toppen