Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 30 mars

    Så här ska nästa Amarok se ut

    Volkswagen har släppt en ny skiss på hur den nya pickupen Amarok kan komma att se ut – när den kommer om två år.

     Här är en skiss på nya Amarok som ska komma om två år.
    Här är en skiss på nya Amarok som ska komma om två år. FOTO: Volkswagen

    Volkswagens Amarok gillades av de svenska pickupkunderna och har sålts i cirka 18 000 exemplar sedan lanseringen 2011. Amarok har varit solklar etta på pickup-toppen år efter år.

    Men förra sommaren slutade Volkwagen med tillverkningen i Hannover.

    – Vi sticker inte under stol med att det tyvärr är svårt att få lönsamhet i produkten, och nu när EU har infört straffavgifter på koldioxidutsläpp så blir det ytterligare en tuff utmaning för den modellen, säger Alexander Dahlin, pressansvarig på VW Transportbilar.

    Nu tillverkas Amarok bara i Argentina för den sydamerikanska och australiska marknaden. VW i Sverige fyllde lagren med pickuper från Tyskland innan fabriken stängde, och de sista Amarokerna håller nu på att levereras ut, främst till Polisen.

    – Det blir några registreringar i år också, men det är bilar som är byggda senast i mitten på förra året.

    Först om två år kommer Amarok tillbaka. Det blir en helt ny pickup som byggs av Ford på deras Rangerplatta men förutom skissen är det ännu inte mycket som är känt om modellen.

    – Vi vet inte än vad det kommer att bli för motorer, om det blir en laddhybrid eller så, säger Alexander Dahlin.

    Men det kommer inte att bli en ny Taro, som tillverkades på 1990-talet och som var en Toyota Hilux med Volkswagen-märke.

    – Både exteriör och interiör kommer att vara unik för Volkswagen, man kommer inte bara att byta logga.

    I väntan på att nya Amarok kommer till Sverige kan Volkswagen erbjuda en Transporter Twincabin med 4MOTION.

    – Det bör finnas några Amarok-köpare som kan tänka sig en sådan. Du kan fortfarande ha den som en kombinerad arbets- och familjebil, säger Alexander Dahlin.

     Trots succé i Sverige var Amarok aldrig lönsam. Men nu samarbetar VW med Ford om nya Amarok. Här är en Amarok från 2019.
    Trots succé i Sverige var Amarok aldrig lönsam. Men nu samarbetar VW med Ford om nya Amarok. Här är en Amarok från 2019. FOTO: Henning Schaffen

    Fakta: Antalet registrerade VW Amarok 

    2011: 1 329

    2012: 1 328

    2013: 1 772

    2014: 1 758

    2015: 1 794

    2016: 1 764

    2017: 2 612

    2018: 2 213

    2019: 2 234

    2020: 1 231

    2021: 95 hittills

    Källa: BIL Sweden

    ATL TV: Provkörning av den ryska pickupen UAZ Profi – ”en driftsäker laståsna”

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen