Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 januari

    Ny vagn ska plocka upp balarna i farten

    Hannover

    Den tyska vagntillverkaren Fliegl utvecklar en självlastande balvagn, som kan bli en tydlig konkurrent till de självlastande lösningar från Group Anderson som ATL tidigare har berättat om.

     Vagnen är utvecklad för att rulla parallellt med traktorekipaget.
    Vagnen är utvecklad för att rulla parallellt med traktorekipaget. FOTO: Fliegl

    Vagnen är byggd för att hantera rundbalar med en diameter från 1,2 till 1,8 meter, och plockar upp balarna i farten med hjälp av en frontmonterad arm.

    Att lösningen är frontmonterad har i sin tur gjort att Fliegl har varit tvungen att förskjuta hela vagnekipaget så att det rullar parallellt med traktorn. På så sätt skiljer sig Fliegls lösning också markant från den självlastande balvagn som Group Anderson har tagit fram, och som bygger på att balarna plockas upp i farten med hjälp av en mekanisk lyftarm som är placerad på vagnens långsida.

    I klippet nedan berättar vi mer om hur Group Andersons produkt fungerar.

    Fliegl påstår själva att deras konstruktion ska effektivisera balhanteringen genom att minska ner på den onödiga körningen och samtidigt närmast eliminera risken för filmskador och därmed också ensilageförlusterna.

    Den L-formade lyftarmen är dessutom teleskopformad, och kan därmed relativt enkelt anpassas till olika balstorlekar.

     Den L-formade lyftarmen är teleskopformad och kan därmed enkelt anpassas till olika balstorlekar.
    Den L-formade lyftarmen är teleskopformad och kan därmed enkelt anpassas till olika balstorlekar. FOTO: Fliegl

    Fliegl nämner inget om lastkapaciteten. Men på de datorgenererade bilder som företaget har tagit fram ska ekipaget kunna hantera åtminstone åtta rundbalar. Under lastningen förs dessa bakåt med hjälp av ett rullband och tippas sedan enkelt av genom vagnens baksida.

     Åtminstone åtta balar kan hanteras, enligt de skisser som företaget har släppt.
    Åtminstone åtta balar kan hanteras, enligt de skisser som företaget har släppt. FOTO: Fliegl

    Relaterade artiklar

    Till toppen