Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 19 november

    Ny teknik förhindrar avlivning av tuppar

    Utgallringen och avlivningen av tuppkycklingar från värphöns kan vara på väg att bli historia. Ett tyskt företag har nu en lösning där äggen kan könsbestämmas och tuppkycklingar inte behöver kläckas.

    I Sverige sätts omkring nio miljoner värphöns in i produktion varje år. Inom EU är siffran 330 miljoner. För varje värphöna som kläcks blir det också en tuppkyckling, eftersom könsfördelningen är 50/50.

     Pyttehål. Med laser görs ett litet hål i ägget för att kunna göra hormontestet.
    Pyttehål. Med laser görs ett litet hål i ägget för att kunna göra hormontestet. FOTO: Hans Dahlgren

    Värphöns är avlade för att producera ägg och växer för dåligt för att marknaden ska vara intresserad av köttet. Därmed har inte tuppkycklingarna något värde på marknaden och avlivas direkt.

    Könsbestämmer embryon

    Det tyska företaget Seleggt har tagit fram en metod för att könsbestämma embryona i äggen.

    – Redan nio dagar efter värpning kan vi avgöra om det är en hon- eller hankyckling som ska kläckas, säger Marie Carmen Uphoff på Seleggt.

    I den helautomatiska processen görs ett pyttelitet hål på 0,3 millimeter i skalet med hjälp av laser. Med luft skapas ett tryck på motsatta sidan av ägget som får några droppar av vätskan att tryckas ut genom hålet.

    – Hålet i ägget behöver inte täckas eftersom det är så litet och det finns membran under äggskalet som stänger sig självt.

     Återanvänds. De utsorterade äggen innehåller mycket protein och kan bland annat användas som grisfoder.
    Återanvänds. De utsorterade äggen innehåller mycket protein och kan bland annat användas som grisfoder. FOTO: Hans Dahlgren

    98 procents precision

    Vätskan genomgår en hormonanalys för att hitta honäggen. Därmed kan hanäggen sorteras bort. Precisionen är 98 procent.

    Systemet bygger på moduler. Varje modul klarar av att analysera ett ägg i sekunden och antalet moduler anpassas efter kläckeriets storlek. Eftersom systemet är helautomatiskt kan det jobba dygnets alla timmar.

    Seleggt har valt en lite speciell affärsmodell. För att minimera risken i försörjarledet betalar kläckerierna ingenting, utan tillhandahåller bara utrymme för utrustningen. I stället tar man ut en licensavgift från packerierna.

    – De betalar för varje ägg de säljer med det extra värdet av att ha ägg fria från utgallring. I återförsäljarled är prisökningen ungefär två eurocent per bordsägg (ca 20 öre).

     I butik. Under varumärket Respeggt säljs redan företagets egna ägg i Berlinområdet.
    I butik. Under varumärket Respeggt säljs redan företagets egna ägg i Berlinområdet. FOTO: Hans Dahlgren

    Stor debatt i Tyskland

    I Tyskland har man i dag en lagstiftning som säger att man egentligen bara får döda djur för att äta dem eller om de är sjuka. Därför är debatten kring tuppkycklingarna het där.

    – Vi har flera rättsfall som frågar sig om det verkligen är rätt att döda tuppkycklingarna för de blir ju varken människoföda eller är sjuka. Det finns en stor politisk press på att hitta lösningar, och regeringen har investerat mycket i forskning, säger Marie Carmen Uphoff.

     Högaktuellt. Under mässan Eurotier i Hannover var intresset stort för den nya tekniken.
    Högaktuellt. Under mässan Eurotier i Hannover var intresset stort för den nya tekniken. FOTO: Hans Dahlgren

    När det nu finns alternativ tror hon att debatten får större fart även i andra länder.

    – Ja, absolut. Vi känner till totalt omkring tio forskarlag runt om i världen som försöker hitta lösningar på könsidentifiering av ägg. Om en kommer igång nu så ökar konkurrensen och kunskapen om att det inte bara är en teori, att det faktiskt går att stoppa utgallringen av tuppkycklingar.

     Marknaden. ”Vår plan är att 2019 utöka den egna produktionen. 2020 ska vi erbjuda tekniken till andra kläckerier och då kan vi också gå utanför Tyskland”, säger Marie Carmen Uphoff.
    Marknaden. ”Vår plan är att 2019 utöka den egna produktionen. 2020 ska vi erbjuda tekniken till andra kläckerier och då kan vi också gå utanför Tyskland”, säger Marie Carmen Uphoff. FOTO: Hans Dahlgren

    Till toppen