Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 april 2017

    Ny prototyp av bandskotare testas

    I skogarna i norra Uppland rullar just nu en unik skotare. Det är Ponsse som slagit påsarna ihop med bandtillverkaren Prinoth och testar ett nytt koncept - bandskotaren Ontrack.

     Bandställ. Ponsses Buffalo, som i vanliga fall har åtta hjul, har nu fått band från Prinoth.
    Bild 1/2 Bandställ. Ponsses Buffalo, som i vanliga fall har åtta hjul, har nu fått band från Prinoth. FOTO: Skogforsk
     Marktryck. De främre bandställen är kortare och de bakre längre för att maximera anliggningsytan och minimera marktrycket.
    Bild 2/2 Marktryck. De främre bandställen är kortare och de bakre längre för att maximera anliggningsytan och minimera marktrycket. FOTO: Skogforsk

    – Det jag sett hittills ser ganska bra ut. Den kör ut virket och det blir inte så djupa spår, säger Rolf Björheden, professor på Skogforsk som studerar provkörningen.

    Det är en Ponsse Buffalo som istället för åtta hjul har fått fyra rejäla bandställ. Banden är av gummi men förstärkta med ingjutna vajrar och stålplattor.

    Bandet bär 30 ton

    För ett år sedan presenterades goda resultat från en annan konceptmaskin. Då var det Komatsu Forest som tillsammans med BAE Systems Hägglunds testade bandställ på en skotare. Där hade dock banden, som var utvecklade för lättare bandvagnar, sina begränsningar och klarade inte så tunga laster.

    – Det är väl en händelse som ser ut som en tanke. Att två tillverkare ungefär samtidigt börjar jobba med likartade lösningar. Det tolkar jag som att det kan finnas något i det som är intressant. Det som är spännande nu är att vi har ett band som kan bära 30 ton.

    Få ner marktrycket och minska markskadorna

    Orsaken till att flera tillverkare nu tittar på bandlösningar är främst för att få ner marktrycket och minska markskadorna.

    – Projekten adresserar samma problem. Vintrarna blir mildare och vi har ganska mycket virke som står på mark som riskerar ganska omfattande skador om man inte kan köra när det är riktigt fruset, säger Rolf Björheden.

    Ontrack är i princip byggd från saker som fanns ”på hyllan”. Innan man går vidare vill man se om konceptet håller och maskinen ska nu köras i 1,5 år i flera europeiska länder för att testa den under olika förutsättningar.

    – Det jag kan oroa mig för är att gummibanden inte håller. Om de ska repareras och bytas så är det dyra grejer. Men om de visar sig hållbara så tror jag att det här kan bli något bra.

    Läs mer: Jämnt skotarlopp mellan John Deere och Komatsu

    Relaterade artiklar

    Till toppen