Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 januari

    Ny elhydraulik kan spara rejält med bränsle

    Bränsleeffektiviteten uppges öka med upp till 60 procent och produktiviteten med drygt 10 procent med den nya elhydrauliska lösning Volvo CE och finska Norrhydro utvecklat.

     Det nya elhydrauliska systemet både sparar rejält med bränsle och ökar produktiviteten enligt Volvo CE och Norrhydro.
    Det nya elhydrauliska systemet både sparar rejält med bränsle och ökar produktiviteten enligt Volvo CE och Norrhydro. FOTO: Volvo

    Det vanliga hydraulsystemet bygger på en cylinder med två kamrar, en som skjuter på och en som drar. Systemet som Norrhydro utvecklat använder fyra kammare som kan anslutas i 16 olika lägen, beroende på vad arbetsuppgiften kräver.

    ”Cylindrar med flera kammare har funnits ett tag, men vad som utmärker våra är hur de har kombinerats med avancerade elektroniska styrsystem, vars komplexa algoritmer och beräkningshastighet möjliggör omedelbar respons, men som endast använder en bråkdel av energin för samma manöver eller åtgärd som med ett traditionellt system”, säger Peter Stambro, affärsutvecklingsdirektör på Norrhydro, i ett pressmeddelande.

    Tekniken innebär att delar av det traditionella hydraulsystemet antingen kan slopas helt eller göras betydligt mindre. Något som innebär lägre energiförbrukning och möjlighet att minska motorstorleken. Dessutom ger systemet enligt Norrhydro möjlighet att lagra överskottsenergi i ackumulatorer eller batterier.

     Nu har systemet börjat kundtestas. 2024 är förhoppningen att det ska finnas i Volvos tyngre grävmaskiner.
    Nu har systemet börjat kundtestas. 2024 är förhoppningen att det ska finnas i Volvos tyngre grävmaskiner. FOTO: Volvo

    Enligt Norrhydro ökar bränsleeffektiviteten med mellan 45 och 60 procent och produktiviteten med upp till 12 procent i de tester som gjorts. Där har man använt en 30-tons Volvo EC300E grävare.

    ”Vår forskning hittills visar att systemet gör störst nytta i större maskiner – när det gäller grävmaskiner på 30 ton eller mer. I framtiden skulle tekniken dock även kunna användas i elmaskiner, där det mycket effektivare hydraulsystemet effektivt skulle kunna förlänga batteriets livslängd och användningstiden”, säger Thomas Bitter, teknikchef på Volvo CE, i ett pressmeddelande.

    Ute 2024

    Målet är att systemet ska finnas på marknaden senast 2024.

    Volvo CE och Norrhydro skrivit under ett flerårigt avtal där Volvo CE kommer fortsätta att utveckla tekniken med siktet inställt på att få fördelen av att vara först på marknaden.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen