Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 30 januari

    Ny bottenmatta ska underlätta avlastningen

    En ny bottenmatta ska underlätta avlastningsprocessen på Metsjös vagnar och rullflak på upp till 7,5 meter. Bakom produktutvecklingen ligger en efterfrågan från framför allt kontinenten där kunderna i högre utsträckning frågar efter vagnar som kan lasta av i trånga utrymmen.

     Den nya bottenmattan ska underlätta avlastningsprocessen.
    Bild 1/3 Den nya bottenmattan ska underlätta avlastningsprocessen. FOTO: Ivarsson i Metsjö
     Den nya bottenmattan ska underlätta avlastningsprocessen.
    Bild 2/3 Den nya bottenmattan ska underlätta avlastningsprocessen. FOTO: Ivarsson i Metsjö
     Den nya bottenmattan ska underlätta avlastningsprocessen.
    Bild 3/3 Den nya bottenmattan ska underlätta avlastningsprocessen. FOTO: Ivarsson i Metsjö

    Flaken och vagnarna med bottenmatta kan fås i storlekar från 38 till 57 kubikmeter och ska passa utmärkt för både grönfoder och spannmål som måste lastas av i utrymmen med låg takhöjd. Den traditionella tippfunktionen är visserligen betydligt mer kostnadseffektiv, men utgör samtidigt ett allvarligt riskmoment inne i låga byggnader, och det är framför allt här samt i utrymmen med ojämnt underlag som Metsjö ser att den nya bottenmattan kan göra stor skillnad.

    Som tillval ska det även vara möjligt att välja till en hackenhet från Metsjö och Kongskildeägda JF-Stoll. Både JF-Stoll 1060 Protec och Metsjös hack med sidomonterad upptagningsenhet 1460M Roc kan monteras, och det sidomonterade alternativet ska nu, enligt Metsjö, ha en betydligt högre kapacitet än tidigare modeller.

    Medan det gamla tillvalet klarade traktorer på upp till 180 hästkrafter ska den nya Roc-enheten nu klara traktorer på upp till 300 hästkrafter. Det ska i sin tur göra det till ett betydligt bättre tillval i en tid då många nya traktorer ligger i spannet över 200 hästkrafter.

    Med en sidomonterad upplockningsenhet ska kunderna också kunna räkna med mindre föroreningar i fodret, och tillsammans ska konceptet även ge en bättre bränsleeffektivitet då fodret överförs direkt till hacktrumman.

    Relaterade artiklar

    Till toppen