Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 april

    Nu är Jonny Holmgrens baklastare som ny igen

    Efter över två år kunde Jonny Holmgren köra ut sin baklastare ur verkstaden. Då var den nästan som ny igen.

    Jonny Holmgren köpte en bättre begagnad Volvo BM 218 TD i tron att det i princip bara skulle vara att fixa till det punkterade framdäcket. Men så blev det inte.

    Det tog två år och tre månader innan den kom ut ur verkstaden igen. Men då var den också i toppskick.

     Tre helger i rad stod det snökörning på Jonny Holmgrens schema.
    Tre helger i rad stod det snökörning på Jonny Holmgrens schema. FOTO: Privat
     Han köpte den för att skotta snö. Men renoveringen tog över två år.
    Han köpte den för att skotta snö. Men renoveringen tog över två år. FOTO: Privat
     Nu är baklastaren i toppskick.
    Nu är baklastaren i toppskick. FOTO: Privat

    Nu är all el utbytt. En sidoplåt är nytillverkad. Takluckan är ny. Ett trasigt drev i kardanen utbytt. Inredningen i hytten fixad. Hydrauloljetanken rengjord. Allting är nymålat. Bland annat.

    – Det har varit mycket tjat om att jag aldrig blev klar med traktorn, både på jobbet och hemma. Men nu är det tyst, säger Jonny Holmgren.

    För sedan ett par veckor tillbaka är den klar. Och timingen var det inget fel på – i samma veva som Jonny Holmgren blev färdig kom det mycket snö i byn Betsele utanför Lycksele där han bor.

    – Jag fick vara ute med den tre helger i rad, berättar han.

     Före. Stolen åkte ut mycket annat med.
    Före. Stolen åkte ut mycket annat med. FOTO: Privat
     Efter. Jonny Holmgrens baklastare har fått ny stol, nytt värmepaket under den och en egendesignad instrumentpanel.
    Efter. Jonny Holmgrens baklastare har fått ny stol, nytt värmepaket under den och en egendesignad instrumentpanel. FOTO: Privat

    Det var också att ta hand om snön på vintern som var huvudsyftet med inköpet. Men nu talar mycket för att det kommer att bli några timmar bakom baklastarratten sedan också.

    – Jag funderar på att köpa en ny planerskopa nu. Det gäller att hitta på något under sommaren också.

    Traktorn är inte i originalskick. Instrumentpanelen hade sett sina bästa dagar så den har nytts ut mot en i egen design. Originalstolen åkte ut och in sattes en fjädrad stol från en 640.

    Sedan gillade Jonny Holmgren inte hur dekalerna såg ut heller. Svarta bokstäver på gul botten var inte optimalt, tyckte han, och tog fram egna med svarta bokstäver på vit botten i stället.

    – Det var mycket bättre.

     Allt är prydligt uppmärkt på den nya instrumentpanelen.
    Allt är prydligt uppmärkt på den nya instrumentpanelen. FOTO: Privat
     Allting är nymålat. Även på undersidan.
    Allting är nymålat. Även på undersidan. FOTO: Privat

    Innan han slog till på baklastaren hade Jonny Holmgren en MF 35 som också fixats till i bra skick. Men eftersom lastaren var i klenaste laget sålde han den och blev Volvoägare i stället. Vilket kostade honom 26 000 kronor.

    Vad ska du ha för den i dag?

    – Vet inte riktigt. Men nu är den dyr.

     Även motorn har fått en grundlig genomgång.
    Även motorn har fått en grundlig genomgång. FOTO: Privat

    Ny serie: Min maskin

    Nytt eller nött spelar ingen roll. Har du en traktor, skogsmaskin, lastare eller något annat du tror kan intressera våra läsare – tipsa gärna med ett mejl till red@atl.nu.

     En av sidoplåtarna är nytillverkad.
    En av sidoplåtarna är nytillverkad. FOTO: Privat
     Föregångaren. Innan Jonny Holmgren skaffade sin baklastare hade han en MF 35.
    Föregångaren. Innan Jonny Holmgren skaffade sin baklastare hade han en MF 35. FOTO: Privat

    Volvo BM 218

    Fick sitt namn för att den hade tvåhjulsdrift och hade 1,8 tons lyftkraft till toppläget.

    Maskinen var den första med den klassiska sluttande motorhuven.

    Totalt gjordes det 8 328 stycken BM 218 under de drygt tio år som tillverkningen pågick.

    Lyfthöjd: 3,5 meter

    Växellåda: 5 hastigheter både fram och back

    Motor: BM 1113 på 60 hästkrafter

     Även den var väl underhållen.
    Även den var väl underhållen. FOTO: Privat
     Jonny Holmgrens 218 är från mitten av 1960-talet.
    Jonny Holmgrens 218 är från mitten av 1960-talet. FOTO: Privat

    Volvos baklastare

    Bröderna Lundbergs i Skellefteå började tillverka baklastare 1954. Tre år senare slöt bolaget avtal med Volvo och de första gula baklastarna började produceras med modellbeteckningen H10. Sammanlagt tillverkades närmare 1 500 stycken mellan 1954 och 1963.

    Modellen LM 218 tillverkades mellan 1959 och 1970 med utgångspunkt från jordbrukstraktorn BM 350 Boxer fram till 1967 då den ersattes av BM 600. Totalt gjordes det 7 394 stycken BM 218 under de drygt tio som tillverkningen pågick. Den hade också två ”storasyskon” LM 222 och 225.

    1965 kom de första baklastarna som inte byggde på ett traktorchassi. Modellerna 620 och 640, där den sistnämnda hade fyrhjulsdrift, tillverkades fram till 1970 i totalt 6 148 exemplar. Efterföljarna 621 och 641 producerades fram till 1978 i sammanlagt 11 313 exemplar. De sista baklastarna som producerades i Skellefteå var 622/642 som tillverkades i 2 684 exemplar. Totalt tillverkade Bröderna Lundbergs närmare 26 000 baklastare.

    I Volvos anläggning i Arvika producerades tungviktarna 840 och 841 mellan 1966 och 1978. De hade en 6-cylindrig motor och vägde omkring 10 ton.

    Men det fanns fler tillverkare av baklastare. I Gästrikland tillverkades till exempel Giganticlastaren som utgick från Fordtraktorer mellan 1948 och 1974.

    Landsverk i Landskrona tillverkade sammanlagt 136 baklastare mellan 1961 och 1968.

    Källa: Baklastaren.se

    Relaterade artiklar

    Till toppen