Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 5 november 1998

    Nissan Patrol: En gjutjärnsardenner

    – Vi brukar svara 2tio kvadrat2 när kunderna
    tycker att den är stor, sa försäljaren när
    vi hämtade ut den.



    Med sina nära fem gånger två meter är
    Nissan Patrol runt kvadratmetern större än det mesta.


    Nissan Patrol i denna sin skepnad är en uppdaterad modell
    av en bil som tillverkats sedan 1951 men som kom till Sverige
    sent i våras, då enbart som femdörrars med dieselmotor
    men med två utrustningsnivåer.

    ATL har provat den dyrare, SEL, med läderklädsel,
    exklusivare stolar, träpaneler och taklucka. Fast, oss emellan,
    på denna ardenner är flärden nästan som att
    dricka konjak till bruna bönor. Det blir för bra.

    Nå, vi glömmer tillbehören och koncentrerar
    oss på det som bland annat får FN:s fredsstyrkor att
    köra Patrol: enkelheten och robustheten, förmågan
    och formatet.

    Är lillebror Terrano en personbil med terrängförmåga
    så är Patrol dess motsats, en terrängbil som går
    att använda på väg. Ram, gjutna axlar, diffspärrar
    på längden och tvären, spakstyrd fördelningslåda,
    tio kvadratmeter yta och tre ton totalvikt är inget för
    vanliga hushåll. Patrol är ett arbetsfordon, med lättsopat
    golv, rikligt med fack, mugghål och släta ytor. Därtill
    off-roadegenskaper av klass där de enda begränsningar
    vi noterat är storleken på karossen och de korta framfjädrarna.




    Bil med krav

    En finess är att bakaxelns krängningshämmare
    kan kopplas ur för ökad följsamhet utanför
    vägen. Liksom diffspärren på bakaxeln styrs den
    med en manuell strömbrytare, och kräver litet mer än
    vanligt av sin förare.

    Låter man bli alla extra knappar och spakar kan för
    all del Patrol köras som en 2vanlig2 bil. De 130 hästarna
    förslår inte riktigt i hetsig trafik och omkörning
    på vanlig landsväg kräver gammeldags dieselbeteende,
    det vill säga avvakta, ta sats, kika, besluta – och då
    och då avbryta.

    Men segheten ska inte överdrivas. Med aktivt flyt kan
    det rulla på bra och liksom hos gamla VW-bubblan kan man
    nästan sätta likhetstecken mellan marsch- och toppfart.
    Att lufsa fram i 140 (utomlands förstås) möter
    inga större hinder även om uppförsbackarna lägger
    sig i mer och mer ju fortare det går.



    Bra på väg

    Vägegenskaperna är utmärkta, i alla fall så
    länge man respekterar bilens karaktär. Fjädringen
    känns något stötig, i synnerhet obelastad, men
    ger samtidigt bra stabilitet i kurvorna. Förvånansvärt
    tyst går det också, om man inte störs av motorns
    dova malande.

    Turbo betyder hos Patrol mera ork än kick. Startar du
    på för låga varv blir du snabbt ett problem för
    cykeltrafiken. Mellan 2 000 och drygt 3 000 varv drar det bra,
    men räkna inte med bonus för att du varvar ut. Över
    4 000 är det dött.

    Fram sitter man med god takhöjd på fasta säten
    med rikliga inställningsmöjligheter, särskilt i
    SEL. Förarplatsen är logisk med utmärkt sikt, ljus
    och luft och bilen är allmänt lättkörd.

    Bak är insteget insteget enkelt men klivet 60 cm högt.
    Två sitter bra på fasta säten med sikt och ljus,
    ställbara ryggstöd, var sitt mittarmstöd med mugghål,
    trepunktsbälte och nackskydd.

    För mittpassagerare är det sämre. Även
    om bilen är bred, golvet inte har någon kardantunnel
    och yttersitsarna inte är utpräglat skålade så
    är det måttligt bekvämt, dessutom med enbart höftbälte
    och inget nackskydd.

    Längst bak finns två framåtriktade extrasäten.
    Den jägare som tillbringat en hel dag i skogen tackar säkert
    för skjutsen hem, men för normalt folk är detta
    nödsäten som är besvärliga att äntra
    och som även uppfällda stjäl en del lastutrymme.
    Å andra sidan gör de nedfällda Patrol till en
    utmärkt shoppingbil där kassar och annat löst står
    stadigt på 35 x 120 cm. Med allt fällt har du 1,8 kvadratmeter
    att lasta på med rejäla fästöglor. Fast högt,
    75 cm upp till golvet med bakre fotsteget som viloplatå
    vid 50. Bakdörrarna är sidohängda och öppnar
    1+2. Insynsskydd är standard men täcker bara utrymmet
    bakom tredje stolsraden.

    Patrol är en tungviktare. Ett gjutjärn där
    fyrhjulsdriften inte är till för att höja kurvfarten
    utan för att hjälpa dig komma fram. Inkopplad har den
    fast mellandifferential och på eget initiativ kan du även
    spärra bakaxeln och göra den litet rörlig. Så
    använd är den inget för nybörjare. Men det
    har du säkert förstått för länge sedan.




    Fakta om Nissan Patrol GR SE

    Biltyp: Fyrhjulsdriven, 4-d kombi, 5-vxl+lågväxelregister.


    Motor: Rak 6-cyl diesel, turbo, laddluftkylare. 2 826 cc,
    130 hk vid 4 000 v/min, 252 Nm vid 2 000 v/min.

    Mått/vikt, cm/kg: Längd 501, bredd 193, höjd
    186. Lastrum längd 35-110-160, bredd 110-120. Tj.vikt 2 265-2
    400, max.last 520-655, max släpvikt 3 500, med B-körkort
    580. Hjul 16 tum. Tank 95 l. Vänddiam 12,2 m.

    Prestanda: Toppfart 155 km/tim, acc 0-100 18,4 sek.

    I terräng: Axelavstånd 297 cm, spårvidd fram/bak
    1 605/1 625 mm, markfrigång 215 mm, vaddjup 70 cm, max sidlutning
    48 grader, angreppsvinkel fram 37 grader, bak 30 grader.

    Bränsle: 11,2 l/100 km bl körn enl EU-norm, 13,3
    vid ATL:s provkörning.

    Utrustning: Servostyrning, höjdjusterbar ratt, fjärrstyrt
    centrallås, startspärr, elfönsterhissar, elbackspeglar,
    klimatanläggning, insynsskydd bagage,

    aluminiumfälgar m m.

    Säkerhet: Krockkudde förare, sidokrockskydd, låsningsfria
    bromsar.

    Garantier: 3 år/10 000 mil nybil, 10 år/15 000
    mil elektronik, 6 års rostskydd.

    Ekonomi: Pris 321 000 kr, fordonsskatt 10 780 kr/år,
    försäkringsklass ej fastställd. Med mera avancerade
    framstolar, skinnklädsel, läderklädd ratt, träpaneler,
    eltaklucka och krockkudde på passagerarsidan kallas bilen
    SEL och kostar 341 000 kr.





    Jan Vainult



    Ingen köper Patrol i stället för
    Range Rover eller Jeep Grand Cherokee på rationella grunder.
    Den må se ut som en häftig glidare men är i prakti



    Nissan Patrol är runt kvadratmetern större
    än det mesta.

    Relaterade artiklar

    Till toppen