Nissan Patrol: En gjutjärnsardenner
tycker att den är stor, sa försäljaren när
vi hämtade ut den.
Med sina nära fem gånger två meter är
Nissan Patrol runt kvadratmetern större än det mesta.
Nissan Patrol i denna sin skepnad är en uppdaterad modell
av en bil som tillverkats sedan 1951 men som kom till Sverige
sent i våras, då enbart som femdörrars med dieselmotor
men med två utrustningsnivåer.
ATL har provat den dyrare, SEL, med läderklädsel,
exklusivare stolar, träpaneler och taklucka. Fast, oss emellan,
på denna ardenner är flärden nästan som att
dricka konjak till bruna bönor. Det blir för bra.
Nå, vi glömmer tillbehören och koncentrerar
oss på det som bland annat får FN:s fredsstyrkor att
köra Patrol: enkelheten och robustheten, förmågan
och formatet.
Är lillebror Terrano en personbil med terrängförmåga
så är Patrol dess motsats, en terrängbil som går
att använda på väg. Ram, gjutna axlar, diffspärrar
på längden och tvären, spakstyrd fördelningslåda,
tio kvadratmeter yta och tre ton totalvikt är inget för
vanliga hushåll. Patrol är ett arbetsfordon, med lättsopat
golv, rikligt med fack, mugghål och släta ytor. Därtill
off-roadegenskaper av klass där de enda begränsningar
vi noterat är storleken på karossen och de korta framfjädrarna.
Bil med krav
En finess är att bakaxelns krängningshämmare
kan kopplas ur för ökad följsamhet utanför
vägen. Liksom diffspärren på bakaxeln styrs den
med en manuell strömbrytare, och kräver litet mer än
vanligt av sin förare.
Låter man bli alla extra knappar och spakar kan för
all del Patrol köras som en 2vanlig2 bil. De 130 hästarna
förslår inte riktigt i hetsig trafik och omkörning
på vanlig landsväg kräver gammeldags dieselbeteende,
det vill säga avvakta, ta sats, kika, besluta – och då
och då avbryta.
Men segheten ska inte överdrivas. Med aktivt flyt kan
det rulla på bra och liksom hos gamla VW-bubblan kan man
nästan sätta likhetstecken mellan marsch- och toppfart.
Att lufsa fram i 140 (utomlands förstås) möter
inga större hinder även om uppförsbackarna lägger
sig i mer och mer ju fortare det går.
Bra på väg
Vägegenskaperna är utmärkta, i alla fall så
länge man respekterar bilens karaktär. Fjädringen
känns något stötig, i synnerhet obelastad, men
ger samtidigt bra stabilitet i kurvorna. Förvånansvärt
tyst går det också, om man inte störs av motorns
dova malande.
Turbo betyder hos Patrol mera ork än kick. Startar du
på för låga varv blir du snabbt ett problem för
cykeltrafiken. Mellan 2 000 och drygt 3 000 varv drar det bra,
men räkna inte med bonus för att du varvar ut. Över
4 000 är det dött.
Fram sitter man med god takhöjd på fasta säten
med rikliga inställningsmöjligheter, särskilt i
SEL. Förarplatsen är logisk med utmärkt sikt, ljus
och luft och bilen är allmänt lättkörd.
Bak är insteget insteget enkelt men klivet 60 cm högt.
Två sitter bra på fasta säten med sikt och ljus,
ställbara ryggstöd, var sitt mittarmstöd med mugghål,
trepunktsbälte och nackskydd.
För mittpassagerare är det sämre. Även
om bilen är bred, golvet inte har någon kardantunnel
och yttersitsarna inte är utpräglat skålade så
är det måttligt bekvämt, dessutom med enbart höftbälte
och inget nackskydd.
Längst bak finns två framåtriktade extrasäten.
Den jägare som tillbringat en hel dag i skogen tackar säkert
för skjutsen hem, men för normalt folk är detta
nödsäten som är besvärliga att äntra
och som även uppfällda stjäl en del lastutrymme.
Å andra sidan gör de nedfällda Patrol till en
utmärkt shoppingbil där kassar och annat löst står
stadigt på 35 x 120 cm. Med allt fällt har du 1,8 kvadratmeter
att lasta på med rejäla fästöglor. Fast högt,
75 cm upp till golvet med bakre fotsteget som viloplatå
vid 50. Bakdörrarna är sidohängda och öppnar
1+2. Insynsskydd är standard men täcker bara utrymmet
bakom tredje stolsraden.
Patrol är en tungviktare. Ett gjutjärn där
fyrhjulsdriften inte är till för att höja kurvfarten
utan för att hjälpa dig komma fram. Inkopplad har den
fast mellandifferential och på eget initiativ kan du även
spärra bakaxeln och göra den litet rörlig. Så
använd är den inget för nybörjare. Men det
har du säkert förstått för länge sedan.
Fakta om Nissan Patrol GR SE
Biltyp: Fyrhjulsdriven, 4-d kombi, 5-vxl+lågväxelregister.
Motor: Rak 6-cyl diesel, turbo, laddluftkylare. 2 826 cc,
130 hk vid 4 000 v/min, 252 Nm vid 2 000 v/min.
Mått/vikt, cm/kg: Längd 501, bredd 193, höjd
186. Lastrum längd 35-110-160, bredd 110-120. Tj.vikt 2 265-2
400, max.last 520-655, max släpvikt 3 500, med B-körkort
580. Hjul 16 tum. Tank 95 l. Vänddiam 12,2 m.
Prestanda: Toppfart 155 km/tim, acc 0-100 18,4 sek.
I terräng: Axelavstånd 297 cm, spårvidd fram/bak
1 605/1 625 mm, markfrigång 215 mm, vaddjup 70 cm, max sidlutning
48 grader, angreppsvinkel fram 37 grader, bak 30 grader.
Bränsle: 11,2 l/100 km bl körn enl EU-norm, 13,3
vid ATL:s provkörning.
Utrustning: Servostyrning, höjdjusterbar ratt, fjärrstyrt
centrallås, startspärr, elfönsterhissar, elbackspeglar,
klimatanläggning, insynsskydd bagage,
aluminiumfälgar m m.
Säkerhet: Krockkudde förare, sidokrockskydd, låsningsfria
bromsar.
Garantier: 3 år/10 000 mil nybil, 10 år/15 000
mil elektronik, 6 års rostskydd.
Ekonomi: Pris 321 000 kr, fordonsskatt 10 780 kr/år,
försäkringsklass ej fastställd. Med mera avancerade
framstolar, skinnklädsel, läderklädd ratt, träpaneler,
eltaklucka och krockkudde på passagerarsidan kallas bilen
SEL och kostar 341 000 kr.
Jan Vainult
Range Rover eller Jeep Grand Cherokee på rationella grunder.
Den må se ut som en häftig glidare men är i prakti
än det mesta.