Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 8 februari

    New Holland satsar fullt ut på gas

    London

    New Hollands gastraktor sätts i produktion och ska vara ute på marknaden om tre år. Kunderna ska lockas av fördelar som lägre bränslekostnader och minskat oljud i hytten. Men den stora stötestenen är fortfarande att det krävs större tankar för att klara en dags arbete.

     Enligt Mark Howell, som är chef för alternativa bränslen på New Holland, ska prisbilden för företagets gastraktor ligga i linje med motsvarande dieselvariant.
    Enligt Mark Howell, som är chef för alternativa bränslen på New Holland, ska prisbilden för företagets gastraktor ligga i linje med motsvarande dieselvariant.

    Tre år är, enligt New Holland, vad som krävs för att ställa om fabriken i Basildon och göra de sista finjusteringarna på traktorn.

    Gasmotorn kommer till en början att integreras i en modell som motsvarar dagens T6:a. Men efter det planerar ägaren CNH att lansera drivlinan i fler modeller och maskiner, även utanför CNH-gruppen.

     Prototypens hytt kännetecknas av god sikt åt alla håll och kanter. Tack vare den genomskinliga takluckan ska det även bli enklare att manövrera frontlastaren i upphöjt läge.
    Prototypens hytt kännetecknas av god sikt åt alla håll och kanter. Tack vare den genomskinliga takluckan ska det även bli enklare att manövrera frontlastaren i upphöjt läge.

    LÄS ÄVEN: Här är New Hollands nya gastraktor

    Trägolv

    Prototypen, som New Holland visade upp på sitt pressevent i Basildon utanför London, och som har visats på mässor, kännetecknas av stora glaspartier som ger god sikt åt alla håll.

    Vid sidan av drivlinan sitter de stora nyheterna på insidan. Förarhytten har en futuristisk design där merparten av traktorns funktioner styrs från paneler varav en även ersätter back- och sidopeglarna.

    Vid sidan av menyerna har New Holland även valt att fokusera på ergonomi och design. Traktorsitsen är bekväm och ska tydligen vara något utöver det vanliga.

    En kul detalj i prototypen är att golvet är av trä. Vilka designelement som kommer leta sig in i den färdiga produkten är dock fortfarande oklart, men trä kan vara ett alternativ.

    – Trä är miljövänligt och har långa ljudnivåer. Vissa tycker att det är opraktiskt, men det kan ha en framtid, säger Mark Howell, som är chef för alternativa bränslen på New Holland.

    Nu när produktionsbeslutet är taget kommer praktiska lösningar att prioriteras, och vägas mot vad som är ekonomiskt möjligt att producera.

    Prisbilden väntas bli i linje med motsvarande dieselmaskin.

    – Eventuellt kommer priset bli något högre på grund av att den kommer tillverkas i låga serier i början, men den kommer bli billigare att köra så vi räknar med att kostnaderna tar ut varandra, säger Mark Howell.

    I totalkalkylen räknar företaget med att bränslekostnaderna sänks med 30 procent med biogas i tanken. Besparingen baseras på tyska fälttester och kan bli ännu högre med stigande bränslepriser.

     Traktorn är utrustad med tre gastankar, en fram, och en på höger respektive vänster sida.
    Traktorn är utrustad med tre gastankar, en fram, och en på höger respektive vänster sida.

    LÄS ÄVEN: Gaströska testas i fält

    Utsläpp nära noll

    Under presskonferensen på New Holland-fabriken utanför London tryckte företaget hårt på att prestandan och serviceintervallerna ska ligga i linje med sin dieselmotsvarighet. Däremot ger gasbränslet en reducerad ljudbild med omkring tre dBA.

    Nackdelen som måste överbryggas är fortfarande att dieselbränslet är mer energieffektivt. Dagens prototyp duger visserligen väl åt djurhållarna. Men för att klara en dags hårt arbete på fältet krävs ytterligare justeringar. För att klara detta planerar CNH att kombinera de båda alternativen som står till buds – finjustera motorn och öka tankstorlekarna. Enligt företaget finns det fortfarande gott om utrymme i konstruktionen för att göra det sistnämnda.

    – Vissa djurhållare behöver inte tio timmars körtid utan klarar sig med fyra. Men utför man tungt arbete i fält så ska vi ha en lösning även för det, säger Sean Lennon, produktchef på New Holland.

    I framtiden kan högkomprimerad flytande biogas inte uteslutas men i den närmaste framtiden ser företaget att metanprogrammet kommer drivas på vanlig fordonsgas – och allra helst på uppgraderad biogas. Med biogas i tanken reduceras klimatavtrycket till försumbara nivåer. Men även vid inblandning av fossil naturgas reduceras klimatpåverkan med tio procent jämfört med diesel. Nyttan med biogas är alltså stor. Både sett till klimat och plånbok. Nu återstår bara frågan – hur många kommer köpa den?

    LÄS ÄVEN: Ny motor från Deutz går på naturgasKrönika: Kan 2018 gastraktorns år?LÄS ÄVEN: Gasmotorn som minskar traktorns utsläpp

    Fakta: Specifikationer

    Motor: Sexsylindrig gasmotor från FPT. 180 hp/740 Nm. Lever upp till miljökraven utan behov av Adblue.

    Körhastighet: 50 km/h.

    Tankstorlek: Tre gastankar, motsvarande en dags arbete. Exakt gasmängd anges inte.

    Konstruktion: Hytten erbjuder 360 graders synfält och 20 procent mer glasyta än en vanlig traktor. Glastaket gör det enkelt att följa frontlastaren i uppfyllt läge. Kameror ersätter backspeglarna. Merparten av traktorns funktioner styrs från futuristiska pekpaneler. Temperatur, musik och telefon kan styras med rösten.

     Väldesignade trappsteg.
    Väldesignade trappsteg.
     Fram- och baklyktor har en droppliknande form. New Holland beskriver själva framlyktorna som kattögon-liknande.
    Fram- och baklyktor har en droppliknande form. New Holland beskriver själva framlyktorna som kattögon-liknande.
     En kul detalj är verktygslådan som nås från utsidan. Den ger gott om plats men skulle kunna få stryka på foten till förmån för större gastankar.
    En kul detalj är verktygslådan som nås från utsidan. Den ger gott om plats men skulle kunna få stryka på foten till förmån för större gastankar.
    FOTO: Emmanuel Bourgois
    FOTO: Emmanuel Bourgois
    FOTO: ALDO_FERRERO
    FOTO: ALDO_FERRERO

    Läs mer om

    Till toppen