Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 oktober

    Nederländska New Hollandhandlare först ut med vätgastraktorer

    Tillsammans med ett nederländskt företag har New Holland under stort pompa och ståt lanserat en traktor som drivs på vätgas. Traktorn som bygger på grundmodellen T5.140 Auto Command går under namnet H2 Dual Power.

     Den nederländska firman ska redan ha hunnit konvertera flera T5:or till vätgasdrift. Här ser vi en vanlig T5.140 Auto Command utan vätgastankar på taket.
    Den nederländska firman ska redan ha hunnit konvertera flera T5:or till vätgasdrift. Här ser vi en vanlig T5.140 Auto Command utan vätgastankar på taket. FOTO: Emmanuel Bourgois

    New Holland visade upp en vätgasdriven traktor redan 2009, då i form av koncepttraktorn NH^2 Hydrogen. Sedan dess har det mesta handlat om biogas i New Hollands framtidsplaner. Men med CNH:s och Ivecos brinnande intresse för bränslecellsdrivna lastbilar och bussar, har nog många också hoppats att tekniken så småningom ska leta sig in i koncernens övriga produktutbud.

    Den nederländska vätgastraktorn är i det här fallet utrustad med fem vätgastankar på taket som tillsammans rymmer 11,5 kilo gas . Traktorn är alltså av allt att döma inte utrustad med bränsleceller, utan blandar i stället in vätgasen direkt i dieselmotorn. På så sätt ska utsläppen av koldioxid minska med upp till 40-50 procent, uppger flera medier. Som bonus reduceras även de hälsoskadliga NOX-partiklarna till försumbara nivåer.

    Vätgas i konventionella motorer

    Att använda vätgas i konventionella motorer är en väl beprövad teknik, som bland annat utvecklas av tyska Keyou. Faktum är att en ombyggd Volvo 142 som går på vätgas är en av ATL:s mest googlade teknikartiklar genom tiderna.

    Inblandningen av vätgas i hybridmodellen ska i det här fallet uppgå till maximalt 65 procent väte, för att undvika att övriga motor- och prestandaegenskaper påverkas.

    Tankutrustningen på taket ska i sin tur ge tillräckligt med energi för att klara åtta timmars arbete, och därefter kan traktorn fortsätta på diesel, eller HVO som också är ett gångbart bränsle i den här modellen.

    Enligt Profi ska alla nederländska New Hollandhandlare kunna erbjuda detta konverteringskitt till T5.140 Auto Command för motsvarande 726 000 kronor. Förhoppningen är att stora delar av investeringskostnaden ska täckas av statliga bidrag.

    I Sverige är vätgas fortfarande ett ovanligt bränsle, eller energibärare som är den officiella benämningen. Förutom på Arlanda och i Göteborg, finns än så länge bara publika tankställen i Mariestad och i Sandviken.

    Relaterade artiklar

    Till toppen