Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 24 mars

    Lättkörd 170-hästare nära toppbetyg

    Med sin M 7000 serie, byggd i Europa, har Kubota etablerat sig i 150 hästarsklassen. ATL har testat den största modellen i serien, en M7172 KVT med en motoreffekt på 175 hästkrafter och steglös transmission. Det finns många plus men även några besvärande minus.

     Anders Nilsson provkör Kubota M7172.
    Anders Nilsson provkör Kubota M7172. FOTO: Hans Dahlgren

    Kraftkällan är en egentillverkad fyrcylindrig motor på hela 6,1 liter. Fyra cylindrar ger positiv effekt så som en kort nerdragen motorhuv med mycket god sikt framåt.

    Den testade traktorn uppfyller avgaskrav enligt steg fyra med en blandning av avgasåterföring (EGR), dieselpartikelfilter och SCR teknik. För att öppna motorhuven krävs ett långsmalt specialverktyg som verkar väldigt lätt att bli av med. Att göra rent kylpaketet är besvärligt där nederdelen av laddluftkylaren endast går att vika undan några centimeter.

     Kubota M7172 KVT är den största Kubota modellen i Europa och tillverkas i Frankrike.
    Kubota M7172 KVT är den största Kubota modellen i Europa och tillverkas i Frankrike. FOTO: Hans Dahlgren

    Den steglösa ZF-transmissionen är en positiv upplevelse. Kubotas konstruktörer har lyckats väl med utformningen av manövreringen och den arbetar mjukt men bestämt. Hastigheten regleras med multifunktionshandtag eller körpedal och två hastigheter i vardera riktningen kan sparas.

    Det är enkelt att ställa in transmissionen via gränssnittet på displayen. 540 och 1000 varvs kraftuttag bak finns med ekonomiläge för båda.

     Armstödet har en väl genomtänkt utformning med alla reglage inom bekvämt räckhåll. Dock uppstår frågetecken kring vissa reflexer från skärmen.
    Armstödet har en väl genomtänkt utformning med alla reglage inom bekvämt räckhåll. Dock uppstår frågetecken kring vissa reflexer från skärmen. FOTO: Hans Dahlgren

    110 liter per minut

    En lyftkraft i den bakre trepunkten på 9,4 ton räcker mer än väl och det är definitivt inga svårigheter att få upp den femskäriga burna plog vi provar traktorn med ur backen. Hydraulflödet på 110 liter per minut från den lastkännande hydraulpumpen är i mina ögon på tok för lite för en traktor av den här storleken. Att en separat kugghjulspump förser styrningen är en klen tröst.

    Standard bak är fyra hydraulventiler med möjlighet till ytterligare två. Två ventiler manövreras via reglage på multifunktionshandtaget, två med paddelreglage på armstödet och två via joystick.

     Hyttens bakruta är långt framdragen som tillsammans med neddragna skärmar gör att sikten bakåt är bra.
    Hyttens bakruta är långt framdragen som tillsammans med neddragna skärmar gör att sikten bakåt är bra. FOTO: Hans Dahlgren

    Oklart takfönster

    Det breda uppsteget och dörr med stor öppningsvinkel gör att det är enkelt att ta plats. En eloge för ratten där spärren för rattlutning och teleskop frigörs med samma pedal i golvet. Sikten framåt är mycket bra, men däremot är det tveksamt vilken nytta det lilla takfönstret gör. Armstödet är inte stort men placeringen av reglagen är väldigt bra och bekväm.

     En stor öppningsvinkel gör det enkelt att kliva in i förarhytten.
    En stor öppningsvinkel gör det enkelt att kliva in i förarhytten. FOTO: Hans Dahlgren

    Lättarbetad display

    Den testade traktorn har den stora 12-tumspekskärmen. Den känns väldigt stor när man tar plats i förarhytten första gången och det känns som om den kommer att skymma. Men man vänjer sig fort, och trots storleken går det att svänga förarstolen också åt vänster.

     Den stora 12 tumsskärmen har ett enkelt tydligt gränssnitt med fyra fönster som är enkelt att använda.
    Den stora 12 tumsskärmen har ett enkelt tydligt gränssnitt med fyra fönster som är enkelt att använda. FOTO: Hans Dahlgren

    Skärmen har ett föredömligt enkelt och tydligt gränssnitt. Fyra inställnings- eller visningsfönster är öppna samtidigt. Man väljer vilket fönster man ska ha aktivt och detta blir samtidigt det största fönstret. Symbolerna är föredömligt tydliga och enkla att förstå. Dock ger ljus utifrån en del ljusreflexer på skärmen.

    Sammanfattningsvis: En smidig 170-hästare att köra och den fyrcylindriga motorn bidrar till detta. Med lite utvecklingsarbete kring kylarpaketet och en större hydraulpump hade det blivit toppbetyg.

     Det lilla takfönstret är mer av kosmetisk natur.
    Det lilla takfönstret är mer av kosmetisk natur. FOTO: Hans Dahlgren
     Detta är inte bra. Kylpaketet kan endast dras isär några centimeter nedtill för rengöring.
    Detta är inte bra. Kylpaketet kan endast dras isär några centimeter nedtill för rengöring. FOTO: Hans Dahlgren

    Kubota M7172 KVT

    Grundpris: 1 267 000 kr

    Pris provkört ex: 1 486 900 kr

    Teknik (standardutförande)

    Motor: V6108-CR-TIEF4 (steg 4)

    Antal cylindrar/volym: 4/6,1 l

    Max. effekt (enl. 97/68 EC): 130 kW/175 hk

    Max. vridmoment: 711 Nm/1500 rpm

    Transmission: Steglös (ZF), två hastighetsområden

    Kraftuttag: 540/540E/1000/1000E

    Hydraulflöde: 110 liter per minut

    Antal hydraulventiler: 4 (+2)

    Vikt: 7 300 kg

    Tillåten totalvikt: 11 500 kg

    Längd: 4 768 mm

    Höjd: 3 030 mm

    Hjulbas: 2 720 mm

    Standarddäck bak: 650/65R38

    Standarddäck fram: 540/65R28

    Volym bränsletank: 330 liter

    Volym Adblue tank: 38 liter

    Pris tillbehör

    Frontlyft: 48 000 kr

    Frontkraftuttag: 42 000 kr

    Framaxelfjädring: 34 000 kr

    Tryckluftsutrustning: 35 000 kr

    Hyttfjädring med luft: 7 400 kr

    Terminal, 12 tum: 20 000 kr

    Garanti & service

    2 års fabriksgaranti

    Maskinskadeförsäkring 5 år eller Kubota Care 5 år efter avtal.

    Oljebyte motor: 500 timmar

    Oljebyte transmission / hydraulik: 1000 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 41

    Kronor per hästkraft: 7 240

    Kronor per kilo traktor: 173

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)

    3 Plus

    God sikt

    Lättöverskådlig skärm

    Rejäl lyftkraft

    3 Minus

    Serviceåtkomlighet för kylarpaket

    Lågt hydrauloljeflöde

    Takfönster med dålig sikt

    Relaterade artiklar

    Till toppen