Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 30 maj

    Mycket kraft i Logsets hybrid

    Vasa, Finland

    För tre år sedan presenterade Logset sin hybridskördare 12H GTE. Nu kommer uppföljaren i en allroundskördare som den finska tillverkaren hoppas ska bli en storsäljare.

     Logset nya skördare 8H GTE Hybrid är en allroundskördare som ska passa i stora delar av världen.
    Logset nya skördare 8H GTE Hybrid är en allroundskördare som ska passa i stora delar av världen. FOTO: David Larsson

    Logsets hybridteknik bygger på att dieselmotorn laddar en superkondensator via en elmotor under normal belastning. När skördaren behöver extra kraft friger elmotorn energi från superkondensatorerna till skördarens två pumpar. Allt sker automatiskt utan att föraren ens märker det.

    En superkondensator har fördelen av att snabbt kunna avge energi och att den klarar många laddcykler. Skogsmaskintillverkaren Logset, med säte i Vasa i Österbotten, introducerade tekniken 2016 i sin skördare 12H GTE Hybrid. Nu kommer nästa hybridmaskin, skördaren 8H GTE Hybrid, med en storlek som ska locka fler köpare än den stora 12H-modellen.

    – Det är ett riktigt beslut, 8H är den maskin de säljer mest av.

     Skogsentreprenören Dennis Olsson har kört 3 000 timmar med Logsets stora hybridskördare.
    Skogsentreprenören Dennis Olsson har kört 3 000 timmar med Logsets stora hybridskördare. FOTO: David Larsson

    ”Har ett våldsamt oljeflöde”

    Det säger Dennis Olsson. Han är skogsentreprenör i Västsverige och dessutom återförsäljare åt Logset. Dennis Olsson har kört med den stora 12H-hybridskördaren i 1,5 år och den har gått cirka 3 000 timmar.

    – Den drar 15 liter i timmen nästan oavsett vilken sorts skog det är. Den går hela tiden på samma varv, går alltid lätt och har ett våldsamt oljeflöde tack vare att man har så mycket kraft. Den har olja till alla funktioner hela tiden. Det är en väldig skillnad mot en vanlig skördare.

    Dennis Olsson har fyra Logsetskördare i sitt avverkningsföretag och dessutom underentreprenörer som kör med Logsetskotare. Huvudinriktningen nu är framför allt att avverka skog i stället för att sälja maskiner. Orsaken är den svaga kronan.

    – Det gör väldigt mycket på en sådan här maskin.

     Tapio Nikkanen, styrelseordförande Logset, menar att kunderna framför allt uppskattar kraften i hybridskördaren.
    Tapio Nikkanen, styrelseordförande Logset, menar att kunderna framför allt uppskattar kraften i hybridskördaren. FOTO: David Larsson

    Sparar 25 procent bränsle

    Med hybridtekniken säger tillverkaren att bränsleförbrukningen minskar med cirka 25 procent.

    – Med större skördare har vi fått ännu högre siffror men med den här kan man spara ungefär 25 procent, säger Tapio Nikkanen, styrelseordförande i Logset.

    Därmed blir det också mindre utsläpp och när ATL var på plats på premiärvisningen vid fabriken i Vasa hävdades att de har den ”grönaste skördaren i industrin”.

    Den extra kraften som går att ta ut från superkondensatorerna är inte småpotatis, det handlar om 100 kilowatt och ett vridmoment på 500 newtonmeter extra under åtta sekunder. Det ska ställas mot dieselmotorns effekt på 214 kilowatt och ett max vridmoment på 1 280 newtonmeter. Uppladdningen från noll till fullt går på tio sekunder.

    – Ingen har kunnat tömma superkondensatorn helt med vanligt skogsarbete i vår större skördare, säger Tapio Nikkanen.

    – Kunderna tycker mest om kraften, att man inte behöver fundera om det finns kraft eller inte. Det finns tillräckligt i alla moment.

     Logset har även uppdaterat skördaraggregatet TH 75 bland annat med bättre skydd för hydrauliken.
    Logset har även uppdaterat skördaraggregatet TH 75 bland annat med bättre skydd för hydrauliken. FOTO: David Larsson

    Fler nyheter

    På den nya Logsetskördaren, som till yttermått och vikt är identisk med den gamla 8H-skördaren, satt det vid visningen en 10-meters Meserakran. Som alternativ kan man även välja en 11-meters. Hybridskördaren har en ny steg-5-motor från Agco Power.

    Logset har med nylanseringen även gjort en hel del mindre förändringar, till exempel ett förvaringsutrymme under insteget.

    Förutom den nya skördaren visade Logset även sin hyttdämpning ”Smooth ride” för skotarna. Det bygger på en enkel lösning med fyra stötdämpare under hytten, en i varje hörn. De har ett utslag på 10 centimeter och hårdheten kan justeras manuellt.

    Logset 8H GTE Hybrid

    Vikt: 22 ton

    Motor: Agco Power 74 LFTN Steg 5.

    Aggregat: Logset TH65/ TH75.

    Effekt dieselmotor (vid 1700 rpm): 214 kilowatt.

    Effekt elmotor: 100 kilowatt i 8 sekunder, 78 kilowatt i 10 sekunder.

    Vridmoment dieselmotor (vid 1500 rpm): 1 280 Newtonmeter

    Vridmoment elmotor (vid 100-2100 rpm): 500 Newtonmeter.

    Relaterade artiklar

    Till toppen