Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 maj 1999

    Mycket diesel går upp i rök

    60 liter diesel per dansk, eller 315 miljoner liter totalt, går det åt för att bruka den danska jorden, skriver tidningen Maskinbladet.
    Och konstaterar att det inte är så farligt med tanke på att jordbruket producerar ungefär tre gånger så mycket som den inhemska konsumtionen.
    Fast tidningen går vidare med att berätta om vad forskare vid Forskningscenter Bygholm har kommit fram till, nämligen att det mesta av dieseln går upp i rök.
    Slår man tio liter i traktorns tank och kör tills de är slut så har högst två liter omvandlats till dragkraft och kraftuttagsarbete.
    Det mesta försvinner via avgasrör och kylsystem, samt i förluster i transmission och hydraulsystem. Inte mycket att göra åt, men det finns ett och annat att åtgärda för att minska förbrukningen.
    Genom att anpassa traktor och redskap, sänka motorvarvet och hålla slirningen nere kan man sänka förbrukningen med 15-20 procent, hävdar de danska forskarna.
    Slirningen måste hållas under 10-15 procent, vilket är gränsen för slirning man kan se med blotta ögat. Slirning ökar rullmotståndet, mer för mindre hjul än för stora.
    Hårdpumpade däck minskar rullmotståndet på väg – men inte i fält, där är det tvärtom. Fyrhjulsdrift sänker förbrukningen vid tunga arbetsuppgifter, men höjer den vid lätta och vid transportkörning.
    Den lägsta specifika bränsleförbrukningen fann forskarna vid 65 procent av maximalt motorvarv och belastning.

    Lars Vernersson

    Relaterade artiklar

    Till toppen