Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 oktober 1998

    Modern Merca på åkern

    LT trac 160, det vill säga en modern version av MB trac finns nu i Sverige.
    Importören, Jan-Åke Kristoffersson, Eurotech AB i Ödåkra utanför Helsingborg, har en maskin hemma och inom några dagar levereras den första kundsålda LT tracen.
    Allroundtraktorn MB trac blev mycket uppskattad inte minst av maskinstationer, men den var dyr och när en uppdatering blev nödvändig valde Mercedes att lägga ned tillverkningen 1991.
    Men konceptet dog inte. Så småningom gjorde LTS, Landtechnik Schönebeck GmbH, upp med Mercedes om tillverkningsrätten. MB trac fick behålla ram, motor och motorhuv men fick ny teknik i övrigt. Växellådan kommer nu från ZF, axlarna är LTS egna och hytten är från franska Michel.
    Sommaren 1997 inleddes tillverkningen och såvitt Jan-Åke Kristoffersson känner till har något hundratal tillverkats och huvudsakligen sålts i Tyskland.
    ATL har tittat lite på nykomlingen. Moderniseringen har varit genomgripande, och till det goda intrycket bidrar inte minst den nya hytten. Den är ljus och rymlig, har ställbar ratt och instrumentpanel och till och med elektriska fönsterhissar. Till vänster om föraren finns en passagerarplats och till höger reglagen till det lastkännande hydraulsystemet och den elreglerade trepunktslyften.
    Växellådan har 24/24 hastigheter med fyrstegs powershift. Traktorn är begränsad till 40 km/h genom att den automatiskt växlar ned till treans powershiftsteg när hastigheten går över 40. På högsta växeln kan man alltså köra i toppfart med ekonomivarv på motorn.
    Spaken är lång och har lite oklara lägen men powershiftknapparna är finfina. Fram/back manövreras också med tryckknappar på spaken, medan hydrauluttagen sköts med knappar på armstödet.
    Motorn är på 118 kW (160 hk). Mindre modeller, på 100 och 130 hk, har aviserats. De har modernt rundad huv i ställt för 160-hästarens MB-arv.
    LT trac finns också med 50 cm förlängd ram och med fyrhjulsstyrning och vändbar förarplats. Fjädring fram är standard, men vändradien är inte mycket att skryta med, 710 cm.
    Jan-Åke Kristoffersson hoppas kunna sälja ett tiotal om året, främst till de gamla märkesentusiasterna. Prislistan börjar vid 750 000 kronor.
    LT trac 160
    Motor Mercedes
    Effekt, kWhk 118/160
    Transmission ZF, 24/24, 4-stegs powershift
    Vikt 7 180

    Lars Vernersson
    Linjerna känns igen men under skalet är denna LT trac 160 ett stort steg framåt jämfört med MB trac.

    Relaterade artiklar

    Till toppen