Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 29 januari

    Föraren: Stort plus att hytten svänger med

    Aneby

    Det är mycket John Deere i MKP Sveriges maskinpark. Senaste tillskottet är en 1910 G som föraren Stig Karlsson hoppas mycket på.

     MKP Dunbergs nyaste skotare, en JD 1910G, på en av sina första vändor.
    MKP Dunbergs nyaste skotare, en JD 1910G, på en av sina första vändor. FOTO: Mikael Marklund

    Stig Karlsson, maskinförare på MKP Sverige sedan fyra år, steg upp extra tidigt dagen när den nya JD-skotaren skulle levereras. Han ville köra några lass först med den gamla 1510:an där det var lite trångt och bökigt. Bara för att nyförvärvet inte ska få några repor i onödan så här i starten.

    Dagen efter leveransen åker vd Mattias Ringström ut för att titta på maskinen som precis fått på sig kedjor, vilket behövs för att bland annat tackla det för stunden mycket isiga avlägget som dessutom är i en liten nedförsbacke.

     Förstärkningarna är ett måste. Men det gäller också att lasta så att trycket blir jämt fördelat på bankarna, konstaterar skotarföraren Stig Karlsson.
    Förstärkningarna är ett måste. Men det gäller också att lasta så att trycket blir jämt fördelat på bankarna, konstaterar skotarföraren Stig Karlsson. FOTO: Mikael Marklund

    Det är en mycket nöjd förare som visar upp sin nya maskin. Inte minst gillar han den roterande och nivellerbara hytten som följer med kranen automatiskt när han lastar eller lossar.

    – Jag fattar inte att fler inte har det. Men jag tror det kommer.

    Även om den ska gå i Småland så är den utrustad med ett så kallat Norrlandsrede, det vill säga att boggien är lite längre bak och fästena för stöttorna har fått förstärkningar. Den har också stötdämpning i hytten vilket är ett stort plus, menar Stig Karlsson.

    – I den förra var det mycket stötigare.

     Den nya maskinen blev ett lyft, tycker Stig Karlsson. Inte minst uppskattar han den roterande hytten som följer med kranrörelserna.
    Den nya maskinen blev ett lyft, tycker Stig Karlsson. Inte minst uppskattar han den roterande hytten som följer med kranrörelserna. FOTO: Mikael Marklund

    Förarna får tycka till

    Han har fått vara med och tycka till om både märke och utrustning. En princip som Mattias Ringström tycker är viktig och som gäller alla förare i företaget.

    – Det är ju ändå de som ska sitta i maskinerna. Det är viktigt att de är nöjda.

    När företagets maskiner börjar närma sig 12 000 timmar kan det vara dags att fundera på att byta ut dem.

    – Fast vissa kan få gå 14 000 timmar också, det beror på omständigheterna, säger Mattias Ringström.

     Ergonomin blir mycket bättre med en hytt som följer kranrörelserna, menar Stig Karlsson.
    Ergonomin blir mycket bättre med en hytt som följer kranrörelserna, menar Stig Karlsson. FOTO: Mikael Marklund

    John Deere har dock inte monopol på att leverera maskiner till MKP Sverige. Där finns det även Ponsse, Komatsu och Rottne.

    – Vilket det blir beror mycket på föraren. Även om det inte är så mycket som skiljer mellan märkena när det gäller kapacitet och tillförlitlighet i dag, säger Mattias Ringström.

     Kedjorna kommer väl till pass på det isiga avlägget.
    Kedjorna kommer väl till pass på det isiga avlägget. FOTO: Mikael Marklund

    Fakta: John Deere 1910G

    Lastkapacitet: 19 000 kilo

    Vikt: 21 530 kilo

    Bredd: 3 090 mm

    Motoreffekt: 200 kW

    Vridmoment: 1 315 Nm

    Tillval: Roterande och nivellerande hytt

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen