Föraren: Stort plus att hytten svänger med
Det är mycket John Deere i MKP Sveriges maskinpark. Senaste tillskottet är en 1910 G som föraren Stig Karlsson hoppas mycket på.
Stig Karlsson, maskinförare på MKP Sverige sedan fyra år, steg upp extra tidigt dagen när den nya JD-skotaren skulle levereras. Han ville köra några lass först med den gamla 1510:an där det var lite trångt och bökigt. Bara för att nyförvärvet inte ska få några repor i onödan så här i starten.
Dagen efter leveransen åker vd Mattias Ringström ut för att titta på maskinen som precis fått på sig kedjor, vilket behövs för att bland annat tackla det för stunden mycket isiga avlägget som dessutom är i en liten nedförsbacke.
Det är en mycket nöjd förare som visar upp sin nya maskin. Inte minst gillar han den roterande och nivellerbara hytten som följer med kranen automatiskt när han lastar eller lossar.
– Jag fattar inte att fler inte har det. Men jag tror det kommer.
Även om den ska gå i Småland så är den utrustad med ett så kallat Norrlandsrede, det vill säga att boggien är lite längre bak och fästena för stöttorna har fått förstärkningar. Den har också stötdämpning i hytten vilket är ett stort plus, menar Stig Karlsson.
– I den förra var det mycket stötigare.
Förarna får tycka till
Han har fått vara med och tycka till om både märke och utrustning. En princip som Mattias Ringström tycker är viktig och som gäller alla förare i företaget.
– Det är ju ändå de som ska sitta i maskinerna. Det är viktigt att de är nöjda.
När företagets maskiner börjar närma sig 12 000 timmar kan det vara dags att fundera på att byta ut dem.
– Fast vissa kan få gå 14 000 timmar också, det beror på omständigheterna, säger Mattias Ringström.
John Deere har dock inte monopol på att leverera maskiner till MKP Sverige. Där finns det även Ponsse, Komatsu och Rottne.
– Vilket det blir beror mycket på föraren. Även om det inte är så mycket som skiljer mellan märkena när det gäller kapacitet och tillförlitlighet i dag, säger Mattias Ringström.
Fakta: John Deere 1910G
Lastkapacitet: 19 000 kilo
Vikt: 21 530 kilo
Bredd: 3 090 mm
Motoreffekt: 200 kW
Vridmoment: 1 315 Nm
Tillval: Roterande och nivellerande hytt
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.