Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 mars

    Minitraktorn blev succé när ATV:n inte höll måttet

    Hultsfred

    När ATV:n inte riktigt höll måttet började Johan Löfkvist och hans pappa Peo att snegla på mindre traktorer. Valet föll till slut på en skogsutrustad Branson F36RN på 35 hästkrafter.

    – När vi lägger på kedjorna på traktorn finns det knappt något som kan stoppa oss, säger Peo Löfkvist.

     Branson är en minitraktor i segmentet strax över fyrhjuling som lockar med många fördelar i skogen, som låga försäkringsavgifter, hög dragförmåga, hög markfrigång och en liten vändradie. Dessutom är den inte lika stöldbegärlig som många fyrhjulingar.
    Branson är en minitraktor i segmentet strax över fyrhjuling som lockar med många fördelar i skogen, som låga försäkringsavgifter, hög dragförmåga, hög markfrigång och en liten vändradie. Dessutom är den inte lika stöldbegärlig som många fyrhjulingar. FOTO: FREDRIK STORK

    För många mindre skogsägare har det blivit allt mer naturligt att snegla på fyrhjulingar som ett alternativ till de betydligt större skogstraktorerna. Men det finns också andra alternativ som kan vara nog så prisvärda och effektiva.

    När Johan Löfkvist och hans pappa tyckte att fyrhjulingen presterade för dåligt på de småländska markerna tittade de i stället på mindre traktorer i klassen runt 35 hästkrafter.

    – Jag upplever att vi har en lite för stenig terräng här, och fyrhjulingen var för låg och hade för stor svängradie. Det är himmelsk skillnad att köra med en sådan här minitraktor, säger Peo Löfkvist, när ATL hälsar på i skogarna utanför Virserum i Småland.

     Eftersom traktorn saknar vändbar stol sitter Johan Löfkvist på knä i stolen.
    Eftersom traktorn saknar vändbar stol sitter Johan Löfkvist på knä i stolen. FOTO: Fredrik Stork
     Peo Löfkvist har redan hunnit med att modifiera traktorn på flera sätt. Plexitak, ny ratt och förlängda spakar till vagnstyrningen är bara några. Närmast klurar han på om det är möjligt att även få till en vändbar stol.
    Peo Löfkvist har redan hunnit med att modifiera traktorn på flera sätt. Plexitak, ny ratt och förlängda spakar till vagnstyrningen är bara några. Närmast klurar han på om det är möjligt att även få till en vändbar stol. FOTO: FREDRIK STORK

    Byggde taket själva

    Efter en genomgång av olika märken och modeller föll valet till slut på en Branson F36RN, med en markfrigång på 33 centimeter. Det kan i sin tur ställas mot fyrhjulingens 20-25 centimeter.

    – Taktorn blir mer tippbenägen, och den kan upplevas som smalare med sin höga tyngdpunkt. Men man kan dra betydligt mer med den, säger Johan Löfkvist, när han väger samman fördelar och nackdelar.

    Traktorn monterades färdig med både bukplåtar och ett extra ventilpaket, och har sedan kompletteras med ett egetkonstruerat plexitak och en någon mindre ratt. Originalratten var nämligen så stor att de slog i fötterna i den när de satt bakåtvända i stolen och styrde kranen.

    – Den här gick på 130 000 kronor, och då får man väldigt mycket traktor för pengarna, säger Peo Löfkvist.

     Att ta sig fram över stock och sten är ingen match för traktorn. Med fyrhjulingen var det däremot svårare att ta sig fram i den steniga småländska terrängen.
    Att ta sig fram över stock och sten är ingen match för traktorn. Med fyrhjulingen var det däremot svårare att ta sig fram i den steniga småländska terrängen. FOTO: FREDRIK STORK
     Skogsmarkerna, som ägs av Johan och hans fru, sträcker sig över 100 hektar med tillhörande 25 hektar åker- och betesmark. Här passar traktorn bra för alla typer av småplock med storm- och barkborreskadat virke.
    Skogsmarkerna, som ägs av Johan och hans fru, sträcker sig över 100 hektar med tillhörande 25 hektar åker- och betesmark. Här passar traktorn bra för alla typer av småplock med storm- och barkborreskadat virke. FOTO: FREDRIK STORK

    Många fördelar

    Utöver låga stöldrisker och sina låga försäkringsavgifter kan minitraktorer av det här slaget även vara ett alternativ för den som vill runda den höga ”ATV-skatten”. Som ATL tidigare har berättat har Skatteverket börjat förmånsbeskatta bolagsägda fyrhjulingar, om de också kan användas privat.

    För den som söker alternativ säljer Sydkoreanska Branson också en något större modell med 40 centimeters markfrigång och en motor på 47 hästkrafter. Bland de stora västerländska tillverkarna, som bygger traktorer i samma storleksklass, är det i dag svårt att hitta en traktor med lika hög markfrigång.

     Eftersom originalratten var lätt att slå i har den bytts ut mot en mindre bilratt.
    Eftersom originalratten var lätt att slå i har den bytts ut mot en mindre bilratt. FOTO: FREDRIK STORK

    En betydande fördel med traktorer av det här slaget är också att de har ett eget hydraulsystem som gör att man slipper extramotorn på skogsvagnen för att köra kranen. Men med en mindre traktor följer också andra fördelar om man vill ploga snö, använda kraftuttaget till en vedmaskin eller plöja upp ett potatisland för att fylla husbehovet, förklarar Johan Löfkvist. Bakom sitt traktorekipage drar de fortfarande sin gamla Kranmanvagn som lastar upp till 2,5 kubikmeter.

     Under kåpan sitter det mesta lättåtkomligt. "Det är en mycket servicevänlig traktor. Man fäller bara upp huven", säger Peo Löfkvist.
    Under kåpan sitter det mesta lättåtkomligt. "Det är en mycket servicevänlig traktor. Man fäller bara upp huven", säger Peo Löfkvist. FOTO: FREDRIK STORK

    Johan och Peo Löfkvist beskriver traktorn som servicevändlig och räknar med att kunna göra oljebyten och andra serviceåtaganden själva. Verktygslåda fram, en invändig backspegel, förlängda spakar till vagnstyrningen och plexiglastaket hör än så länge till listan över egna påbyggnader. Men Peo skissar redan på fler.

    – En annan önskvärd sak skulle vara att få till en vändbar stol, och det går jag och lurar lite på nu, om man skulle kunna få till det med hjälp av en vändplatta, säger han.

     Plexitaket är egenkonstruerat.
    Plexitaket är egenkonstruerat. FOTO: FREDRIK STORK
     Den egna verktygslådan smälter in på traktorn.
    Den egna verktygslådan smälter in på traktorn. FOTO: FREDRIK STORK

    Branson F36Rn

    Pris: 149 000 kronor

    Motor: 3 cyl diesel 1,7 liter, 35 hk

    Växellåda: 12+12 växlar alternativt

    Drivning: 4WD

    Vikt: 1345 kg

    Längd: 3429 mm

    Bredd: 1450 mm

    Höjd: 2450 mm

    Markfrigång: 335 mm

    Däck fram: 8×16

    Däck Bak: 12,4-24

    Lyftkraft: 1 100 kg

    Tillbehör: Frontlastare, frontlyft, front PTO, täckt hytt, skogspaket, extra ventilpaket. Därutöver finns även en systermodell med hydrostatisk transmission på 45 hästkrafter.

    Relaterade artiklar

    Till toppen