Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 15 december 2019

    Mindre jord med ny plog till betupptagare

    Lund.

    Nya plogar till Holmers betupptagare minskar mängden sten och jord som följer med in i maskinen. Med nya sensorer har föraren total kontroll på mängden betor i tanken.

     I farten. Till den ombyggda gamla maskinen töms betupptagaren medan den fortsätter att jobba.
    I farten. Till den ombyggda gamla maskinen töms betupptagaren medan den fortsätter att jobba. FOTO: Hans Dahlgren

    På grund av problem vid sockerbruket i Örtofta har en del sockerbetsodlare väntat in i det längsta med att ta upp betorna ur marken. En av dem är Dammstorpsgård utanför Lund.

    Här passade Holmer nyligen på att visa upp de senaste nyheterna på sin treaxlade upptagare Terra Dos T4-40. Holmer använder en teknik med vibrerande plogar som lyfter upp betorna ur marken.

     ”Om man ska leverera ett visst antal ton så vet man exakt när man tagit upp det som behövs.”
    ”Om man ska leverera ett visst antal ton så vet man exakt när man tagit upp det som behövs.” FOTO: Hans Dahlgren

    Det nya på Holmers upptagare för i år är att plogarna är upphängda på ett nytt sätt. Ledpunkten på de stag som håller plogarna sitter högre upp, vilket tillåter själva plogarna att röra sig lite mera i sidled. Samtidigt dämpas rörelserna av en gummibälg. Konstruktionen innebär att plogarna enklare får fatt i betorna.

    – Resultatet är att den tar upp mindre jord och mindre sten, och man behöver inte köra lika djupt med plogen som tidigare. Du ser, den tar upp den med rot och allt, säger Thomas Billing och visar en av betorna.

     Precision. Holmers T4-40 tar betor på sex rader samtidigt.
    Precision. Holmers T4-40 tar betor på sex rader samtidigt. FOTO: Hans Dahlgren

    Sensor fram och bak

    En annan nyhet på T4-40 är två sensorer som mäter fyllnadsgraden i tanken där betorna samlas. Det sitter en sensor framtill och en baktill och nivån kan ses i procent på displayen i förarhytten, vilket hjälper föraren att planera körningen.

    – När det är 50 procent kvar kan föraren vända och köra tillbaka igen, så har han en full tank när kan kommer fram.

    Dessutom håller systemet koll på hur mycket som tagits upp totalt.

    – Om man ska leverera ett visst antal ton så vet man exakt när man tagit upp det som behövs.

     Öga. Två sensorer håller koll på hur mycket som finns i bettanken.
    Öga. Två sensorer håller koll på hur mycket som finns i bettanken. FOTO: Hans Dahlgren
     Nyhet. Den nya plogen lyfter mera effektivt betan ur jorden
    Nyhet. Den nya plogen lyfter mera effektivt betan ur jorden FOTO: Hans Dahlgren

    Specialbygge

    På fältet går också en lite udda maskin i skytteltrafik mellan betupptagarna och stukan vid vägen. Det är Thomas Billings eget företag som totalt byggt tre sådana maskiner.

    – Det är en gammal upptagare från 2002 som vi byggt om till följevagn, i stället för att ha en traktor med vagn. Dels blir det mindre jordpackning och man tar sig fram mycket lättare, den driver ju på alla hjul.

     Thomas Billing på Holmer Gebo AB.
    Thomas Billing på Holmer Gebo AB. FOTO: Hans Dahlgren

    ”Slipper körspår i stukan”

    Så mycket som möjligt av utrustning för upptagning och rensning är bortmonterat. Egentligen är det bara själva tanken och utlastningselevatorn som används. Till skillnad från traktor och vagn så kör man och lastar av vid sidan av stukan.

    – Så man slipper körspår inne i stukan.

     Jätte. Utan last väger Holmers betupptagare 37 ton. Med full last kommer den upp i över 60 ton. De tre axlarna behövs för att fördela vikten på leråkern.
    Jätte. Utan last väger Holmers betupptagare 37 ton. Med full last kommer den upp i över 60 ton. De tre axlarna behövs för att fördela vikten på leråkern. FOTO: Hans Dahlgren

    Marknaden för självgående betupptagare är inte jättestor i Sverige. Thomas Billing uppskattar den ett bra år till ungefär åtta maskiner totalt för alla tillverkare tillsammans. Vissa år bara någon enstaka. De nya maskinerna säljs främst till maskinstationer eller stora lantbruk med omfattanden betodling.

    – Sedan är det en del odlare som går ihop och köper begagnade maskiner tillsammans.

    Holmer Terra Dos 4-40

    Motor: Mercedes-Benz (steg 4 final)

    Effekt: 626 hästkrafter

    Antal cylindrar: 6

    Antal axlar: 3

    Antal rader (upptagning): 6

    Transmission: Hydrostatisk (hög+låg).

    Volym bettank: 40 kubikmeter

    Tomvikt: 37 ton

    Lastad vikt: Cirka 63 ton

    Bränsleförbrukning: Cirka 35 liter/hektar

    Volym bränsletank: 1 150 liter

    Däck fram: 800/70 R38

    Däck bak: 1050/50 R32

    Listpris: Cirka 5,5 miljoner kronor

    Relaterade artiklar

    Till toppen