Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 18 februari 1999

    MF med ryckfri växellåda

    När nya traktormodeller lanseras står ofta transmissionerna i centrum. Massey Ferguson 6200 och 8200 är inget undantag.

    I bilindustrin förekommer numera åtskilliga förkortningar för diverse system som ska hjälpa föraren göra rätt, exempelvis ABS för låsningsfria bromsar. Traktorvärlden tar efter, tänker man när Massey Ferguson 6200 och 8200 presenteras.
    I dem finns nämligen PCS, TC och DCC. Och redan på de förra modellerna fanns ju MF:s elreglerade trepunktslyft ELC (Electronic Linkage Control).

    MF stod modell
    Massey Ferguson stod för en elektronisk revolution 1986 när 3000-serien presenterades. Autotronic och Datatronic var två nivåer av kontroll- och styrsystem som stod modell för andra tillverkare. Så småningom kom Dynashift, en fyrstegs powershift, och 1995 en uppdatering i 6100- och 8100-serierna.
    Men andra tillverkare har jobbat i kapp och i ett avseende, kopplingsfri fram/back, förbi.
    PCS heter MF:s svar, eller Power Control System. Det är en spak till vänster om ratten som dels ger möjlighet att byta färdriktning utan att koppla ur, dels kan man stega upp eller ner powershiftlägena.
    Till 8200-serien finns den senaste versionen av Funks 18-stegade ”full powershift”. Även denna kan förses med PCS.
    TC betyder Transmission Controller och är Autotronics efterträdare. TC sköter alltså om inkoppling av fyrhjulsdrift, diffspärr och kraftuttag samt ser till så att växlingarna sker mjukt och skonsamt för både traktor och förare.

    Ny instrumentpanel
    DCC, Display Cab Controller, är en ny instrumentpanel på 8200-modellerna med analoga instrument för allt utom det som har med transmissionen att göra. Digitalt visas till exempel ilagd växel och gjorda förinställningar. Krånglar transmissionen kan servicemannen ställa diagnos via DCC.
    Med tanke på det kommande millennieskiftet påpekar MF att all elektronik, även de första Autotronic/Datatronictyperna, är år 2000-säker.
    Samarbete mellan olika tillverkare är som bekant vanligt numera i traktorvärlden. MF är inget undantag, transmissioner och bakaxlar är utvecklade av Gima, ett företag som är inrymt i MF-fabriken i Beauvais men ägt tillsammans med Renault, och motorerna kommer från Perkins och Valmet (de fyra största).
    Totalt omfattar 6200-serien 8 modeller mellan 55 och 99 kW (75-135 hk) och 8200 7 modeller mellan 107 och 191 kW (145-260 hk).
    Det enda som möjligen saknas på de nya MF-modellerna är framaxelfjädring. Enligt MF är det ett högprioriterat område, så det utrustningsalternativet kommer nog rätt snart det också.

    Lars Vernersson
    MF har nu en kopplingsfri fram/backfunktion.

    Relaterade artiklar

    Till toppen