Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 31 mars

    Metsjö lägger fokus på skogen

    Linköping

    Det händer mycket på Metsjö just nu. Företaget bygger ut och har precis lanserat en ny djurvagn, och kommer troligtvis att lägga ett större fokus på skogen framöver. Men någon ren skogskärra är inte att vänta. ATL har rest till byn där allt började, och där företaget fortfarande har sin verksamhet.

     Fler produktnyheter är också på gång, säger vd Anders Ivarsson lite hemlighetsfullt utan att avslöja några detaljer, här tillsammans med sonen Loa Ivarsson, tillika ekonomichef.
    Fler produktnyheter är också på gång, säger vd Anders Ivarsson lite hemlighetsfullt utan att avslöja några detaljer, här tillsammans med sonen Loa Ivarsson, tillika ekonomichef. FOTO: Fredrik Stork

    Som ATL tidigare har berättat är djurvagnen, som företaget nyligen har lanserat, höj och sänkbar. Bland finesserna märks bland annat en evakueringsgrind längst fram och möjligheten att dela in vagnen i olika sektioner.

    Produkten är spunnen ur ett kundbehov, som framför allt återförsäljaren Lantmännen Maskin har satt fingret på.

    – Vi kan skylla på Astrid Lindgren som har sett till att vi ska flytta mycket på djuren, och då blir logistiken större ju fler kossor man har. Då har vi gjort en djurvagn med ett hjulställ som är monterat på utsidan så man slipper de skrymmande utrymmena inne i vagnen, säger Anders Ivarsson, VD.

     Metsjös nya djurvagn är höj och sänkbar, och kan delas in i olika sektioner. Längst fram ser ni utrymmet för evakueringsgrinden.
    Metsjös nya djurvagn är höj och sänkbar, och kan delas in i olika sektioner. Längst fram ser ni utrymmet för evakueringsgrinden. FOTO: Fredrik Stork
     Hamid Najafi ritar vagnar i datorn åt en kund.
    Hamid Najafi ritar vagnar i datorn åt en kund. FOTO: Fredrik Stork

    Barnboksförfattaren, som Anders Ivarsson lite skämtsamt refererar till, hade länge kämpat för att höja djurvälfärden, och fick till slut ett helt lagpaket i 80-årspresent av statsministern, där det bland annat framgick att korna har rätt till bete.

    Företagets första djurvagnar har redan gått ut till kunder i Linköping med omnejd. Totalt har konstruktionen tagit ungefär fyra-fem månader att ta fram med idéarbetet inräknat. Alla delar av konstruktionen, inklusive hållfasthetsberäkningar, har tagits fram lokalt på fabriken.

    – Det är inte jätte hightech att göra en djurvagn. Vi har haft fokus på att göra en lätt vagn i plåt med ett självbärande karosseri. Våra kollegor har ofta blandade material. Spånskivor i sidorna och plyfa i väggarna som ofta gör det svårt att ta upp bärkraften i konstruktionen.

     När det kommer till exporten utanför norden är det framför allt företagets flakväxlarvagnar som går bra. Där ligger företaget sedan tidigare långt framme, och drar nytta av EU-standarder som gör att Metsjö blir konkurrenskraftiga i sortimentet.
    När det kommer till exporten utanför norden är det framför allt företagets flakväxlarvagnar som går bra. Där ligger företaget sedan tidigare långt framme, och drar nytta av EU-standarder som gör att Metsjö blir konkurrenskraftiga i sortimentet. FOTO: Fredrik Stork

    Allt sker lokalt

    Sonen Loa Ivarsson, som också är ekonomichef och Norgeansvarig på företaget, guidar runt bland maskinerna. Här bockas och bearbetas stora plåtar, som sedan svetsas samman till bärande stommar i olika konstruktioner. Förutom vagnar tillverkar Metsjö även kemikalieskåp och takstolar till maskinhallar och industribyggnader på samma tillverkningslina. Men vangstillverkningen utgör fortfarande huvudverksamheten.

    Eftersom Metsjö använder sin egen maskinpark för att skära, bearbeta och bocka plåtarna har företaget koll på alla delar av processen. Men det gör också att företaget kan hålla nere utvecklingskostnaderna. Djurvagnen har delvis tillverkats med inspiration från företagets spannmålsvagnar som också levereras i längder upp till nio meter.

    – Det är samma hjulaxlar och komponenter i mångt och mycket. Cylindrar kan man finna på flera ställen liksom dragbommar och plåtar. Så det är inte några jätteunika artiklar som vi har skapat den av, säger Anders Ivarsson.

     Spannmålsvagnarna Metax och MetaQ75 är två av storsäljarna.
    Spannmålsvagnarna Metax och MetaQ75 är två av storsäljarna. FOTO: Fredrik Stork
     Med den nya utbyggnaden ska kapaciteten i slutmonteringen fördubblas. Att företaget ligger på landet är en del av framgångssagan eftersom det håller nere markkostnaderna.
    Med den nya utbyggnaden ska kapaciteten i slutmonteringen fördubblas. Att företaget ligger på landet är en del av framgångssagan eftersom det håller nere markkostnaderna. FOTO: Fredrik Stork

    En stor del av affärshemligheten ligger i att företaget är flexibelt i sin produktion. Det gör bland annat att företaget lätt kan ta emot specialbeställningar på allt från längder till bredder och unika tillval. Många av Norgevagnarna är exempelvis betydligt mindre än de svenska redan från grunden.

    För tillfället bygger Metsjö ut med 800 kvadratmeter för att fördubbla kapaciteten i slutmonteringen som är en flaskhals i dag.

    Fler produktnyheter är också på gång, säger Anders Ivarsson lite hemlighetsfullt utan att avslöja några detaljer.

    Klart är däremot att företaget kommer att lägga betydligt större fokus på de mer udda specialbeställningarna, som vagnar för att flytta markberedningsmaskiner i skogen.

    – Där kommer vi nog åstadkomma något för att ta fram en mer kraftig maskintrailer. Vi har byggt en hel del såna vagnar tidigare, säger Anders Ivarsson.

    Historiskt har Metsjö även tillverkat timmervagnar. Men någon sådan produkt är inte planerad.

     Den mesta försäljningen går till lantbruket med ett ökat intresse från entreprenadsidan.
    Den mesta försäljningen går till lantbruket med ett ökat intresse från entreprenadsidan. FOTO: Fredrik Stork
     Som så många andra företag grundades Metsjö i ett garage. Den gamla verkstadsbyggnaden finns fortfarande kvar på området.
    Som så många andra företag grundades Metsjö i ett garage. Den gamla verkstadsbyggnaden finns fortfarande kvar på området. FOTO: Fredrik Stork

    Ingen coronaoro

    Med anledning av den stigande coronaoron i samhället är han glad att företaget ligger på landet, med tron och förhoppningen att krisen inte ska bli långvarig. Med större fokus på livsmedelsförsörjningen kan det till och med göra att branschen och vagnförsäljningen får ny energi, förutspår han.

    – Kanske gör det att man äntligen kommer att börja prata om matberedskap och att man lyfter frågorna om svensk matproduktion igen, säger Loa Ivarsson.

    Fakta: Ivarssons i Metsjö AB

    Ägare: Anders Ivarsson

    Historia: Företaget grundades av pappa Sune på 1950-talet. Anders Ivarsson är generation två i företaget, som fortfarande håller till på den ”förstörda bondgården” som han skämtsamt kallar den. Spannmål odlas fortfarande på gården för att driva värmepannan på fabriken.

    Omsättning: 110 miljoner kronor (+7,1 %)

    Vinstmarginal: 8,5 %

    Antal anställda: 70

    Dagens överkurs: Byn Metsjö består av tre gårdar, men trots namnet finns inget fiskevatten att tillgå på mils avstånd. Namnet tros komma från att det är gammal sjöbotten, enligt familjen Ivarsson.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen