Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 27 januari

    Metsjö börjar med djurvagnar

    Tillsammans med Lantmännen Maskin har Metsjö tagit fram en ny djurvagn där lastningen sker nästan i höjd med marken, tack vare ett höj- och sänkbart system.

     13 stora djur ska få plats. Vagnen kan även avskiljas i sektioner.
    13 stora djur ska få plats. Vagnen kan även avskiljas i sektioner. FOTO: Metsjö

    Det gör att lastningsavståndet blir så lågt som 20 centimeter. Höjningen och sänkningen sker i det här fallet helt hydrauliskt, och tack vare att hjulen är hydrauliskt utskjutningsbara behövs inga hjulhus.

    För att öka säkerheten har vagnen även utrustats med en evakueringsgrind i framänden, som snabbt ska kunna öppnas inifrån vid behov.

    Vagnen är utvecklad i nära samarbete med återförsäljaren Lantmännen och två gårdar, Högboda och Dömestorp, för att vagnarna ska passa svenska förhållanden. Samarbetet började med att Lantmännen fick förfrågningar från sina medlemmar om säkrare och effektivare djurtransporter, vilket i sin tur ledde fram till att Metsjö blev tillfrågade om att ta fram en lösning.

    Svaret blev två vagnar som under hösten har rullat på de svenska försöksgårdarna och utvecklats efter användarnas önskemål.

     Metsjös djurtransportvagnar kan bli ett nytt inslag på vägarna.
    Metsjös djurtransportvagnar kan bli ett nytt inslag på vägarna. FOTO: Metsjö

    Dimensionerat för 13 djur

    Med nio meter i längd och 2,35 meter i bredd blir lastytan hela 21 kvadratmeter, vilket ger utrymme för ungefär 13 stora djur. För att minska oljud har vagnens plåttak utrustats med ljuddämpande behandling, och invändigt ska grindarna vara flyttbara om man exempelvis vill avskärma en behandlingsbox. Som tillval erbjuds även invändig belysning, mellandörrar, bromsreducering och 500/17-hjul. För den som söker en mindre djurtransport finns samma vagn även i ett sexmetersutförande.

    De nyutvecklade axlarna byggs i Metsjö med hjälp från BPW. Skjutningen i sidled i det här fallet med hjälp av en cylinder som också låser axlarna på plats. Hela hanteringen sker alltså utan manuell handpåläggning, och enligt Metsjö ska flera funktioner på vagnen vara patentsökta.

     Evakueringsgrinden syns tydligt framtill på bild.
    Evakueringsgrinden syns tydligt framtill på bild. FOTO: Metsjö
     Hela hanteringen av höjning och sänkning sker utan manuell handpåläggning.
    Hela hanteringen av höjning och sänkning sker utan manuell handpåläggning. FOTO: Metsjö

    Relaterade artiklar

    Till toppen