Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 15 mars

    Batterier med bara plus

    Framtidens batteri väntar kanske bara runt hörnet. Med betydligt högre kapacitet och till avsevärt lägre kostnad. Om - eller när – det kommer ut på marknaden kan mycket förändras i grunden för alla maskintillverkare.

     IBM Research har gått tillsammans med fordonstillverkaren Mercedes-Benz, Central Glass, en av de större leverantörerna av batterielektrolyt i världen, och batteritillverkarten Sidus, en batteritillverkare, till att skapa ett nytt ekosystem för batterier.
    IBM Research har gått tillsammans med fordonstillverkaren Mercedes-Benz, Central Glass, en av de större leverantörerna av batterielektrolyt i världen, och batteritillverkarten Sidus, en batteritillverkare, till att skapa ett nytt ekosystem för batterier. FOTO: Mostphotos

    Mercedes och IBM har gjort gemensam sak i jakten på morgondagens energilagringsutmaningar. De håller under mycket hysch-hysch på att utveckla ett batteri som inte är beroende av den dyrbara och sällsynta metallen kobolt, utan i stället av råvaror som finns i vanligt havsvatten.

    Vilka dessa är har dock inte avslöjats ännu. Men enligt IBM är det tre ämnen som aldrig tidigare kombinerats i ett batteri.

    Kan förändra allt

    Batteriet ska också gå att ladda upp till 80 procent av sin kapacitet på bara fem minuter, enligt uppgifter som IBM släppt. Det uppges också vara mindre brandfarligt, betydligt billigare att producera och betydligt mer energitätt och energieffektivt (innehåller alltså mer Wh per kubikdecimeter och ger mer energi jämfört med vad som krävs för att ladda det) jämfört med litiumjonbatterier.

    Om batteriet håller det vad det lovar, och om det kommer ut på marknaden, har det potential att förändra marknaden för batteridrivna fordon rejält.

    Även om det i så fall sannolikt först introduceras för bilmarknaden kommer olika typer av tunga fordon att ha minst lika stor nytta av dem. Om inte ännu mer.

    Laddat på en kafferast

    Datajätten skriver att tester visar att batteriet har en lång livslängd vilket gör det lämpligt för energilösningar där livslängd och stabilitet är en viktig faktor.

    Förhållandevis små, men energitäta och billiga, batterier gör det möjligt för maskinförare att ha dagsbehovet av energi i ett par behållare, kanske inte större än en vanlig jeepdunk. Eller ladda sitt arbetsfordon på mindre än en kafferast.

    Kobolt

    Atomnummer 27. Under 2019 ökade koboltförsäljningen med 34 procent jämfört med året innan. De fem största köparna stod för 78 procent av de totalt 14 400 ton som såldes av metallen som framför allt bryts i Kongo-Kinshasa som plågats av ständiga konflikter under 2000-talet som till stor del beror på att många vill ha kontroll över områdena rika på naturtillgångar. Källa: Ny Teknik

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen