Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 18 oktober

    Han vurmar för östtyska traktorer

    Örensta.

    Varför köper man en traktor som stått stilla i 15 år? Som är 50 år gammal? Och som det inte finns reservdelar till i Sverige? Jo, för att man är ett stort fan av östtysk jordbruksteknik, säger Mattias Smedberg, stolt och nybliven ägare till en Fortschritt ZT 300.

     På svensk mark. Mattias Smedberg med sin Fortschritt från 1969. Från ett östtyskt storjordbruk ska den nu gå på en 30-hektarsgård i norra Uppland.
    På svensk mark. Mattias Smedberg med sin Fortschritt från 1969. Från ett östtyskt storjordbruk ska den nu gå på en 30-hektarsgård i norra Uppland. FOTO: Alina Österström

    Nu står Willy, som Mattias Smedbergs östtyska traktor faktiskt heter, på hans gård i norra Uppland. Resan dit har varit händelserik. Efter det att den såg dagens ljus 1969 på VEB Traktorenwerk i Schönebeck i forna Östtyskland blev det placering på ett lantbrukskombinat, LPG Pflanzenproduktion Rotes Banner i Reinholdshain, nära gränsen till lika forna Tjeckoslovakien.

    Efter några år omskolades stordragaren till att göra tjänst på ett gjuteri och sköta många tunga transporter där.

    Flytt till Sverige

    När muren och hela Östtyskland föll samman under 1990 köpte en tysk privatperson Willy för att ha i jordbruket. Men några år senare bestämde sig denna tysk för att ta sitt pick och pack och flytta till Sverige.

    – Han och en kompis körde då den här, säger Mattias Smedberg och klappar sin Fortschritt på motorhuven, och en MB Trac från Stadthagen utanför Hannover till Sverige. Det tog visst fyra dygn. Men den har kommit till Sverige för egen maskin.

     Med ett nytt batteri och lite ompyssling startade Mattias Smedbergs Fortschritt utan problem efter 15 år i dvala.
    Med ett nytt batteri och lite ompyssling startade Mattias Smedbergs Fortschritt utan problem efter 15 år i dvala. FOTO: Alina Österström

    På plats i Sverige blev tillvaron lugnare. Riktigt rofylld kan man säga. Innan Mattias Smedberg tog över som ägare hade den inte varit i gång på 15 år. Men med hjälp av ett nytt batteri, ny startmotor, ny olja och lite annat pyssel har den väckts ur sin dvala.

    Även om Mattias Smedberg erkänner att inköpet till största delen får belasta hobbykontot så ska Fortschritten jobba lite i jordbruket också:

    – Dra lite balvagnar till exempel.

    Men först ska det nuvarande Rockingerkopplet bytas ut mot en hitchkrok. Som givetvis inte finns att få tag på i Sverige.

    – Men när jag ska till Tyskland nästa gång ska jag ha med mig släpet.

    Fri sikt genom golvet

    Det känns tydligt att traktorn är en produkt från 1960-talet. Den luftiga atmosfären förstärks av att designen tillåter fri sikt till marken genom golvet. Växellådan har nio lägen framåt och sex bakåt. Kopplingen är pneumatisk.

     Den 50 år gamla traktorn körde till Sverige för egen maskin – men det tog fyra dygn.
    Den 50 år gamla traktorn körde till Sverige för egen maskin – men det tog fyra dygn. FOTO: Mikael Marklund

    De långa bakskärmarna är av gummi. Taket är gjort i duroplast, samma material som den klassiska östtyska Trabantbilens kaross består av.

    Mattias Smedberg vurmar för östtysk jordbruksteknik. Den var före sin tid, i alla fall på 1960- och 1970-talen. Men hågen för DDR-maskiner började med att han som lokmekaniker fick upp ögonen för de tyska ångloken som ända fram till murens fall användes i daglig drift, i alla fall för godstrafiken.

    Han har dessutom tagit en del kurser på nätet i tyska. Och när han är ute och kör traktor på dagarna är det inte sällan tysk radio i Peltor-lurarna.

    De som kliver in i hans verkstad ser också att det finns en del DDR-nostalgi på väggarna.

    Vad säger grannarna om att du har den östtyska flaggan på väggen?

    – De har vant sig.

     Mycket DDR-nostalgi i verkstaden.
    Mycket DDR-nostalgi i verkstaden. FOTO: Alina Österström

    Nu är han lycklig ägare till två Fortschritt. För på gården finns också en press av samma märke. Men alla goda ting är tre, en Fortschritt till, men en ZT 323 från 1990, vore inte fel, tycker Mattias Smedberg.

    Varför?

    – Det är den sista modellen som tillverkades innan fabriken lades ned 1990.

     De långa bakskärmarna är gjorda i gummi.
    De långa bakskärmarna är gjorda i gummi. FOTO: Alina Österström

    Men sedan räcker det?

    – Nja, det skulle vara maffigt att ha en Kirovets också. Men då skulle nog folket häromkring idiotförklara mig.

    Fortschritt ZT 300

    Tillverkades mellan 1967 och 1984 i total 72 382 exemplar. (Nästan tre gånger så många som Volvos storsäljare T650 som gjordes i 26 000 exemplar mellan 1970 och 1982).

    Motor: 4-cylindrig diesel på 6,6 liter från IFA Motorenwerke Nordhausen. Motorn tillverkades i cirka en miljon exemplar mellan 1967 och 1990. Fram till 1973 hade den en effekt på 66 kW vid 1500 varv. Nästa version hade en effekt på 68 kW och från 1978 låg den på 74 kW vid 1800 varv.

    Längd: 4,7 meter

    Vikt: 4,8 ton

    1971 kom den i en fyrhjulsdriven version, ZT 303.

    Fortschritt

    • Var Östtysklands största tillverkare av jordbruksmaskiner. Grundades 1951. Traktortillverkningen i Schönebeck försökte sig Schlüter på att ta över, trösktillverkningen i Singwitz togs över av MDW, för att 1997 säljas till Case IH, där man under några år tillverkade sina skakartröskor.

    • Är kanske mest känd i Sverige för sina tröskor.

    • Betyder framsteg på tyska.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen