Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 31 oktober 2018

    Massey Ferguson 6718 S är världens starkaste fyra

    Massey Ferguson 6718 S är världen starkaste fyrcylindriga traktor med sina 200 hästar. 2017 fick den priset Tractor of the Year i klassen mellantraktorer. Det är en välutrustad traktor med många positiva egenskaper men också en del plumpar som drar ner totalintrycket när ATL provkör den.

     Massey Ferguson MF 6718S.
    Massey Ferguson MF 6718S. FOTO: Hans Dahlgren

    Under huven hittar vi AGCO Powers fyrcylindriga motor med 4,9 liters cylindervolym. Effekten är 175 hästkrafter som med boost ökar till 200. Avgaskrav enligt steg IV uppfyller man med hjälp av dieseloxidations- och SCR katalysator. Motorhuven i ett stycke frilägger motorn väl för underhåll.

     ATL har provat Massey Ferguson 6718 S som är världens starkaste fyrcylindriska traktor med 200 hästkrafter. En stark smidig traktor men med en hytt som inte riktigt når hela vägen fram.
    ATL har provat Massey Ferguson 6718 S som är världens starkaste fyrcylindriska traktor med 200 hästkrafter. En stark smidig traktor men med en hytt som inte riktigt når hela vägen fram. FOTO: Hans Dahlgren

    Trots att det handlar om en kompakt fyrcylindrig traktor så finns det hyfsat med utrymme mellan kylpaketen för rengöring och det går att blåsa med tryckluft i båda riktningarna. En liten finess är också att motorvarvtalet sänks när traktorn står stilla med parkeringsbromsen åtdragen.

     Kylarpaketet är fördömligt utformat med utrymme för att blåsa rent.
    Kylarpaketet är fördömligt utformat med utrymme för att blåsa rent. FOTO: Hans Dahlgren

    Tydlig och enkel att manövrera

    Den steglösa transmissionen hämtas från Fendt, en av medlemmarna i AGCO familjen. Det innebär två hastighetsområden som växlas mekaniskt via en knapp på manöverpanelen.

    Körriktning ändras antingen med knapp på multifunktionshandtaget eller genom reglage på rattstången. Här går det också att ändra hastighet för transmissionen. På multifunktionshandtaget finns knappar för två farthållarhastigheter som ställs in med två rattar på manöverkonsolen. Tydligt och enkelt.

     Den provade traktorn hade ett LED belysningspaket med 16 strålkastare.
    Den provade traktorn hade ett LED belysningspaket med 16 strålkastare. FOTO: Hans Dahlgren

    ”Lägre varvtal sparar bränsle”

    Traktorn vi provar har den stora hydraulpumpen på 190 liter per minut. Det är i mina ögon ett självklart tillägg, oavsett om traktorn skall utrustas med frontlastare eller kommer att användas för redskap med hydrauldrivning. Att kunna jobba med lägre varvtal på motorn sparar bränsle.

     Påfyllning av bränsle och AD-blue är lätta att komma till. Under tankarna sitter traktorns verktygslåda.
    Påfyllning av bränsle och AD-blue är lätta att komma till. Under tankarna sitter traktorns verktygslåda. FOTO: Hans Dahlgren

    Trepunktslyften bak klarar hela 9,5 ton. Maximalt fyra hydraulventiler bak som kan kompletteras med tre mittmonterade ventiler för frontlastare eller frontlyft. Stort plus för hydrauluttagens utlösningsspakar för att få hydraulkopplingarna att släppa.

     Sikten från förarplatsen är mycket bra. Man sitter högt och bakskärmarna är också väl neddragna.
    Sikten från förarplatsen är mycket bra. Man sitter högt och bakskärmarna är också väl neddragna. FOTO: Hans Dahlgren

    Hytten är ingen vinnare

    Hytten är inte traktorns starkaste kort. Den har några år på nacken och utvecklades i en tid innan traktorerna fick armstöd med en massa manöverfunktioner och känns också lite trång. Att svänga stolen åt vänster är inte att tänka på. Och att behöva utrusta traktorn med ett extra värmepaket för att klara vårt nordiska klimat är inte heller okej.

     Multifunktionsspak för manövrering av transmission och trepunktslyft. Joysticken manövrerar de mittmonterade hydraulventilerna men kan också ställas om för att manövrera två bakre ventiler.
    Multifunktionsspak för manövrering av transmission och trepunktslyft. Joysticken manövrerar de mittmonterade hydraulventilerna men kan också ställas om för att manövrera två bakre ventiler. FOTO: Hans Dahlgren

    Man sitter okej och sikten, inte minst bakåt, är god eftersom skärmarna är väl nerdragna. Datatronic skärmen för inställning av traktorns funktioner har en tydlig grafik men är ingen pekskärm och man rör sig in och ut via de olika inställningsmenyerna med knappar och vred.

    En pigg och trevlig traktor, trevlig att köra och med mycket utrustning. Det känns som att Ferguson hytten står näst på tur att moderniseras i AGCO familjen.

     Datatronic-skärmen är en ren inställningsskärm för traktorns funktioner. Vill man ha ISO-bus krävs den exklusivare Fieldstar-skärmen.
    Datatronic-skärmen är en ren inställningsskärm för traktorns funktioner. Vill man ha ISO-bus krävs den exklusivare Fieldstar-skärmen. FOTO: Hans Dahlgren
     Massey Ferguson MF 6718S.
    Massey Ferguson MF 6718S. FOTO: Hans Dahlgren

    Grundpris: 1 496 230 kronor

    Pris provkört ex: 1 651 020 kronor

    Plus

    Rejält hydraulflöde med stor pump.

    Ordentlig lyftkraft i trepunkten.

    Marknadens smidigaste 200 hästare.

    Minus

    Trång hytt.

    Tungarbetad inställningsskärm.

    Ändring av körriktning på multifunktionshandtag kräver dubbla knappar.

    Teknik (standardutförande)

    Motor: Agco Power (Steg IV)

    Antal cylindrar/volym: 4/4,9 l

    Maxeffekt (enl. ISO14396): 129 kW/175 hk

    Maxeffekt (enl. ISO14396), inkl. boost: 147 kW/200 hk

    Max vridmoment: 744 Nm

    Max vridmoment, inkl. boost: 840 Nm

    Transmission: steglös

    Hastigheter kraftuttag bak: 540/540E, 1000/1000E

    Hydraulik: 110 l/m, lastkännande

    Vikt (ca): 6 000 kg

    Tillåten totalvikt: 12 500 kg

    Längd: 4 715 mm

    Höjd: 3 019 mm

    Hjulbas: 2 670 mm

    Däck bak: 650 / 65 R38

    Däck fram: 540 / 65 R28

    Volym bränsletank: 250 l (Ad-blue 30 l)

    Tillbehör

    Frontlyft: 54 180 kronor inkl. 2 ventiler och retur

    Frontkraftuttag: 44 620 kronor

    Eljoystick: 6 090 kronor

    Hydraulpump 190 liter: 8 560 kronor

    Speedsteer: 20 250 kronor

    Garanti & service

    Ett års fabriksgaranti, fem års maskinskadeförsäkring.

    Oljebyte motor: 600 timmar

    Oljebyte transmission: 1 800 timmar

    Hydraulik: 1 800 timmar

    Till toppen