Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 december 2020

    Nya S5 är här – ska ersätta Sveriges mest sålda traktor

    Massey Fergusons 5713 var Sveriges mest sålda traktor förra året. Frågan är om ersättaren med det upphottade namnet 5S kan matcha det?

    Klart är att modellen bygger vidare på fler kända tekniker som lanserades i nya 8S i somras.

     Den nya starkare framaxeln med fjädring har en vändradie på 4 meter. I kombination med den nya frontlyften, med ökad lyftkapacitet, ska den nya framaxeln göra att traktorn kan utnyttja större frontmonterade redskap.
    Den nya starkare framaxeln med fjädring har en vändradie på 4 meter. I kombination med den nya frontlyften, med ökad lyftkapacitet, ska den nya framaxeln göra att traktorn kan utnyttja större frontmonterade redskap. FOTO: Simon Foster

    Men den som hade sett fram emot ett av 8S mest kända designattribut, luftspalten mellan motorhuven och hytten, lär bli besviken. Den detaljen flyttas inte över i nya 5S.

    – Det är ett beslut som är tagen på högre ort. Jag tror att man är nöjd med den här hytten i det här traktorsegmentet, där man får bra sikt och en rimligt stor hytt. Men i framtiden finns det kanske inget som säger att hytten inte kommer att komma även i den här klassen, säger Magnus Ramberg, produktchef på MF-Import.

     Det är framför allt som lastartraktor som nya 5S ska komma till sin fulla rätt. Produktchefen Magnus Ramberg räknar med att nio av tio traktorer kommer säljas med frontlastare.
    Det är framför allt som lastartraktor som nya 5S ska komma till sin fulla rätt. Produktchefen Magnus Ramberg räknar med att nio av tio traktorer kommer säljas med frontlastare. FOTO: Simon Foster

    I stället kommer traktorn med sin välkända sluttande huv som ska ge en bra sikt, framför allt när man jobbar med lastaren. Traktorn kan även utrustas med ett så kallat frisiktstak, som gör att man får full överblick på lastaren när den försvinner ovanför takkanten. I Sverige räknar Magnus Ramberg med att nio av tio kunder kommer att välja till frontlastaren på den här modellen, som nu också kommer att bli en något tuffare transporttraktor tack vare de tio extra hästkrafterna som har plussats på var och en av modellerna i serien jämfört med tidigare motsvarigheter.

    – Föregångaren 5700-serien var Sveriges mest sålda traktor, och vi hoppas att den här ska bli minst lika populär. Det är en traktorklass som är väldigt populär, speciellt bland djurgårdar och mixade gårdar som har både spannmål och djur.

    – Här kommer även funktionen brake to neutral, som man aktiverar från hörnstolpen. Det gör att man kan använda bromspedalen för att komma i neutralläge. Det är även effektivt när man kör transport, men speciellt uppskattat under lastarbeten.

    Högre totalvikt

    Förutom fyrcylindriga motorer i effekter från 105 till 145 hästkrafter står valet även mellan tre olika utrustningsnivåer, Essential, Effektiv och Exclusive. Den nya bakre trepunktslyften ska nu klara 5 700 kilo över hela intervallet och upp till 6 000 kilo under vissa förhållanden. Fram ökar kapaciteten från 2 500 till 3 000 kilo.

     Framänden har fått en något upphottad design.
    Framänden har fått en något upphottad design. FOTO: Simon Foster

    Tack vare en högre totalvikt på 9 500 kilo (GVW) kan traktorerna nu säkert hantera större redskap och öka kapaciteten. Till detta kommer även en snävare vändradie på fyra meter, som också är en rejäl minskning. Vändradien på MF 5713 var uppmätt till 4,3 meter i standardutförandet.

    Vad är nytt på det digitala området?

    – Du kan få autostyrning, sektionskontroll för att styra redskap, variabel giva, och samma GPS-teknik som på de större traktorerna, Novatels system eller Trimble. Det som kommer nu är även Datatronic 5, alltså tryckskärmen med swipefunktion som vi har i 8S. Där kan man göra alla inställningar för GPS och isobus. Sen kan man även beställa en Fieldstar 5 som är samma terminal men utan traktorfunktionerna, där man kan ha isobus, autostyrning och backkamera.

     På insidan har Massey Ferguson hämtat flera detaljer från 8S.
    På insidan har Massey Ferguson hämtat flera detaljer från 8S. FOTO: Massey Ferguson

    Från multipaden, som är det stora reglaget i armstödet, styrs sedan trepunkslyften, fram-back, och en rad andra funktioner, men här finns även knappar för fri tilldelning av olika funktioner.

    Transmissionsvalen står mellan välkända Dyna-4 eller Dyna-6, som nu alltså även kommer med Brake-to-Neutral som standard.

    Massey Ferguson har nyligen placerat de första 8S-modellerna på lastbil mot Sverige, flera veckor senare än planerat. Klarar företaget leveransmålen för 5S ska de första traktorerna komma till Sverige i mars nästa år.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen