Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 mars 2000

    Maskinens historia lika viktig som hästkrafter

    Hur ska man renovera gamla traktorer? Och vad är originalskick? Frågorna ställdes vid Veteranmaskinklubben Syds årsmöte i Kristianstad.
    – Viktigast är att göra maskinen i skick så den går att köra med eller använda. Att börja med att måla maskinen så den ser fin ut är fel. Den ska helst ha kvar originalfärgen även om den har en del rost och skavanker, sade debattledaren Börje Arvidsson, och fick medhåll, men inte av alla:
    – Det beror mycket på i vilket skick objektet har när man får tag i det, tyckte Ivar Nilsson, som har renoverat en del traktorer så de nästan är i bättre skick nu än när de var nya.
    – Gör man ett sådant grundligt arbete håller maskinerna skicket lång tid även om man har dem ute på visningar och liknande, fortsatte Ivar.

    Det mjuka värdet
    Peter Mogensson från Järnvägsmuseet i Kristianstad har renoverat en gammal lastbil som han övertog i ett dåligt skick.
    – Det första jag gjorde var att fixa bromsarna och annat maskinellt så den gick att besiktiga och använda. När den blev körduglig åkte jag för att visa lastbilen för den gamla farbror som kört den när den användes. Han berättade så många historier om vad lastbilen varit med om. Varenda buckla och skavank hade en historia. Jag kunde inte förmå mig att fortsätta med renoveringen utan tyckte att det var rätt att bevara bilen i nuvarande skick.
    Det mjuka värdet i en veteranmaskin bör alltså inte glömmas bort; att dokumentera maskinens historia, hur den använts och vilka ägarna varit. Detta är minst lika intressant som hästkrafter och antal cylindrar.

    Finns inget rätt eller fel
    Peter Mogensson menar att det finns inget som är rätt eller fel utan var och en måste från början bestämma sig för hur man vill renovera objekten.
    – Tänk bara på att det är bättre att göra för lite, då kan man alltid göra mer. Men om man gjort för mycket kan man inte få det ogjort.
    Vad är då originalskick? Några tycker det är så som maskinen såg ut när den var ny. Andra tycker det är det skick en maskin befinner sig i den dag man finner den och användandet satt sina spår. Går man efter sistnämnda ska en gammal traktor enbart göras körduglig.
    En annan definition som dyker upp är oskruvad. Detta är tydligen det bästa. En sådan maskin är helt orörd vad gäller reparationer och förändringar.
    Vissa maskiner är sedan länge ombyggda på olika sätt. Vad ska man göra med dem?
    – De ska vara kvar i ombyggt skick. De har byggts om av en gammal bysmed för att täcka ett behov och har sin historia, säger Peter Mogensson.
    Veteranmaskinklubben Syd är en aktiv klubb med cirka 350 medlemmar. Varje år ordnas olika studiebesök och resor. Detta årsmöte avslutades med ett besök hos Ingemar Oredsson. Han har ett lantbruksmuseum på Backagården i Röetved med över 1 000 olika föremål från förr som använts av traktens lantbrukare.

    Anders Nilehn

    Relaterade artiklar

    Till toppen