Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 26 oktober

    Maskinen som kan ta över efter Plantma X

    Om fem år kan en planteringsrobot sköta föryngringen. Olle Gelin, forskare på Skogforsk, tror på projekt Autoplant.

     Så här kanske den kan se ut. Skogforsks planteringsmaskin är flera år bort. Men redan om ett par år kan delar av koncepet ändå vara verklighet, tror Olle Gelin på Skogforsk.
    Så här kanske den kan se ut. Skogforsks planteringsmaskin är flera år bort. Men redan om ett par år kan delar av koncepet ändå vara verklighet, tror Olle Gelin på Skogforsk. FOTO: Skogforsk

    Om två år hoppas Skogforsk att första delmålet i projekt Autoplant är klart. Ett automatiskt planteringsaggregat som går att montera på en befintlig skogsmaskin. Till exempel Plantma X.

    – Vi har en dialog om att överföra viss teknik, säger Olle Gelin, forskare på Skogforsk.

    Första delmålet är att ta fram ett planteringsaggregat som påverkar hygget minimalt tack vare precisionsplantering och skonsammare markberedning. Bara den fläck där plantan ska ner bearbetas, antingen genom att skrapa, fräsa eller med någon typ av spade som vänder på torven på enbart själva planteringspunkten.

    – Vilken metod det blir vet vi inte ännu.

    Aggregatet ska också kunna gödsla och möjligen också stödvattna om det finns behov.

    På fem års sikt hoppas Olle Gelin att en autonom planteringsrobot ska vara framtagen. Det ska då vara en betydligt lättare maskin än de flesta som i dag kör i skogen.

    – Vi räknar med att den ska väga mellan 1,5 och 8 ton, säger Olle Gelin.

     Olle Gelin, Skogforsk.
    Olle Gelin, Skogforsk. FOTO: Skogforsk

    Krävs mer foskningsresurser

    En möjlig plattform, som väger omkring 10 ton, är den självkörande skogsmaskin som Luleå tekniska universitet snart kommer att börja hårdtesta i fält och som ATL skrivit om här.

    En lätt maskin drar inte lika mycket bränsle och är skonsammare mot marken. Men den behöver inte ha sämre framkomlighet eller driftsäkerhet för det, menar han.

    – En människa kan klara det, så teoretiskt behöver den inte väga mer än 80 kilo.

    Framkomligheten behöver inte bli sämre heller.

    – Om det är för stenigt eller blött kan det bli nödvändigt att välja andra metoder. Men den ska kunna användas i de flesta svenska skogar.

    Maskinen kommer dock inte att klara sig helt utan människor i sin närhet. Men föraren kan sitta i en vagn vid hyggeskanten. Sedan kan det behövas någon som sköter logistiken kring plantorna också, tror Olle Gelin.

    Men för att planerna ska bli verklighet krävs det forskningsresurser. Därför hoppas nu Skogforsk på ytterligare stöd för projektet från Vinnova. Och Olle Gelin är optimist:

    – Vi har en väldigt stark ansökan.

    LÄS MER: Plantma X har nått första milstolpen

    Relaterade artiklar

    Till toppen