Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 29 mars

    Hans skördare är unik i Sverige

    I dagsläget finns bara en enda skördare från finska Prosilva i Sverige. Magnus Karlsson i Blekinge har kört Prosilva i runt 20 år och vill inte ha något annat.

     Magnus Karlsson har som den ende i Sverige hållit fast vid Prosilva i 20 år, nästan lika länge som företaget funnits.
    Magnus Karlsson har som den ende i Sverige hållit fast vid Prosilva i 20 år, nästan lika länge som företaget funnits. FOTO: Hans Dahlgren

    Strax utanför Sillhövda, tre mil norr om Karlskrona i Blekinge, kör Magnus Karlsson i en gallring med sin Prosilva. Han passar också på att ta ut lite barkborreskadad gran när han är på plats. Gallringar är det maskinen främst är anpassad för. Det är också den typ av jobb som Magnus Karlsson tycker är roligast, men det blir också en del slutavverkningar.

    – Det är ju ingen utpräglad slutavverkningsmaskin, men det går ju att köra utan problem. Jag tror jag hänger med de flesta om det inte är för grovt.

     Magnus Karlsson.
    Magnus Karlsson. FOTO: Hans Dahlgren

    Den senaste Prosilvan är en fyrhjulig S3 från 2020. Den finns också som sexhjulig och även med band, men Magnus Karlsson tyckte att den fyrhjuliga passade hans behov bäst. Han tror att detta är hans femte maskin och den har nu har hunnit gå omkring 600 timmar.

     En Cummins-sexa på 250 hästar ger kraften till maskinen.
    En Cummins-sexa på 250 hästar ger kraften till maskinen. FOTO: Hans Dahlgren
     På sin senaste maskin valde Magnus Karlsson ett aggregat från Waratha. Tidigare körde han mycket löv och hade ett Keto. ”Men så tänkte jag på alla Gudrunhyggen som kommer att ska gallras och alla granbarkborrar, att jag behövde något mera graninriktat”.
    På sin senaste maskin valde Magnus Karlsson ett aggregat från Waratha. Tidigare körde han mycket löv och hade ett Keto. ”Men så tänkte jag på alla Gudrunhyggen som kommer att ska gallras och alla granbarkborrar, att jag behövde något mera graninriktat”. FOTO: Hans Dahlgren
     Eftersom Magnus Karlsson valt ett Waratha-aggregat är det John Deeres styrspakar och skördardator som sitter i hytten.
    Eftersom Magnus Karlsson valt ett Waratha-aggregat är det John Deeres styrspakar och skördardator som sitter i hytten. FOTO: Hans Dahlgren

    Kärleken till Prosilva började för ett 20-tal år sedan. Då körde Magnus en Nokka, en annan finsk skördare, och skulle ha ett nytt aggregat till den. Han skulle testa ett aggregat från Foresteri och det satt på en Prosilva.

    – På den vägen är det. Jag tror den första var en -99:a.

    Är det inte konstigt att du är den enda som kör Prosilva i Sverige?

    – Vi har varit två eller tre. Men det är skönt att vara nischad, skrattar Magnus Karlsson.

     Kranen sitter mitt på framaxeln. ”Plus att du har ganska mycket tyngd bak, så att arbeta nerför är inga problem”, säger Magnus Karlsson.
    Kranen sitter mitt på framaxeln. ”Plus att du har ganska mycket tyngd bak, så att arbeta nerför är inga problem”, säger Magnus Karlsson. FOTO: Hans Dahlgren

    Han gillar maskinens enkla konstruktion. Det som kanske mest präglar maskinen är dess låga tyngdpunkt och de hydrauliska hjulmotorerna där hastighet och vridmoment varieras individuellt och automatiskt. De enda mekaniska delarna i transmissionen är små växelhus vid varje hydraulmotor.

     I midjan finns bara slangar och kablar.
    I midjan finns bara slangar och kablar. FOTO: Hans Dahlgren

    Att inte Prosilva i dag har någon serviceorganisation i Sverige ser inte Magnus Karlsson som något problem. Det mesta är standardkomponenter. Eftersom han har ett Waratah-aggregat är en del av utrustningen tillverkat av John Deere, och där finns god tillgång till reservdelar. Dessutom är tillverkaren tillmötesgående på telefon.

    – De är suveräna att ha att göra med i Finland. Jag kan få kontakt med han som konstruerat maskinen och han säger direkt vad det är.

     Inte bara tyngdpunkten är låg. Även förarplatsen är lägre än på andra maskiner. ”Det gör att man kommer in under grönris när man ska in och gallra”, säger Magnus Karlsson.
    Inte bara tyngdpunkten är låg. Även förarplatsen är lägre än på andra maskiner. ”Det gör att man kommer in under grönris när man ska in och gallra”, säger Magnus Karlsson. FOTO: Hans Dahlgren

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen