Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 23 maj 2017

    LRF Skåne nobbar fossilfritt

    Vill först se ett system som håller i längden innan man skriver på om att köra med hälften fossilfritt.

     Marianne Andersson, ordförande för LRF i Skåne. FOTO: LRF Skåne
    Bild 1/2 Marianne Andersson, ordförande för LRF i Skåne. FOTO: LRF Skåne FOTO: Markus Asp
     När region Skåne ville köra bussar på biogas valde man till sist att köpa från Danmark på grund av andra skatteregler berättar ordföranden för LRF i Skåne, Marianne Andersson.
    Bild 2/2 När region Skåne ville köra bussar på biogas valde man till sist att köpa från Danmark på grund av andra skatteregler berättar ordföranden för LRF i Skåne, Marianne Andersson. FOTO: Niklas Larsson

    LRF i Östergötland och i Jönköping har skrivit på en utmaning om att senast år 2020 köra med hälften fossilfria drivmedel i sina traktorer. LRF i Skåne backar upp målsättningen om att köra på mer av fossilfria bränslen men vill först se ett system som gör det möjligt i längden innan de ansluter sig formellt till ett specifikt mål.

    Hur är intresset för LRF i Skåne att även här anta utmaningen?

    – Vi är väl definitivt med på att jobba för fossilfritt eller förnybar energi men att bara säga att vi hoppar på femtio procent 2020, det finns inte en chans i världen. Det en sak att man önskar och lovar, det är en annan sak om man kan uppfylla det. Vi ser inte att vi kan på bara de här få åren klara detta för det är så himla många andra frågor som måste landa på plats för att vi ska kunna hamna där. Vi är för det, absolut, men det handlar om att kunna gå i takt med olika system för att vi ska kunna hålla konkurrenskraften kvar, säger ordföranden Marianne Andersson.

    Irriterande med olika system

    Skåne var på gång att bli ett pilotlän för biogas och man hade många möten om det. När Region Skåne ville köra sina bussar på biogas så slutade det med att man istället för att köpa skånsk biogas importerade dansk sådan. Marianne Andersson menar att det är irriterande med olika skattesystem som gör att det blir billigare att importera från ett annat land.

    – Vi går inte ens i takt med vad vi ska göra. Det måste vara ett system som funkar i förhållandet. Vem ska betala miljökostnaden, ska man bara lägga det på en del, eller om man ska ta det i andra delar. Vi måste vara medvetna om vad det kostar. Om vi nu gör den här satsningen, är ni beredda att betala när vi kommer fram så det inte blir ett luftslott.

    Vad är det du vill ha för att prova förnyelsebara bränslen?

    – Samma skattesystem som vi har i till exempel Danmark om vi tittar på biogasen. Om vi nu ska konvertera om traktorer och liknande för att kunna köra på någonting annat, då är vi inne på en annan sak. De traktorer vi har idag, där gäller ju inte en del av försäkringarna om vi stoppar i de något annat bränsle, för att det sätter igen filter eller liknande. Då gör man ju inte det. Det finns en del bitar kvar innan vi är där.

    Läs mer: Kör Grålle med HVO i tankenLäs mer: Arla 100 procent fossilfritt 2020

    FAKTA LRF Skåne

    Av LRF:s cirka 150 000 medlemmar finns drygt 18 500 i Skåne. I styrelsen för LRF Skåne finns åtta personer vilka har det övergripande strategiska ansvaret för verksamheten. Tillsammans driver LRF:s medlemmar omkring 90 000 företag och de gröna näringarna står för fyra procent av Sveriges BNP. LRF:s vision är få landet att växa. De gröna näringarna har en nyckelroll och tätposition vad gäller tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft i det hållbara samhället.

    Källa: LRF Skåne

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen