Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 6 september

    Lösningarna för dig som vill tanka med egen gårdsgas

    Sugen på en ny biogastraktor när nästa generation når marknaden? Då är sannolikheten stor att du även behöver en ny tankstation. ATL reder ut alternativen.

    New Holland ska sätta sin biogastraktor i produktion inom tre år. Men ska man tro ryktena är fler tillverkare, däribland Massey Ferguson, på gång med liknande alternativ.

    Gasdrivna fordon lockar traditionellt med fördelar som minskade bränslekostnader, och lägre motorljud i samband med förbränningen. New Holland uppger att bränslekostnaden kan minska med så mycket som 30 procent i traktorer som körs på biogas.

    ”Ingen vet”

    Samtidigt kämpar biogasen med hönan och ägget-problematiken. För att öka användningen av biogas på gårdsnivå krävs tankstationer och för att utveckla nya tanklösningar krävs traktorer som kan använda bränslet.

    Så hur ser alternativen ut? För att reda ut frågeställningen har ATL vänt sig till Lars Brolin som har ägnat större delen av sitt yrkesliv åt att bygga ut biogasanvändningen i Sverige, först på Vattenfall och sedan på en rad andra företag. I dag är han VD för Nordic Gas Solutions som bygger små och stora tankstationer för biogas och naturgas i Sverige och utomlands.

    Utmaningarna för att få en fungerande tanklösning på plats är många, och beror i första hand på att ingen har undersökt hur lantbrukens behov ser ut.

    – Mig veterligen är det ingen som har funderat på hur man på ett smart sätt försörjer en traktor på en gård. Det är ingen idé att köpa ett gaslager som räcker i ett halvår, utan det ska i så fall vara något som är optimerat för jordbruket, säger Lars Brolin.

    Vid sidan av fasta installationer tillverkar företaget även flexibla gaslager som byggs in lastväxlarflak och trailers. Det sistnämnda alternativet är ofta det mest ekonomiskt fördelaktiga eftersom det inte kräver en gjuten bottenplatta för att förvaringen ska klassas som säker. I många fall räcker det med att trailern parkeras på en grusbädd. Finns det byggnader intill krävs också någon form av brandskydd i form av gips, tegel eller betongvägg, beroende på avstånd.

    Från gaslagret leds gasen sedan till en kompressor som trycker in gasen i fordonen. Även här finns det flera utmaningar att överbrygga, eftersom kapaciteten på kompressorn måste motsvara gårdens behov. Billigast lär det bli att tanka traktorn över natten, men då finns det inget utrymme för snabba påfyllningar under dagen.

    För att tillgodose behovet av snabba tankningar kan man i stället låta kompressorn jobba mot ett mellanlager. Det är en relativt billig lösning, som innebär att man bara behöver leda över gasen till fordonet genom vanlig tryckutjämning för att få till en snabb tankning.

    Att handskas med gas kan tyckas vanskligt för den som inte är insatt i bränslet, men hanteringen är minst lika säker som diesel och bensin. Till fördelarna hör att gasen försvinner i atmosfären medan dieseln riskerar att förorena närmiljön vid ett utsläpp.

    – Personligen anser jag inte att gasen är så farlig. Det krävs 5-15 procents gaskoncentration och resten luft för att det ska börja brinna över huvud taget. Vid 30 procent uppstår det ingen eld alls, säger Lars Brolin.

    Att uppgradera biogas till fordonsgas är inte alldeles enkelt. Men lyckade forskningsförsök på gårdsnivå pågår.

    LÄS OCKSÅ: Här tankas traktorn med egen biogasLÄS OCKSÅ: Här är New Hollands nya gastraktorLÄS OCKSÅ: Gaströska testas i fält

    Läs mer om

    Till toppen