Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 4 juni

    Förnybart bränsle allt vanligare

    Intresset för att tanka förnybart ökar, och det märks även hos traktortillverkarna. Jämfört med förra året kan allt fler modeller tankas med ren HVO, eller så kallad HVO 100.

     Fendt är senast ut i raden att tillåta HVO i sina traktorer.
    Fendt är senast ut i raden att tillåta HVO i sina traktorer. FOTO: Fredrik Thunberg

    Med förnyelsebart bränsle i tanken är det möjligt att ta gårdens miljöarbete till nästa nivå. Ett av de populäraste alternativen på marknaden är ren HVO-diesel, som har en kemisk uppbyggnad som är näst intill identisk med sin fossila motsvarighet.

    När ATL gick igenom vilka modeller som klarade bränslet förra året var det i princip bara Valtra som gav grönt ljus fullt ut. Massey Ferguson gav klartecken med förbehållet att bränslet ska fungera i alla modeller med motorer från Agco-power.

    Kan påverka garantin

    Det bör påpekas direkt att många lantbrukare kör sina traktorer på HVO ändå, utan att ta hänsyn till tillverkarens rekommendationer, men att det i så fall kan påverka tillverkarens garantiåtaganden vid en eventuell motorskada.

    Det bästa svaret om traktorn klarar av ren HVO får man som alltid genom jämföra instruktionsbokens bränslerekommendation med den information som bränsleleverantören lämnar. Men det är en klen tröst för den som bara vill ha ett rakt svar. Så i stället har vi på ATL vänt oss till återförsäljarna för att be dem precisera vilka modeller som klarar bränslet.

    Många nya modeller

    För den som vill tanka förnybart är årets lista en klar förbättring. Till skillnad från förra året uppger nu även Swedish Agro att alla Claas-modeller i dagens traktorprogram, och som introducerades 1 januari 2018, ska kunna köras på HVO utan undantag. Samma sak gäller även Fendt, som numera klargör att bränslet kan tankas i alla nya traktorer.

    Framför allt har flera av tillverkarna passat på att uppdatera sina bränslerekommendationer i samband med släpp av nya modeller som klarar de nya utsläppskraven. New Holland, som förra året bara erbjöd bränslealternativet i två mindre modeller, har i år lagt till flera modeller i T7-serien i listan (se nedan).

    Får många samtal

    Även storsäljaren John Deere vittnar om ett stort intresse för bränslet, men hänvisar även fortsättningsvis till instruktionsboken för att få bäst svar. Intresset för HVO 100 har exploderat under det senaste året, enligt Mikael Persson, distriktschef på John Deere.

    – Det är svårt för mig att sätta in det på en skala från ett till tio, men vi får mycket samtal när vi träffar kunderna och även återförsäljarna får många frågor som kommer till mig. Intresset är stort och jag tror att det kommer att växa, säger han.

    Så intresset ökar trots att bränslet just nu kostar en krona mer än den konventionella dieseln?

    – Jag tror att de som har en övertygelse att köra fossilfritt har en annan syn på det hela och de är beredda att betala lite mer. Har man ekologisk produktion är detta även en del av den kommande miljöprofilen. Fördelen med detta är att serviceintervallet och garantierna är desamma med HVO 100 och att verkningsgraden är lika hög som med vanlig fossil diesel.

    Så vad är det korta svaret. Om jag vill köpa en grön traktor med Deere-emblem, vilka kan jag köra på ren HVO då?

    – Det korta svaret är att de som har en Steg 3B-motor, en Steg 4- eller en Steg 5-motor generellt ska kunna köra på det i 5-, 6-, 7- och 8R-serien. Men dilemmat är att om kunderna har en 20 år gammal traktor så är det svårare för oss att svara på det, säger Mikael Persson.

    Lista: Så svarar återförsäljarna

    Claas

    2018 introducerade Claas ett nytt traktorprogram och i samband med detta går hela vårt traktorprogram att köra på HVO utan undantag.

    John Deere

    Det generella svaret är att följa rekommendationerna i instruktionsboken. I nyare traktorer kan 5-, 6-, 7- och 8R-serien med Steg 3B-, Steg 4- eller en Steg 5-motor generellt sett köra på HVO 100.

    Valtra

    Alla Valtra-modeller, nya som gamla, kan köras på HVO 100 utan restriktioner.

    Deutz-Fahr

    HVO godkänns på samtliga modeller så länge bränslet uppfyller kraven.

    Någon av dessa två bestämmelser ska uppfyllas för att garanti- och miljöregler ska gälla: UNI EN 590:2010 eller ASTM D D975-14 klass 2-D S15.

    New Holland

    Vi tillåter HVO på de traktorer som uppfyller miljösteg 5. I dagsläget är dessa T7.195S, T7.215S, T7.230, T7.245, T7.260, T7.270, T7.275, T7.290 och T7.315. Fler modeller kommer att godkännas vartefter vi säljer dem med emissionskrav 5 inom det närmaste året.

    Massey Ferguson

    Uppgav redan förra året att alla modeller med Agco-power-motorer ska klara av ren HVO.

    Fendt

    Vi har ett HVO-godkännande för samtliga nya Fendttraktorer. Detta omfattar hela försäljningsprogrammet, alltså alla de modeller som saluförs i dag.

    Fakta: HVO

    HVO, eller hydrerad vegetabilisk olja är en typ av syntetisk diesel som tillverkas med hjälp av vegetabiliska oljor och animaliska fetter. Eftersom råvarorna är helt förnyelsebara ger HVO 100 en reducering av växthusgaserna med upp till 90 procent i jämförelse med fossil diesel.

    Internationellt är även restprodukter från palmoljeodlingen en omdiskuterad råvara i HVO-diesel. Ett annat förnybart alternativ är RME, som tillverkas av rapsolja, och som ofta låginblandas i vanlig diesel. Även RME 100 finns som alternativ för den som bara vill köra på RME.

    Relaterade artiklar

    Till toppen