Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 10 februari

    Lista: Här är den nya bekämpningstekniken

    Skotare med särskild släckningsutrustning, skopande flygplan och drönare. ATL listar innovationerna som ska förbättra bekämpningen av skogsbränder.

    Fredrik Edlund vid räddningstjänsten i Medelpad var själv med vid Västmanlandsbranden 2014. Tillsammans med Rickard Hansen på MSB, som har skrivit läroböcker i ämnet, har han för ATL:s räkning gått igenom och utvärderat den nya tekniken som ska hjälpa oss att få kontroll över skogsbränderna.

    Här nedan listar vi de nya teknikerna. Mer om vad Fredrik Edlund och Rickard Hansen tänker om släckskotarna, flygplanen, satteliterna, drönarna och sensorerna kan du läsa i en längre intervju här.

    Ponsse

     Vattenkanonen med en kapacitet på en kubikmeter per minut väcker en del frågetecken hos Fredrik Edlund och Rickard Hansen. Ofta vill man spara vatten vid just skogsbränder och inte trycka ut allt på en gång.
    Vattenkanonen med en kapacitet på en kubikmeter per minut väcker en del frågetecken hos Fredrik Edlund och Rickard Hansen. Ofta vill man spara vatten vid just skogsbränder och inte trycka ut allt på en gång. FOTO: Ponsse

    Ponsses släckpaket är utvecklat för skotarmodellerna Buffalo och Elephant, och består av en vattentank på tio kubikmeter. Till utrustningen hör också en runtomsvängande vattenkanon som har en räckvidd på 47 meter, och en kapacitet på en kubikmeter per minut. Både kanonen och vattenpumpen drivs av fordonets egen hydraulik.

    Terri

     Terris konceptmaskin kan utrustas med en pump och vattentank på 1 200 liter, och kan enkelt lastas upp på ett bilsläp för snabb transport. Med ett vanligt släckmedel går det att få sju gånger så stor släckvolym.
    Terris konceptmaskin kan utrustas med en pump och vattentank på 1 200 liter, och kan enkelt lastas upp på ett bilsläp för snabb transport. Med ett vanligt släckmedel går det att få sju gånger så stor släckvolym. FOTO: Terri

    Terris konceptmaskin kan utrustas med en pump och vattentank på 1 200 liter, och kan enkelt lastas upp på ett bilsläp för snabb transport. Med ett vanligt släckmedel går det att få sju gånger så stor släckvolym. Här höjer Rickard Hansen dock ett varningens finger för att en del släckmedelstillsatser kan vara dåliga för vattenmiljön.

    – Handlar det om skumvätska så är vi oftast inte så glada i det. Det är oftast inte bra för vattenmiljön och hör inte hemma i skogen, säger han.

    Flakväxlarrampen

     Håkan Johansson, Sala, har tillsammans med SkogForsk tagit fram en ramp för att kunna föra över brandutrustning från en lastväxlarbil.
    Håkan Johansson, Sala, har tillsammans med SkogForsk tagit fram en ramp för att kunna föra över brandutrustning från en lastväxlarbil. FOTO: David Larsson

    Håkan Johansson i Sala har tillsammans med Skogforsk tagit fram en ramp för att kunna föra över släckutrustning från en lastväxlarbil. En förträfflig idé, enligt Fredrik Edlund, eftersom många räddningstjänster redan har tank på flakväxlarbil.

    Järnhästen

     Järnhästen Fire Edition framtagen av Kefab i Oviken i Jämtland.
    Järnhästen Fire Edition framtagen av Kefab i Oviken i Jämtland. FOTO: Privat

    Järnhästen finns som släck- och eftersläckningsfordon med en slang på 30 meter. Tanken rymmer 500 liter. Sugslang för att ta vatten ur vattendrag finns också.

    Skopande flygplan

     Vattenkapacitet per fällning är 3 000 liter med Sveriges nya brandbekämpande flygplan.
    Vattenkapacitet per fällning är 3 000 liter med Sveriges nya brandbekämpande flygplan. FOTO: Mikael Marklund

    Sveriges nya vattenbombande flygplan är utvecklade av Saab, och köps in som en helhetstjänst fram till 2023 som innebär att Saab ska tillhandahålla två flygplan med tillhörande besättning. Nyligen utlöstes dessutom en option på ytterligare två plan för perioden 2021-2023. Vattenkapacitet per fällning är 3 000 liter. Släckresurser från luften kan sedan kompletteras med exempelvis skotare på marken, enligt Rickard Hansen.

    – Det är olika pusselbitar i brandbekämpningen som inte kan ställas mot varandra. Det går inte bara att köra släckningsinsatser från luften, säger han.

    Vattenbombande helikoptrar

     Helikoptrarna kan ibland ha större kapacitet än flygplanen.
    Helikoptrarna kan ibland ha större kapacitet än flygplanen. FOTO: Per Groth

    Under skogsbrandssäsongen ska det finnas tillgång till minst tio vattenbombande helikoptrar i Sverige. Helikoptrarna tar visserligen inte med sig lika mycket vatten som flygplanen, men kan ändå ha större kapacitet om vattendraget ligger nära. En annan fördel är att helikoptrarna inte ställer samma krav på närhet till en flygplats och vattentagets storlek.

    – Helikoptrarna har bäst effekt när branden är liten, för annars blir det för mycket rök och för intensivt. Förr drog sig många för att anlita helikopter eftersom det blev för dyrt för kommunerna. Men i dag står MSB för notan och det gör att många ringer direkt, kommenterar Fredrik Edlund.

    Sensorer och drönare

     Att sätta sensorer, tänk brandvarnare, i skogen kan bli dyrt.
    Att sätta sensorer, tänk brandvarnare, i skogen kan bli dyrt. FOTO: Jeppe Gustafsson / TT

    Många räddningstjänster har i dag drönare i egen regi som gör att man kan få en snabb överblick av branden. I framtiden skulle kanske drönarna till och med kunna ersätta delar av skogsbrandflyget som kan bli underbemannat torra somrar på grund av vilotidsreglerna, enligt Fredrik Edlund.

    Drönare skulle även kunna övervaka slingorna oftare än vad flygplanen kan.

    Marksensorer (tänk avancerad brandvarnare) är sannolikt förknippat med höga kostnader för att få en bra täckningsgrad, och därför beskrivs sensorförsedda drönare som en mer framkomlig väg.

    Satellitövervakning finns också i många länder, och möjligheten finns även i Sverige, men här används det inte operativt i dag. Däremot utvärderas tekniken just nu. På grund av att bränderna kräver en viss storlek och intensitet innan de kan upptäckas, riskerar ledtiderna från brand till larm att bli längre, enligt Rickard Hansen.

    – Finland har kört satellitövervakning för att upptäcka bränder sedan mitten av 1990-talet och deras system täcker hela Sverige, säger Rickard Hansen.

    I södra Sverige har dock satelliterna svårt att upptäcka bränder fortare än allmänheten, men de skulle på sikt kunna vara ett alternativ i glesbygd och för att upptäcka bränder orsakade av blixtnedslag i otillgänglig terräng.

    En kombination av metoder som komplement till flyget skulle helt klart vara välkommet, enligt Rickard Hansen.

    Morgondagens teknik: Drönarförsedd vattenspruta?

    Tänk dig en drönare som parar sig med en brandsläckare så får du ett koncept som kanske även skulle kunna användas i skogen, enligt Fredrik Edlund.

    – Förutom att människan startar bränder så startas även många bränder av åsknedslag och där är det klart att man skulle kunna skicka ut en drönare. Får man motsvarande en pulversläckare på ett åsknedslag så köper man sig tid. Då blir branden ofta inte jättestor, säger han.

    LÄS MER: Experten: Skogsägare kan bli bättre på brandskyddLÄS OCKSÅ: Skopande flygplan nytt vapen i kampen mot skogsbrändernaLÄS OCKSÅ: Vattentank på skotaren oslagbart under skogsbranden

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen