Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 23 augusti

    Lagen utreds men inget om utbildning i direktiven

    Terrängkörningslagen har 40 år på nacken och utreds nu för en modernisering.

    Men utbildningsfrågan nämns inte i direktiven.

     ”Direktiven är väldigt generella men det finns inget i direktiven som särskilt pekat ut utbildningsfrågorna. Så det är inget vi haft något särskilt fokus på”, säger utredningens huvud­sekreterare Cecilia Hartman
    ”Direktiven är väldigt generella men det finns inget i direktiven som särskilt pekat ut utbildningsfrågorna. Så det är inget vi haft något särskilt fokus på”, säger utredningens huvud­sekreterare Cecilia Hartman FOTO: David Larsson

    Sedan Terrängkörningslagen kom till 1975 har det varit en otrolig utveckling av terrängfordon, deras antal och användning. Framför allt för snöskotrar och fyrhjulingar. Nu pågår en utredning av lagen.

    Utredningen ska bland annat föreslå en lagstiftning för att bättre skydda allmänna och enskilda intressen mot skador orsakade av motorfordon, underlätta för rörelsehindrade att kunna få utöva sina friluftsintressen, se över straff vid lagbrott och föreslå vilken myndighet som ska ansvara för terrängkörningsfrågor. Men något om undantag för utbildning finns inte med.

    ”Inget vi haft fokus på”

    – Nu är ju direktiven väldigt generella men det finns inget i direktiven som särskilt pekat ut utbildningsfrågorna. Så det är inget vi haft något särskilt fokus på, säger utredningens huvud­sekreterare Cecilia Hartman.

    Det finns en rad undantag från det generella förbudet mot att köra i terräng. Bland annat får skogs- och lantbrukare köra på sin mark när det handlar om arbete. Räddningstjänst, rennäring och kraftbolag är fler som är undantagna.

    Om även viss utbildning, exempelvis sådan som gynnar skonsam körning, skulle kunna bli ett nytt undantag när lagen nu utreds är oklart.

    Tar med sig frågan

    – Det kan jag så klart inte svara på. Men det är ju en poäng i det. Så jag kan ta med mig frågan och nämna det för min utredare men vad som händer med det kan jag inte svara på, säger Cecilia Hartman.

    Utredningen av Terrängkörningslagen skulle egentligen presenteras den 1 oktober men så kommer det sannolikt inte att bli.

    – Jag kan i dag inte säga vilket annat datum det blir. Frågan ligger hos Miljödepartementet. Det är de som har sista ordet med hänsyn till tiden. Men vi räknar inte med att redovisa den 1 oktober.

    Relaterade artiklar

    Till toppen