Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 6 juni

    Kranspetsstyrning stor nyhet på Elmia

    Jönköping

    Kranspetsstyrning har blivit ett uppskattat tillval som nu även finns tillgängligt på skogsvagnar. Först ut är Kronos som visade upp funktionen som ett av sina huvudnummer på Skogselmia.

     För att visa hur lätt kranen är att köra hade Kronos byggt upp en snitslad bana på Elmia i form av en labyrint som gripen enkelt manövrerades igenom.
    För att visa hur lätt kranen är att köra hade Kronos byggt upp en snitslad bana på Elmia i form av en labyrint som gripen enkelt manövrerades igenom.

    Kranspetsstyrning, eller Intelligent boom Control, som funktionen också kallas, har blivit ett populärt tillval som både avlastar förarna och sparar in en del arbetstid. Med funktionen behöver maskinföraren i princip bara fästa blicken på kranspetsen, och när han eller hon sedan väljer att styra den i olika riktningar räknar kranens dator ut hur mycket olja som behöver sändas till varje cylinder för att få till den önskade rörelseriktningen.

    Kan levereras till alla

    Tekniken lanserades i John Deeres skotare redan 2013, och finns sedan några år tillbaka även som tillval på företagets skördare.

    Nu tar finska Kronos nästa steg genom att lansera funktionen på företagets skogsvagnar.

    – Vi är den första oberoende krantillverkaren som kan erbjuda det här. Tidigare är det bara John Deere som har haft kranspetsstyrning, men nu är det möjligt för alla. Vi kan leverera kranar till vem som helst, säger Dennis Grankvist, försäljningschef.

    För kunder som ser behovet är det alltså även möjligt att montera kranen på lantbrukstraktorer, skotare och mindre skördare med aggregat på upp till 500 kilo.

    Utvecklingen har varit möjlig tack vare ett mjukvarusamarbete, som i grunden bygger på styrsystemet X-Crane. Det är i sin tur en flexibel mjukvara som kan styra allt från belysningen till framdriften på vagnen, men även möjliggöra framaxelstabilisering och flera andra funktioner.

    Även radiostyrning finns som tillval för kunder som har många specialuppdrag eller som av en eller annan anledning ofta behöver stå bredvid för att koppla på olika redskap.

    – Vi har tidigare gett kunder möjlighet att testköra, och alla har varit positiva över hur lätt det är, säger Dennis Grankvist.

    Styrteknik för nybörjare

    Han räknar framför allt med att nybörjare kommer ha stor nytta av styrtekniken. Men tillvalet ska även underlätta vardagen för vana kranförare, genom att avlasta tankeverksamheten och därmed underlätta återhämtningen vid dagens slut.

    Med en prisbild på 300 000 kronor riktar sig kranen kanske inte till de självverksamma skogsägarna. I första hand är det bland de professionella entreprenörerna som Kronos ser att kranspetsstyrningen kommer att bli ett populärt tillval.

    – Vår verksamhet har ändrats ganska radikalt de senaste tio åren. Vi riktar oss till proffssegmentet och säljer egentligen inget till självverksamma. Här pratar vi om vagnar som går på en miljon kronor, och då innebär det en liten prisökning; 50 000 kronor, att välja till kranspetstyrningen som tillval.

    Bland John Deere-kunderna väljer nästan alla till detta. Hur många tror du kommer välja till detta på skogsvagnarna?

    – Man kommer se det som ett naturligt nästa steg för att få bättre komfort, bättre köregenskaper och högre precision. Men framför allt kommer man uppleva att det blir roligare att köra eftersom man får bort skakningarna och vibrationerna i hela ekipaget. I dag har vi sensorer som gör att vi kan bromsa in dessa rörelser.

    Det är bland annat dessa vibrationer som tidigare har gjort att maskinerna och vagnarna har fått ta mycket stryk, understryker Dennis Grankvist.

    – Jag vill hävda att livslängden på maskinen fördubblas med kranspetsstyrning. Så det ska även ge ett bättre andrahandsvärde.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen