Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 december 2018

    Kombi ledde till egen skördare

    Remne, Bohuslän

    Kranman visar nu för första gången upp sin nya skördare. Det är en sexhjulig maskin som är byggd på ett nytt chassi och med en helt ny kran.

    Trots den lilla storleken är det en stadig pjäs, med en matchvikt på närmare 4 ton. Framdelens chassi är gjort i 20 millimeters plåt och boggiarmarna i 100 millimeters massivt stål.

    – Det är inget som behövs för hållfastheten utan det är för att få mycket vikt långt ned på maskinen. Dessutom är hjulen vätskefyllda.

    Det säger Magnus Johansson, en av delägarna i Kranman och den som framför allt tagit fram skördaren tillsammans med brodern Björn Blixt.

    För att ytterligare hålla maskinen stabil och stilla är den utrustad med automatisk handbroms och midjelås.

    Siktar på lågt pris

    Skördaren Kranman 520 S ska gå i förstagallringar och den tänkta kundgruppen är i första hand självverksamma skogsägare. Magnus Johansson poängterar att det inte är en proffsmaskin som ska gå på heltid i skogen.

    – Det svåraste under utvecklingen har varit att hålla tillbaka på grejer som kanske inte behövs för att få en enkel och funktionell maskin. Ett lågt pris har varit grundtanken och vi har vägt för- och nackdelar med varenda komponent.

    De ville också skapa en servicevänlig maskin och i det väl tilltagna motorutrymmet sitter de fyra hydraulpumparna på rad och i stort sett varenda slang kan lossas utan att först behöva ta bort något annat.

     Björn Blixt och Magnus Johansson har tagit fram Kranmans nya skördare.
    Björn Blixt och Magnus Johansson har tagit fram Kranmans nya skördare. FOTO: David Larsson

    Testades i datorn

    Tanken på att bygga en engreppsskördare tog definitivt form när Kranman under förra vintern provkörde sin kombimaskin, en Bisonskotare som modifierats något för att kunna gå som skördare. De var inte nöjda med resultatet och skrotade planerna på en kombi för att i stället bygga en skördare med skördarkran.

    – Vi märkte att kranen behöver vara starkare än den vi hade på skotaren. Och så saknade vi parallellföringen.

    Den nya kranen är 5,20 lång och lyfter 700 kilo utan aggregat på rak arm

    – I och med att maskinen är testad så mycket i datorn innan vi tog fram den första prototypen så har vi hamnat väldigt rätt med kranstyrka och stabilitet, säger Magnus Johansson.

    – Det i kombination med att vi lärde oss mycket av vår kombimaskin gör att vi är väldigt nära.

     Kranman 520 S är en prototyp. Här testas den med ett Jobo stegmataraggregat.
    Kranman 520 S är en prototyp. Här testas den med ett Jobo stegmataraggregat. FOTO: David Larsson

    Kranens svänghjul är på prototypmaskinen dock något för litet. Men för att komma ut i skogen och börja provköra valde de att montera ett svänghjul som fanns tillgängligt i verkstaden.

    – Man vill ha mer styrka i svängen så att man har mer kraft när man ska brotta ned träden.

    Viktigt med bra sikt

    En av utmaningarna med att ta fram en ny kran har också varit att få till en bra lyfthöjd för att kunna ta träd i sluttningar och att kunna få upp aggregatet för att mata ut första stocken om det är tätt. Och att behovet finns ser vi när ATL är på plats i skogen i närheten av verkstaden i norra Bohuslän. Skördaren går i en sen förstagallring med kvistig gran där träden inte faller av sig själva.

    Testerna med kombimaskinen visade också att sikten är viktig. Den nya skördaren har en hög välvd ruta som gör att föraren ser trädtopparna utan att luta sig fram.

    Det föraren i övrigt har framför sig är ett antal on-off-reglage, en backkamera och en liten display, som visar längd, diameter och trädslagsval.

    – Vi har ingen dator som räknar ut kubik, däremot en som registrerar varje kap, längd och trädslag.

    Intensiva tester

     Kranmans nya skördare väger närmare 4 ton.
    Kranmans nya skördare väger närmare 4 ton. FOTO: David Larsson

    På den vridbara stolen sitter två styrspakar för kranen med ett antal knappar som ska kopplas till skördaraggregatet. Just nu sitter det ett stegmatat Joboaggregat på kranen.

    – Vi har tittat på rullmatade aggregat. Men det kräver mycket mer av både motorstyrka och pumpar. I dagsläget är det inget vi satsar på men givetvis har vi en dröm att få till det.

    Nu väntar en lång period av olika tester med skördaren.

    – Vi ska köra många hundra timmar och testa funktioner och olika aggregat. Den som köper maskin nummer ett ska vara trygg med sitt köp.

    Målet är att vid Skogs-Elmia kunna presentera två maskiner, 520 S med bensinmotor och 620 S med dieselmotor.

    Fakta: Kranman engreppsskördare 520 S (prototyp)

    Bredd: 1,7 meter.

    Maskinlängd: 5 meter.

    Vikt: Närmare 4 ton.

    Kran: Parallellförd med 5,20 meters räckvidd och 700 kilos lyftkapacitet på rak arm.

    Motor: Briggs & Straton, 2-cylindrig bensinmotor på 37 hästkrafter. En variant med dieselmotor kommer också att presenteras.

    4 hydraulpumpar: Funktioner: Sväng och drivrullar upp och ned, kran, aggregat, drivning.

    I produktion: Under 2019.

    Tänkt pris: 590 000 kronor plus moms.

    Relaterade artiklar

    Till toppen